۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۹۵۲۸۰
آیت‌الله ری شهری:

حق الیقین بالاترین مرتبه یقین است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان با تقوا به حقایق آخرت یقین دارد، گفت: حق الیقین بالاترین مرتبه یقین است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه تفسیر آیه چهارم سوره مبارکه بقره که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: یقین به آخرت یکی از ویژگی‌های انسان متقی است.

وی افزود: یکی از مراتب یقین آن است که انسان با چشم دنیوی وعده‌های و عذاب آخرت را مشاهده کند.

آیت‌الله ری شهری با بیان اینکه در رؤیت حسی احتمال خطا وجود دارد، ابراز کرد: در رؤیت قلبی هم چنین خطایی امکان دارد اما اگر انسان این رؤیت را با عقل همراه کند درصد خطا کاهش می‌یابد چرا که عقل حجت الهی و معیاری برای سنجش حقیقت است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مراتب علم الیقین و عین الیقین، گفت: در علم الیقین انسان با قلب خود حقایق را درک می‌کند اما در عین الیقین با چشم دنیوی شاهد آن حقایق خواهد بود انسان در این مرحله آرامش قلبی را در وجودش حس کرده و یقینش به حقایق عالم بیشتر می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: اثری که در دیدن وجود دارد با مشاهده عقلی و قلبی وجود ندارد. یقین به جهان آخرت به ترتیب به صورت یقین عقلی و نقلی، علم الیقین، رؤیت حسی، عین الیقین و در آخر که انسان با تقوا وارد بهشت می‌شود به صورت حق الیقین حقایق آخرت را درک می‎کند.

رییس دانشکده علوم و حدیث درتبیین اینکه فرشتگان از همان ابتدای مرگ انسان‌های متقی را به ورود به بهشت مژده می‌دهند، گفت: ملک الموت در هنگام احتضار انسان مومن همانند یک بنده ذلیل در مقابل او می‌ایستد ابتدا سلام داده و مژده بهشت را فرشتگان به او می‌دهند سپس او را قبض روح می‌کند.

وی در پایان ادامه داد: اما در هنگام جان گرفتن انسان‌ گناه‌کار فرشتگان عذاب او را با کتک و خشم به جهان آخرت منتقل می‌کنند./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات