۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۴۹۳۰۵۵

آتشبازي آمريکا عليه برجام

روزنامه رسالت در بخش سیاست خارجی خود به بررسی علل مخالفت ترامپ با برجام پرداخته است.
روزنامه رسالت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه رسالت، طي روزهاي اخير حملات هماهنگ و هدفمند مقامات آمريکايي عليه توافق هسته اي با ايران افزايش يافته است. رئيس جمهور آمريکا با هشدار در مورد بحث و مناظره جاري در دولت خود پيرامون پايبندي به برجام يا خروج از آن، مدعي شد که ايران به «روح» اين توافق هسته اي پايبند نيست. «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا در يک کنفرانس خبري مشترک با نخست وزير ايتاليا مدعي شد که ايران به «روح» توافق هسته اي منعقده در سال 2015- موسوم به برجام- پايبند نيست.وي همچنين هشدار داد که کابينه وي در حال بحث و مناظره بر سر پايبندي يا خروج از اين توافق مهم هسته اي است.با اين حال، رئيس جمهور آمريکا به رغم «وحشتناک» خواندن اين توافق هسته اي- که به زعم وي تحت شرايط نامطلوبي مورد مذاکره قرار گرفت- تصميم نهايي خود در خصوص پايبندي يا خروج از آن را اعلام نکرد.اين نظرات ترامپ در حالي مطرح مي شود که دولت وي طي هفته جاري به کنگره فدرال آمريکا اطلاع داد که ايران- 

دست کم به لحاظ فني- به چارچوب اين توافق پايبند است.اما ترامپ در اين کنفرانس خبري مدعي شد: «آنها [مقامات تهران] به روح اين توافق پايبند نبوده اند».گفتني است که تحت لواي اين توافق هسته اي که در دوره رياست جمهوري باراک اوباما ميان ايران و 6 قدرت جهاني (آمريکا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) منعقد شد، تهران موافقت کرد که در اِزاي لغو تحريم‌هاي اقتصادي عليه برنامه هسته اي خود، از جنبه هاي مهم و کليدي برنامه هسته اي عقب نشيني کند.

رئيس جمهور آمريکا تأکيد کرد که در آينده اي نزديک، دولت وي در مورد تصميم نهايي خود پيرامون اين توافق جزئيات بيشتري ارائه خواهد کرد.

پل رايان رئيس مجلس نمايندگان آمريکا در صحبت‌هايي گفت: کارهاي زيادي هستند که ايران خارج از توافق هسته‌اي انجام مي‌دهد، از جمله اشاعه تروريسم و تسليحات ونقض (قوانين) با آزمايش‌هاي موشکي، اينها مواردي هستند که ما بايد درباره آنها تحريم اعمال کنيم، بنابراين من فکر مي‌‌کنم بايد بابت همه کارهايي که ايراني‌ها خارج از اين توافق انجام مي‌دهند تحريم‌ها عليه آنها را تشديد کنيم.

وي همچنين در ادامه گفت: به‌علاوه بايستي اطمينان حاصل کنيم که اين توافق (برجام) را با قاطعيت اجرا مي‌کنيم و اين توافقي است که من از آن حمايت نمي‌کردم و آن را دوست ندارم چون حتي اگر آنها به آن پايبند بمانند باز هم مي‌توانند به سلاح هسته‌اي دسترسي پيدا کنند. مارکو روبيو ديگر سناتور آمريکايي نيز در مصاحبه‌ با فاکس‌نيوز درباره برجام گفته بود: «اين توافق (برجام) توسط دولت قبلي انجام شده و از لحاظ حقوقي الزام‌آور نيست.  برجام هرگز مورد تأييد کنگره قرار نگرفته و معاهده نيست، بلکه يک توافق سياسي توسط دولت قبل است و اکنون دولتي جديد روي کار آمده است».

روبيو در ادامه افزود: «بايستي شرايطي به برجام الحاق شود مانند اينکه ايران نبايد بزرگترين حامي تروريسم باشد و توسعه و ساخت موشک‌هاي دوربرد را کنار بگذارد، ضمن اينکه آنها بايد توان غني‌سازي‌شان را کاهش بدهند، اگر نگوييم که کامل آن را کنار بگذارند».پيش از اين رکس تيلرسون وزير خارجه آمريکا هم درباره برجام گفته بود که توافق هسته‌اي با ايران در تحقق اهداف خود شکست خورد.

تيلرسون در نشستي خبري گفت که برجام هدف ايران براي تبديل شدن به کشور هسته‌اي را فقط به تأخير مي‌اندازد.وي در ادامه افزود: دوره 90روزه بررسي برجام توسط دولت ترامپ، علاوه بر پايبندي ايران به اين توافق، رفتارهاي ايران در منطقه را هم شامل خواهد شد. بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران تهديدي عليه صلح و امنيت جهان هستند. ايران در صورتي که کنترل نشود احتمال پيمودن مسير کره شمالي را دارد.

وزير خارجه آمريکا همچنين گفت: توافق هسته‌‌اي دچار اين اشتباه شده که با قدرتي با بلندپروازي‌هاي هسته‌اي براي مدتي کوتاه کنار آمده و سپس حل مشکل را به نسل‌هاي آينده واگذار کرده است. دولت ترامپ قصدي براي شانه خالي کردن از اين مسئوليت و واگذار کردن مسئله ايران به دولت بعدي ندارد.

"دونالد ترامپ" رئيس جمهور آمريکا، شوراي امنيت ملي اين کشور را موظف نموده تا بررسي کند آيا کاهش تحريم‌ها عليه تهران که در چارچوب برنامه مشترک جامع هسته‌اي (برجام) در نظر گرفته شده بود، واقعا پاسخگوي منافع آمريکاست يا نه. يکي از بهانه هايي که کاخ سفيد براي تغيير مواضع خويش در قبال توافقنامه هسته‌اي از آن استفاده کرده، متهم کردن دولت ايران به «حمايت از تروريسم در منطقه» است.  

"رکس تيلرسون" وزير امور خارجه آمريکا نيز در نامه‌اي خطاب به "پل رايان" رئيس مجلس نمايندگان، کنگره را در جريان دستورات رئيس جمهور در اين رابطه قرار داده است. تيلرسون با تکرار ادعاهاي واشنگتن در مورد «حمايت ايران از تروريسم»،  در عين حال يادآور شد که تهران تا اين لحظه به همه تعهدات خويش در قبال توافقنامه امضا شده بين جمهوري اسلامي و کشورهاي عضو گروه «1+5» در سال 2015 عمل کرده است./969/د102/ب1

ارسال نظرات