۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۴۹۳۳۸۶

همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي در شیراز برگزار شد

آيين گشايش همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي در تالار فرهنگ مركز اسناد و كتابخانه ملي استان فارس برگزار شد.
افتتاحيه همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي در شیراز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی امروز در تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شیراز با حضور قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، روسای دانشگاه های شیراز، علوم پزشکی شیراز و آزاد اسلامی استان فارس به همراه جمعی از پژوهشگران داخلی و خارجی کار خود را آغاز کرد.

در این همایش، حجت الاسلام سعيد رحيميان، دبير علمي همايش گفت: پس از فراخوان،‌ 250 چكيده مقاله دريافت شد و پس از بررسي چكيده ها، حدود 110 مقاله دريافت گرديد كه از آن ميان بر اساس داوري،‌ 45 مقاله با كيفيت علمي پژوهشي شناخته شد، كه ‌در مدت 2 روز برگزاري همايش ارائه مي شود.

وي، بنيان هاي نظري صلح، عفو و دوستي از منظر اديان؛ صلح، عفو و دوستي در تاريخ و سياست معاصر در خاورميانه: نقش اديان؛ جلوه هاي صلح گستري اديان در هنر، معماري و ادبيات؛ صلح، عفو و دوستي در توسعه سلامت و حفظ محيط زيست از منظر اديان؛‌ صلح، عفو و دوستي در روابط اجتماعي، بين المذاهب و بين الملل: نقش رسانه ها و سازمانهاي غير دولتي؛ نقش اديان در نهادينه سازي صلح، عفو و دوستي در جوامع، حقوق و روابط بين الملل؛‌ صلح، عفو و دوستي از منظر رهبران اديان و انديشمندان انقلاب اسلامي(امام خميني و...)؛‌ را از محورهاي همايش برشمرد.

ریيس مركز پژوهش هاي فرهنگ اسلامي دانشگاه شيراز اظهار داشت: جنگ و خشونت نه تنها كمكي به توسعه و بسط دين نمي كند،‌ بلكه خود بدترين هجوم به دين تلقي مي شود.

حجت الاسلام رحيميان خاطر نشان كرد: در اديان الهي و اديان شرقي همواره بر اصل عدم آزار ديگري و بر ايجاد آرامش درون و برون تاكيد شده است، ولي متاسفانه ظهور پديده خشونت و تروريسم و افراط گرايي به نام دين، سبب آلودگي اذهان و ايجاد جو دين گريزي در ناآگاهان شده است.

دبير علمي همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي تصريح كرد: در خاورميانه كه شاهد حدود 7 جنگ همزمان در سوريه،‌ عراق،‌ يمن،‌ فلسطين و ... است؛ ايران اسلامي مي تواند و بايد به عنوان لنگر امنيت و صلح هم در بعد عملي و هم در بعد نظري ايفاي نقش کند.

حجت الاسلام رحيميان در ادامه سخنانش در آيين گشايش همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي اظهار داشت: شهر شيراز اين شايستگي را داشته و دارد كه پايتخت صلح دانسته شود؛ چراكه استوانه هاي فرهنگ و حكمت و شعر و ادب اين سرزمين كه از اركان فرهنگي ايران اسلامي هستند، در آموزه هاي خويش همواره بر اين اصل اصيل پاي فشرده اند.

وي ادامه داد: با هدف گسترش فرهنگ صلح، 3 پيشنهاد شامل؛ انتخاب شيراز به عنوان پايتخت صلح ايران اسلامي،‌ نصب نماد صلح در يكي از ميادين اصلي شهر شيراز و نامگذاري دوم ارديبهشت ماه به نام روز صلح و گفت‌وگوي جوانان جهان اسلام؛ به مسؤولان تقديم مي شود.

سرپرست دانشگاه شيراز هم در آيين گشايش همايش بين المللي نقش اديان در اخلاق صلح، عفو و دوستي گفت: "صلح" در معناي واقعي "ضد فساد" است و يكي از وظايف دانشگاهيان آن است كه معاني تحريفي را از واژه ها بزدايند و معناي واقعي آنها را تبيين كنند.

ابراهيم گشتاسبي راد ادامه داد: امروزه مردم جهان به دنبال صلح و آرامش هستند، اما سياست مداران زورمدار اين آرامش را در دنيا به هم زده اند و به نام آزادي خواهي، تجاوز مي كنند.

سرپرست دانشگاه شيراز با اشاره به آياتي از قرآن مجيد اظهار داشت: وقتي دو گروه با منطق و بلوغ فكري گفتگو كنند، نتيجه اي جز صلح نخواهد داشت./202/825/ب1

ارسال نظرات