۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۴۹۴۲۷۶
امام جمعه موقت کاشان:

محبت به دنيا عامل حق گريزي و حق ستيزي است

حجت الاسلام اسلامي تبار محبت دنيا را عامل حق گريزي و حق ستيزي خواند و گفت: امروز تمامي درگيري ها و خونريزي هاي دردنيا، براي رسيدن به قدرت و ثروت دنيا است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد، در تفسير آيات 26 سوره مباركه انسان كه مي فرمايد ‹‹إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلاً››، گفت: خداو ند به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، كساني كه با قرآن و اسلام مخالفت مي‌كنند براي اين است كه ‹‹يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ›› از زودگذر بودن دنيا غافل هستند.

وي افزود: يكي از عواملي كه سبب مي‌شود انسان به دنيا تكيه كند، اين است كه از عاجله بودن دنيا غفلت مي‌كند و اگر با خدا دشمن هستند براي اين است كه دنيا را دوست دارند ‹‹وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقيلاً›› و از روز قيامت كه روز سنگيني است غفلت كرده اند.

حجت الاسلام اسلامي با اشاره به اينكه، خداوند در اين آيه كفار را براي داشتن محبت به دنيا مذمت مي‌كند و هشدار مي‌دهد تا مراقب باشيم، يادآور شد: يك نوع محبت به دنيا خوب و يك نوع محبت بد است، بنابراين نبايد دنيا را مذمت كرد چراكه دنيا تجارتخانه انسانها است كه برخي از انسانها از دنيا و مال و ثروت و امكانات دنيا، بالاترين مقامات را در بهشت كسب مي‌كنند.

به گفته وي، دنياي خوب براي انسانهاي با بصيرت اين است كه دنيا را براي خود وسيله قرار مي‌دهند و از دنيا بيشترين بهره برداري را براي رسيدن به قرب خدا استفاده مي‌كنند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: اما دنياي بد براي آن گروه از افرادي است كه دنيا را براي رسيدن به پست و مقام و نام و نان و شهرت، هدف قرار داده اند و خدا و قيامت را فراموش كرده اند.

حجت الاسلام اسلامي تبار يادآور شد: اميرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه مي فرمايد، كساني كه در قيامت حسرت و ندامت و پشيماني آنها از همه بيشتر خواهد بود، افرادي هستند كه بدون توجه به حلال و حرام به دنبال مال اندوزي و ثروت اندوزي هستند.

وي محبت دنيا را عامل حق گريزي و حق ستيزي خواند و اظهار داشت: امروز تمامي درگيري ها و خونريزي هاي دنيا براي رسيدن به قدرت و ثروت دنيا است، از اين رو تمامي ظلم و جنايات دنيا براي حب به دنيا و دنيا پرستي است.

به گفته وي، حب به دنيا، ابتدا انسان را حق گريز مي‌كند و سپس در مقابل حق مي ايستد و تمام كفار كه با ائمه اطهار(ع) مقابله كردند همه براي حب دنيا و مال و مقام و قدرت بود.

امام جمعه موقت كاشان دنيادوستي، دنياطلبي و آخرت گريزي را نتيجه تمامي ظلم و جنايت و خونريزي ها خواند و ادامه داد: خداوند در اين آيه بلافاصله بعد از حب به دنيا،  گريز از آخرت را هشدار داده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار فراموش كردن قيامت را عامل اصلي حب به دنيا دانست و خاطرنشان كرد: انسانها در دنيا يا براي حفظ مال و ثروت دست به هر كاري مي زنند و يا براي رسيدن به مال و ثروت دنيا دست به هركاري مي‌زنند و اين در حالي است كه توجه به آخرت سبب بي ميلي و بي رغبتي به دنيا مي شود.

وي ادامه داد: انسان اگر از آخرت غفلت كند منشأ تمام مفاسد خواهد شد، از اين رو خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ›› كساني كه در اين دنيا گمراه مي‌شوند در آخرت عذاب شديدي دارند و عامل آن نيز فراموش كردن قيامت است.

امام جمعه موقت كاشان در ادامه توجه به آخرت را يكي از عوامل تزكيه خواند و عنوان كرد: ياد آخرت و قيامت عامل اصلي و بازدارنده از گناهان است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات