۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۴۹۶۸۷۶

هراس آل‌خليفه از انقلابيون جان برکف

رژيم آل خليفه به خوبي مي دانند که محاکمه شيخ عيسي قاسم براي آنها داراي تبعات سياسي و امنيتي است؛ به ويژه اينکه درحال حاضر هزاران نفر از مردم بحرين بيش از ۳۰۰ روز است که در اطراف منزل شيخ عيسي قاسم تحصن کرده اند.
آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، رژيم آل خليفه براي چندمين بار متوالي زمان دادگاه محاکمه شيخ «عيسي قاسم» رهبر عالي شيعيان بحرين را به تعويق انداخت. طبق اعلام دادگاه آل خليفه جلسه بعدي اين دادگاه براي اعلام حکم نهايي عليه شيخ عيسي قاسم در روز 21 مِي (31 ارديبهشت‌ماه) برگزار مي گردد. تعويق جلسه دادگاه شيخ عيسي قاسم در حالي است که شواهد و قرائن از جمله اتخاذ شديدترين تدابير امنيتي در منطقه «الدراز» زادگاه و محل سکونت شيخ عيسي، جملگي حکايت از احتمال بالاي صدور حکم نهايي عليه وي داشت. با اين حال، اين جلسه نيز همچون سه جلسه پيشين دادگاه آل خليفه، مجددا به تاريخ ديگري موکول شد. در هنگام برگزاري جلسه دادگاه، هزاران نفر از مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده عليه رژيم آل خليفه و سياست هاي خصمانه آن در قبال انقلابيون هشدار مي دادند.

شيخ «عيسي قاسم» رهبر عالي شيعيان بحرين در روز 31 خردادماه سال 95 توسط دادگاه آل خليفه سلب تابعيت شد. مقامات رژيم آل خليفه از تاريخ 6 مردادماه سال 95 رسما پروسه محاکمه شيخ عيسي قاسم را کليد زدند تا بتوانند انقلاب مردمي قريب به 7 ساله اين کشور را در نطفه خفه کنند. سلسله تظاهرات هاي مردمي در محکوميت اقدامات رژيم آل خليفه از يک سو، و اعلام همبستگي با شيخ عيسي قاسم از سوي ديگر، موجب شد از آن زمان تا به امروز چند مرتبه جلسه محاکمه وي به تعويق افتاده و به زمان ديگري موکول شود. هرچند که مردم بحرين خواستار تحقق مطالبه مشروع و به حق خود مبني بر لزوم توقف هرچه سريعتر محاکمه شيخ عيسي قاسم هستند، اما رژيم آل خليفه که البته از متحدان منطقه اي خود نيز تأثيرپذير است، همچنان بر سياست سرکوبگرانه خود در قبال شيخ عيسي اصرار مي ورزد و بر آن پافشاري مي کند.

رژيم آل خليفه به خوبي مي دانند که محاکمه شيخ عيسي قاسم براي آنها داراي تبعات سياسي و امنيتي است؛ به ويژه اينکه درحال حاضر هزاران نفر از مردم بحرين بيش از 300 روز است که در اطراف منزل شيخ عيسي قاسم تحصن کرده اند. مقامات آل خليفه به خوبي به اين واقعيت واقف هستند که در صورت صدور هرگونه حکمي عليه شيخ عيسي قاسم، «پايگاه اجتماعي و مردمي» وي مي تواند سرمنشأ بسياري از خطرات و بحران ها براي اين رژيم باشد. حضور گسترده و مداوم مردمي در صحنه دفاع از شيخ عيسي قاسم از زمان آغاز پروسه محاکمه وي، آل خليفه را به اين نتيجه رسانده است که از تبعات سياسي و امنيتي محاکمه شيخ عيسي قاسم نمي توان غافل بود. رژيم آل خليفه با به تعويق انداختن‌هاي مداوم زمان صدور حکم عليه شيخ عيسي قاسم، در واقع به دنبال زمان خريدن براي خود است. 

در همين ارتباط، شيخ «عبدالله الدقاق» تعويق قرائت حکم آيت‌الله عيسي قاسم را پيروزي براي اراده ملت در برابر نظام استکباري بحرين برشمرد. وي ابراز اميدواري کرد که دولت گام‌هايي را براي حل اين بحران و جلب رضايت مردم به جاي مقابله با آنها و چهره‌هاي ديني و ملي ملت، بردارد.

