۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۹۶۳۲۹
سخنگوی‌دستگاه‌قضا خبر داد؛

دستگیری جاسوس مرتبط با مسؤولان دولتی/ تخلفات یک وزیر در واردات پوشاک

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد و حجت الاسلام اژه ای توضیحاتی درباره شرکت واردات پوشاک وزیر آموزش و پرورش ارائه کرد.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصدودوازدهمین کنفرانس خبری قوه قضاییه که بعدظهر امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: امیدواریم انتخاباتی بسیار پرشور و با حضور حداکثری مردم داشته باشیم و برگ زرینی بر مردم سالاری دینی کشور افزوده شود.

سخنگوی قوه قضاییه، ابراز داشت: در سراسر کشور دادگستری ها 196 پرونده را تاکنون به دستگاه قضا ارسال کرده اند که بیشترین آن مربوط به شوراها است، ستاد پیشگری نیز بیش از 800 مورد تذکر را به افراد مختلف در ستادها یا نامزدها داده اند و از جمله به حدود 10 مورد از افرادی که در این کانال ها فعالیت می کنند تذکر داده شده است.

وی افزود: از این موارد 57 مورد به اصولگرایان  و مابقی به اصلاح طلبان مربوط بوده است، 18 مورد به نحو حضوری تذکر داده شده است. 18 مورد نیز پیشگیری شده  که 8 مورد مربوط به اصولگرایان و 2 یا 3 مورد به افراد متفرقه و مابقی به اصلاح طلبان مربوط می شود.
حجت الاسلام اژه‌ای، افزود: پرونده ریخته گران با 46 متهم به دادگاه ارجاع شده و دادگاه کیفرخواست را ابلاغ کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده ثامن الحجج، اظهار داشت: براساس آخرین گزارش 1244 هزار از حسابها تعیین تکلیف و 9300 میلیار تومان پرداخت شده و 3500 میلیارد باقی مانده و حدود 2000 هزار میلیارد تعهد دادند و افرادی که تا 300 میلیون سپرده داشتند به شکلی در حال بازپسگیری هستند؛ در روزهای آینده اموال به مزایده گذاشته می شود.
حجت الاسلام اژه ای، اظهار داشت: در فروردین ماه امسال 116 هزار و 110 مورد اعم از تلفن گویا یا در اینترنت به مردم خدمت داده شده که از این تعداد مورد 62 هزار از تلفن گویا و مابقی  اینترت بوده است، 30 هزار مورد پیرامون مهریه بوده است.

وی با اشاره به پرونده شرکت «آمیتیس طراوت کودکی» مربوط به دختر یکی از وزرا، گفت: گزارشی از طریق نیروی انتظامی به حوزه لواسان می رسد که در ویلایی کالای قاچاق تخلیه و از آنجا منتقل می شود، مقام قضایی دستور بازرسی می دهد که دونفر از از محافظان وزیر می آیند و مدعی می شوند این پوشاک مربوط به دختر وزیر است.

حجت الاسلام اژه ای، تصریح کرد: ویلا پلمپ می شود و گزارش برمی گردد به مقام قضایی، می گویند که  این مربوط به تعزیرات است، روز بعد از آن تعطیل بوده است، شنبه به تعزیرات می رود، روز یکشنبه گزارش به دست تعزیرات می رسد و با فاصله کمتر از 48 ساعت حکم صادر می شود. اشاره کرده بودم که باید تکلیفش در تعزیرات روشن شود.

وی تاکید کرد: عرض بنده مورد نقد دولت قرار گرفت، رئیس تعزیرات اقای محمدی مصاحبه می کنند و گفته بنده را نقد می کنند و اظهار می کنند چون اسم وزیر برده نشده تمام وزرا زیر سوال رفته اند و گفتند که این دیر به دست ما رسیده است و پرونده کمتر از 48 ساعت تبرئه می شود.

سخنگوی قوه قضاییه، افزود: این مسائل محرمانه نبوده و این شرکت متعلق به وزیر آموزش پرورش آقای آشتیانی و خانواده او است که در سال 93 به ثبت رسیده است، از آن تاریخ به امروز رییس هیات مدیره وزیر آموزش پرورش هستند و مدیرعامل دختر او است، در طول سال 95 جلساتی که هیات رئیسه داشته در تیر و مرداد و اسفند به همین صورت امضا شده است.

وی تصریح کرد: این شرکت یک نمایندگی دارد از یک شرکت ایتالیایی و حوزه او واردات  منسوجات است، شرکت با کارت بازرگانی دیگری این کار را انجام داده و به نام تولیدی بازرگانی «راتین گستران طبرستان» که در فریدون کار است، این شرکت حوزه فعالیتش فنی مهندسی است و به هیچ وجه دخالت و صادرات و پوشاک نمی تواند داشته باشد.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: شرکت آمتیس طراوت که برای وزیر و خانواده اوست پوشاکی با کارت بازرگانی خود وارد نکرده اند، تاکنون دوبار واردات صورت گرفته و امکان واردات نداشته است، در تبصره 3 واردات آمده شرکت در حوزه فعالیت که در اساسنامه آمده و در کارت بازرگانی اش آمده می تواند کالا وارد کند.
وی ادامه داد: در ماده ای دیگر آمده دارنده این کارت حق واگذاری ندارند، در سال 94 وزیر صنعت بخشنامه کرده هیچ فرد حق واگذاری به دیگری را ندارد و استناد کرده این کار جرم است و باید تعقیب شود، از اینکه حتی اتهام متوجه اش شود و این اتهام رفع شود خوشحال می شویم، دوست داریم با دفاع و استدلال اتهام رفع شود از این جهت که رییس تعزیرات حکومتی بتوانند ظرف کمتر 48 ساعت به همکاری آموزش پرورش کمک کنند و حکم برائت بدهند خوشحال می شویم.
وی افزود: یک گزارش رسمی آمده به دادستان مبنی بر اینکه آیا وزیر می تواند در زمانی تصدی پست وزارت دارد رئیس هیات مدیره باشد یا خیر؟ از زمانی که وزیر شده است می توانسته از هیأت مدیره این شرکت خارج شود؟ مساله بعدی این است که این شرکتی که خودش نمایندگی دارد از کارت بازرگانی دیگری استفاده کرده و آیا مجاز بوده است؟ سوال دیگر این است که آیا شرکت دیگر اجازه داشته کارت خود را به شرکت دیگر بدهد؟ شرکتی که حوزه اش فنی و مهندسی است چگونه این پوشاک را وارد کرده است؟
سخنگوی قوه قضاییه، گفت: سوال دیگر این است که آن اداره ای که ثبت سفارش می کند باید کارت بازرگانی را ببیند، این شرکت راتین چگونه ثبت سفارش داده است؟ که در حال بررسی است.

وی افزود: براساس این موارد پرونده دیگری تشکیل شده و درحال رسیدگی است، آقای پورمحمدی نقدی به بنده داشته اند و آقای جهانگیری نیز کنایه ای داشته اند، سخنان بنده مطابق با قانون بوده است و اگر این ابهامات را نمی گفتند من این جزئیات را نمی گفتم. آقای پورمحمدی در رابطه با این پرونده اشاره داشته که جزو دقیق ترین و منظم ترین واردات بوده است، اگر این جزو با نظم ترین بوده است بی نظم ترین دیگر کدام است؟

حجت الاسلام اژه ای با بیان اینکه دادستان به حکم پرونده دختر وزیر اعتراض کرده است، گفت: ماده 50 گفته اگر حکم برائت صادر شد چه افرادی می توانند اعتراض کنند، دادستان نسبت به این حکم اعتراض کرده است.

وی افزود: آقای روحانی در مناظره گفتند 4 میلیارد دلار را بابک زنجانی برده و ما شنیدیم محکوم شده و قوه قضاییه باید پاسخگو باشد، اولا حرف او خلاف است و بخش زیادی از پول برگشته است.

معاون اول قوه قضاییه، گفت: آقای روحانی شما که دیپلماسی فعال دارید در خارج چکار کردید؟ اگراین پول در ایران بود ما اقدام می کردیم، شما می گویید پول را در خارج گرفته است، پولی که در خارج است دولت و دیپلماسی باید به کشور برگرداند، بانک مرکزی باید پیگیری کند، بانک مرکزی پول داده است، بانک مرکزی توانایی پیگیری دارد، وزارت اطلاعات باید اقدام کند.

وی ادامه داد: ما به چند کشور هیأت فرستادیم و از وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و وزارت نفت نماینده بوده و هرآنچه مقدور بوده انجام دادیم.
 
حجت الاسلام اژه ای با بیان اینکه دیپلماسی باید پاسخگوی این باشد که چرا ضعیف عمل کرده است، گفت: اگر پولی وجود دارد کجاست؟ قوه قضاییه در خصوص تمام پرونده ها کار خود را انجام داه است، چه بانک سرمایه باشد چه دولت قبل، بیش از 8 هزار میلیار تومان متعلق به 30 و خورده ای نفر پروندده صندوق فرهنگیان باشد.

وی ادامه داد: قوه قضاییه درحال برخورد با افرادی است که چند هزار میلیارد معوقه بانکی دارد، برخی گفتند اینها فساد نیست معوقه است، البته یک نوع معوقه وجود دارد براین اساس که تحریم ها سبب ایجاد آن می شود  و جرمی انجام نشده است زیراکه طبق مقررات تسهیلات گرفته و با تحریم مواجه شده و دولت باید به آنان  کمک کند تا بتوانند معوقات خود را پرداخت کنند.
 
حجت الاسلام، اژه ای، گفت: برخی با پارتی و پرداخت رشوه تسهیلات را می گیرند و جای دیگر مصرف می کنند و پول بانک را نمی دهند، این نوع از معوقه دارای اشکال و خلاف است، برخی از مدیر عامل های بانک مانند بانک سرمایه چطور مسوولیت گرفته اند؟ خوب نیست برای رای آوری هر حرفی را بزنند.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رئیس قوه قضاییه آیین نامه حکم اجرایی قاچاق ممنوع را ابلاغ کردند، ایا این مساله با پرونده دختر وزیر ارتباط دارد، گفت: خیر، ربطی ندارد، در قانون پیش بینی شده که آیین نامه ای نوشته شود و از ماه ها پیش این مطلب نوشته شده و ابلاغ شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  آخرین وضعیت پرونده منا چیست، گفت: امیدواریم مسؤولان تمام تلاش خود را انجام داده باشند، دادستان کل کشور با کمک دولت پیگیر هستند، قدم های پیش رفته است اما باید اقدامات بیشتری انجام شود.
وی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  گفتید برخی از مسؤولان فرم اموال خود را اعلام نکردند ایا تاکنون اعلام کرده اند، گفت: هر فردی که به مسؤولیت منصوب شود دفترچه ای برایش ارسال می شود و باید تکمیل کند، در دولت یازدهم دونفر از وزرا نقص پرونده داشتند و مقداری تکمیل کرده و فقط یک مورد الان مربوط به یکی از فرزندان یکی از وزرا که در حال تکمیل است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه موسسه ثامن می گوید برخی از کارمندان مجبور به کار بدون حقوق هستند آیا در این زمینه کاری انجام گرفته است، گفت: الان این موضوع درحال بررسی است که این افراد در دیگر جاها مشغول شوند و البته موسسه درحال تسویه با آنان است.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه عنوان شده برخی از نامزدها نسبت به یکدیگر شکایت کرده اند، آیا در قوه قضاییه پرونده ای تشکیل شده است یا خیر، گفت: مساله ریاست جمهوری در کمیسیون انتخابات مطرح می شود، نشنیدم که به دادگستری شکایت کرده باشند.


حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از نامزدها مسائلی را مطرح می کنند که دروغ است، چرا قوه قضاییه از این نامزدها شکایت نمی کند، گفت: محل شکایت قوه قضاییه  مشخص است، نشر اکاذیب بله ولی اینکه نشر اکاذیب شده است باید بررسی شود و تاکنون چنین چیزی مطرح نشده است.


معاول اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یکی از نامزدها یک سایت راه اندازی کرده اند برای حمایت از مردم بیکار، آیا جمع آوری این اطلاعات غیر قانونی است، یا خیر؟ گفت: من نشنیده ام، اگر وزارت کشور شکایتی مطرح کند قطعا پیگیری خواهد شد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده مدیران دوتابعتی چیست، گفت: تاکنون موضوع جدیدی اعلام نشده و منتظر پیگیری موضوع از سوی وزیر دادگستری هستیم.

وی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وزیر کشور اعلام کرده 67 مورد شکایت مربوط به نهادهای نظامی اعلام شده این موضوع در چه وضعیتی است؟ گفت: اختلافی میان وزارت کشور و دادستانی وجود دارد که اگر رسانه ای مطلبی را علیه نامزدی منتشر کرده اولا باید به آن رسانه اطلاع دهند و اگر شکایتی مطرح شد دادستانی باید پیگیری کند، اما وزارت کشور مستقیما فقط شکایت را مطرح کرده است و مسیر قانونی را طی نکرده است لذا دادستانی مدعی است شکایت در مواردی که مسیر قانونی طی نشده وارد نیست.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین اقدامات قوه قضاییه در مورد پرونده معدن گلستان چیست، گفت: بنده تسلیت عرض می کنم به داغداران این موضوع، دادستان شهر و قاضی در محل حضور پیدا کردند و آن مواری که مربوط به پزشکی قانونی مربوط بود انجام شد، تمامی اقداماتی که بازرسی کل کشور وظیفه دارد در حال انجام است، یک نفر احضار شده است و از کارفرما سوال شده است.
وی افزود: تا تیم کارشناسی اعلام نظر نکند تکلیف اصلی قوه قضاییه مشخص نیست، هیچ فردی هنوز بازداشت نشده و منتظر نظر تیم کارشناسی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده یک خانم دستگیر شده که با سرویس های خارجی و همچنین برخی از دولتمردان مرتبط بوده است، آیا این خبر صحیح است، گفت: چنین فردی دستگیر شده و اتهام امنیتی و غیر امنیتی دارد و در پایان پرونده می توان درباره آن صحبت کرد.
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوالی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یکی از نامزدها گفته بیاییم لیست اموال خود را اعلام کنیم، ایا این کار ایراد قانونی ندارد، گفت: این کار منع قانونی ندارد و الزام قانونی هم نداریم./811/پ۲۰۰/ج۱

ارسال نظرات