۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۹۳۰۹۹
آیت الله سبحانی:

فقه و طب پیوند مستمری دارند/ روحیه خدمت و تقوا در پزشکان تقویت شود

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که مشکل زیر میزی ها باید جمع شود، گفت: در اطبا باید روح خدمت ایجاد و تقویت شود و بخشی از کار اطبا باید برای خدا باشد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و اعضای هیأت رییسه دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به رابطه فقه با طب گفت: رابطه فقه با طب رابطه ای تنگاتنگ است.

وی افزود: علمی نداریم که همانند طب این چنین با فقه پیوند مستمر داشته باشد، در قسمت های اعظم کتاب طهارت تا دیات به اطبا مراجعه می کنیم و قول طبیب را حجت می دانیم، آیا فردی که طبیب می گوید روزه برای او ضرر دارد می تواند روزه بگیرد، شرع می گویند نباید روزه بگیرد، اگر طبیب ثقه باشد و انسان روزه بگیرد کار حرامی انجام داده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که با توجه به بیماری های گوناگون درباره روزه گرفتن سال می شود، اظهار داشت: ما به صورت کلی می گوییم که اگر روزه مضر است نگیرند اما این که آیا روزه ضرر دارد یا خیر مربوط به اطبا است.

وی ادامه داد: در زمینه دیات و جراحات هم باید اطبا اظهار نظر کنند از این رو فقیه نیاز به طبیب دارد، خویشاوندی خوبی بین طب و فقه وجود دارد؛ طرح تحول سلامت طرحی موفق بوده و برای ما ملموس است حتی مقام معظم رهبری هم یکی از وزرایی را که تأیید کردند وزیر بهداشت است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که مشکل زیر میزی ها باید جمع شود، ابراز داشت: در اطبا باید روح خدمت ایجاد و تقویت شود، بخشی از کار اطبا باید برای خدا باشد؛ در اطبا باید روح معنویت و تقوا تقویت شود.

وی با تأکید بر حمایت از نخبگان علمی عنوان کرد: نظام باید کاری کند که این نخبگان از کشور بیرون نروند از این رو باید آن ها را احترام و تکریم کرد؛ طرح تحول سلامت باید به اکمال برسد و فراگیر باشد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات