۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۴۹۲۷۹۴
وزیر بهداشت:

مشکلات معیشتی سبب گرفتاری های روحی و روانی می شود

وزیر بهداشت با بیان این که مشکلات اقتصادی و معیشتی می تواند سبب گرفتاری های روحی و روانی شود، گفت: گرفتاری های روانی و روحی سبب اختلال در خواب، گوشه گیری، بی حوصله شدن و ایجاد مشکل در روابط اجتماعی می شود.
وزیر بهداشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به هفته سلامت، به ارائه گزارشی از فعالیت های این وزارتخانه در طول سه سال گذشته پرداخت و گفت: معمولا هرساله در چنین روزهایی در سراسر کشور هفته سلامت اعلام می شود که همراه با روز جهانی سلامت است.

وی افزود: یکی از اولویت های دولت توجه به خدمات سلامت بود که در طرحی به عنوان طرح تحول سلامت در هیأت وزیران تصویب شد، حاصل این کار در وهله اول کاهش پرداخت مردم در زمان مراجعه به مراکز درمانی بود، حدود 11 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند، این قانون 20 سال قبل تصویب شده بود و خوشحالیم که در این عملیاتی شد.

قاضی زاده هاشمی با بیان این که بسیاری از افرادی که دفترچه بیمه دریافت کردند توان مالی مراجعه به بیمارستان های دولتی را نداشتند، اظهار داشت: هزاران میلیارد تومان پرداخت شد به جای این که مردم پرداخت کنند به ویژه برای حاشیه نشینان و روستائیان که نیاز به بهداشت و درمان داشتند.

وی ادامه داد: این پرداخت در روستاها به 3 درصد و در شهرها به 6 درصد کاهش پیدا کرد، متأسفانه 10 میلیون حاشیه نشین داریم که خدمات بهداشتی و درمانی آنان به مراتب بدتر از روستاها بود، به ازای هر 3 هزار نفر از آنان یک مراقب سلامت تعیین و خدمات درمانی و بهداشتی برای آن ها فراهم شد.

وزیر بهداشت با بیان این که از نظر تخت بیمارستانی به اندازه 20 سال فعالیت انجام شد، ابراز داشت: بیش از 2 هزار میلیارد تومان تجهیزات در بیمارستان توزیع شده که از شرکت های دانش بنیان داخلی بوده است، بالغ به 3 هزار خانه بهداشت و مرکز بهداشتی ساخته شده و حدود 7 هزار پایگاه و مرکز جامعه خدمات سلامت ایجاد شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه تقویت داخلی بالغ بر 100 داروی جدید تولید شده است، خوشبختانه با وجود این که مصرف ها بالاتر بود اما سهو تولید داخلی افزایش پیدا کرد، امروز سلامتی فقط به جسم نیست بلکه روح و روان و جامعه سالم اثرگذار است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امروز سلامت روان در دنیا به شدت مورد توجه است، در کشور مشکلاتی داریم که می تواند بر سلامت روان اثر بگذارد، میزان افسردگی در ایران بیش از متوسط دنیا نیست اما در عین حال زیاد به شمار می رود.

وی اضافه کرد: میزان افسردگی در خانم ها حدود 16 درصد و در آقایان حدود 10 درصد است، افزون بر مشکلات اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی هم اثرگذار است، یکی از عوامل اصلی آسیب به روان اضطراب است.

وزیر بهداشت با بیان این که مشکلات اقتصادی و معیشتی می تواند سبب گرفتاری های روحی و روانی شود، گفت: گرفتاری های روانی و روحی سبب اختلال در خواب، گوشه گیری، بی حوصله شدن و ایجاد مشکل در روابط اجتماعی می شود، در کشور به ازای هر 40 هزار نفر یک مشاورز سلامت روان در نظر گرفته شده است اما هنوز فرهنگ آن ایجاد نشده است.

وی افزود: باورهای دینی سبب آرامش روان انسان می شود، در مقوله سلامت روان وضعیت کشور باید روز به روز بهتر از گذشته باشد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات