۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۴۹۵۷۸۷
معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی:

کم‌توجهی به جنگ نرم سبب بی‌اعتمادی اجتماعی می‌شود

معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: کم‌توجهی به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی منجر به بی‌هویتی، نارضایتی، بی‌اعتمادی اجتماعی و فروپاشی فرهنگی و اجتماعی می‌شود.
اسحاقی - معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، امروز در پنجاه و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی، با ارائه تحلیلی از وضعیت فرهنگی، چالش‌ها، فرصت‌ها و برنامه‌های پیش رو در کشور، اظهار کرد: هدف نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی تسلط بر جهان از طریق تسلط فرهنگی و هنری و ترویج اندیشه‌های مادی‌گرایانه فرهنگ غرب ازجمله فردگرایی، سکولاریسم، اومانیسم و غیره است.

وی تسلط سیاسی شامل تغییر حکومت‌ها، اعمال استانداردهای مورد نظر از طریق سازمان‌ها و قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و تسلط نظامی از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی در جهان و در صورت لزوم مداخله مستقیم نظامی را از دیگر اهداف نظام سلطه دانست.

اسحاقی ادامه داد: رواج اندیشه‌های سکولار، اباحه گری، ترویج سبک زندگی توأم با لذت‌گرایی و تجمل‌گرایی و حذف دین از تمام جنبه‌های زندگی را برخی از برنامه‌های دشمنان و نظام سلطه اعلام کرد.

وی افزود: در این زمینه دشمن در عرصه خانواده بر روی مواردی چون کاهش ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، بدون فرزند، سقط جنین یا قتل پس از تولد، بی‌توجهی به تربیت، کاهش باروری و کاهش جمعیت را در دستور کار دارد.

اسحاقی ادامه داد: نظام سلطه در عرصه بین‌المللی تفرقه و تسلیم شدن و پذیرش برنامه‌های دشمن و کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی و در عرصه اقتصادی اسراف، تجمل‌گرایی، مصرف کالاهای خارجی، رباخواری، اختلاس و این‌گونه موارد را ترویج می‌دهد.

وی اضافه کرد: نظام سلطه درزمینهٔ مؤلفه‌های فردی ترویج عرفان‌های کاذب و جریان‌های انحرافی، بی‌قیدی، بی‌عفتی و بی‌حجابی و درزمینهٔ نوع معماری و طراحی ساختمان‌ها و شهرک‌ها، اشراف آپارتمان‌ها به هم عدم رعایت حریم بیرونی و درونی خانه، آشپزخانه باز و این‌گونه موارد را بسط می‌دهد.

اسحاقی ترویج غذاها و نوشیدنی‌های غربی، حرام و آلوده ازجمله گوشت خوک و مشروبات الکلی و غذای آماده را برنامه‌های نظام سلطه درزمینهٔ نوع و روش تغذیه دانست و گفت: در بخش چیدمان شهری معماری و فضای شهری و فرهنگسراها به‌عنوان جایگزینی برای مسجد و اماکن مذهبی و درزمینهٔ سرگرمی‌ها هم پویانمایی، اسباب‌بازی، ماهواره، اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای را ترویج می‌دهد که نتیجه اقدامات فوق بی‌هویتی، نارضایتی، بی‌اعتمادی اجتماعی و فروپاشی فرهنگی و اجتماعی است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در ادامه با اشاره به روند تحولات فرهنگی و اجتماعی، اظهار کرد: شهرنشین شدن مردم و تغییر آداب‌ورسوم، گسترده شدن وسایل ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل تلفن همراه، اینترنت و غیره، تغییرات جمعیتی شامل کاهش باروری و حرکت به سمت پیری، گسترش تحصیلات عالی، شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغاتی، مهاجرت‌های داخلی و حاشیه‌نشینی و گسترش آسیب‌های اجتماعی برخی از عوامل تغییر و تحولات فرهنگی در جامعه هستند.

وی بالا رفتن سن مسئولیت‌پذیری، افزایش حضور زنان در عرصه‌های جامعه به‌ویژه بازارها و بخش‌های خدمات، کاهش سن آسیب‌پذیری، امکان ایجاد هویت پنهان، سهل شدن دسترسی به عوامل آسیب‌زا، ایجاد کلان‌شهرها و تعریف روابط جدید اجتماعی و تغییر جنس آسیب‌های اجتماعی و پیچیده‌تر شدن آنها را از دیگر روندهای تحولات فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایران ذکر کرد./202/9314/ب1

ارسال نظرات