وي همچنين اظهار داشت که اتفاقات امروز ثابت مي‌کند که علماي بحرين مانعي قدرتمند در برابر نظام بحرين هستند. البته در اين ميان، نبايد نقش مهم و برجسته علماي بحريني در حمايت از شيخ عيسي قاسم فراموش شود. علماي بحريني طي ماه ها و سالهاي گذشته نقش مهمي را در هدايت مسير انقلابيون اين کشور ايفا کرده اند. همين نقش مهم و سرنوشت ساز موجب شده است تا رژيم آل خليفه در برابر انقلابيون، منفعلانه عمل کند.

شيخ عبدالله الدقاق در اين ارتباط مي گويد: «نماينده آيت الله عيسي قاسم در ايران در ادامه در خصوص نقش علما در دفاع از رهبر شيعيان بحرين نيز تاکيد کرد: مراجع ديني در نجف اشرف و قم با صدور بيانيه اي بر دفاع از شيخ عيسي قاسم تاکيد کرده اند. 15 مرجع با صدور بيانيه اي مردم بحرين را به دفاع از رهبر خود فراخوانده اند و اخيرا نيز 82 عالم و خطيب و همچنين موسسه ها و سازمان‌هايي از لندن در بيانيه اي خواستار بازگشت حکام بحرين به روش گفتگو و زبان عقل شده اند و تاکيد کردند که راهکار امنيتي مشکل را نه تنها حل نمي کند بلکه آن را پيچيده‌تر خواهد کرد».

از سوي ديگر، آنچه که رژيم آل خليفه بيش از هرچيزي از آن در هراس است، اين است که شماري از علماي بحريني پيشتر از احتمال متوسل شدن انقلابيون به گزينه «مقاومت مسلحانه» سخن گفته بودند. آل خليفه مي داند که در صورت محاکمه نهايي شيخ عيسي قاسم، بدون شک انقلابيون مسير انقلاب مسالمت آميز خود را تغيير داده و وارد فاز «مقاومت مسلحانه» مي شوند. شيخ عيسي قاسم براي مردم بحرين شخصيت کوچکي نيست که آنها به همين راحتي از کنار مسئله محاکمه وي به راحتي و بدون هيچ‌گونه واکنش درخور ذکري، عبور کنند. درست به همين دليل است که مقامات رژيم آل خليفه از هراس متوسل شدن انقلابيون به گزينه مقاومت مسلحانه و به لرزه درآمدن پايه هاي قدرت پوشالي خود، درحال حاضر از محاکمه نهايي شيخ عيسي قاسم خودداري مي کنند.

در اين ميان، اما نبايد از کنار نقش مخرب و منفي رژيم سعودي در تأثيرگذاري بر مقامات آل خليفه براي محاکمه شيخ عيسي قاسم به راحتي عبور کرد. رژيم سعودي طي سالهاي گذشته ثابت کرده است که تأثير بسزايي بر تصميمات مقامات رژيم آل خليفه چه در عرصه داخلي و چه در عرصه خارجي دارد. حمايت هاي آل سعود از آل خليفه از جمله مواردي است که اين رژيم را در سرکوب بيش از پيش انقلابيون جسورتر کرده است. اخيرا رژيم سعودي به منظور ارائه حمايت هاي هرچه بيشتر از آل خليفه در محاکمه شيخ عيسي قاسم، شماري از نيروهاي خود را به بحرين اعزام کرده تا در راستاي کنترل خشم عمومي مردم در صورت صدور حکم نهايي، نقش ايفا کنند. بدون شک، اگر آل خليفه در مسيري که هم اکنون در پيش گرفته است، از حمايت هاي سعوديها برخوردار نبود، نمي توانست به اين اقدامات خود در اين سطح وسيع ادامه دهد.

در همين ارتباط، شيخ عبدالله الدقاق درباره حمايت آل سعود از آل خليفه و ورود نظاميان سعودي به بحرين نيز بيان داشت: «خبر ورود نظاميان سعودي به بحرين صحيح است و فيلمي از اين اقدام ثبت شده که نشان مي دهد مجموعه اي از خودروهاي زرهي و مسلح و همچنين تانک‌ها از طريق پل سعودي وارد بحرين شده اند و اين اقدام با هدف ترساندن مردم صورت گرفت اما اين اقدام عزم مردم را در دفاع از رهبر خود راسخ تر مي کند. همچنين اين اقدام مشکلي را حل نمي کند بلکه آتش را شعله ور تر مي کند و مشکل بحرين را پيچيده تر مي کند. مشکل با گفتگو و سرعقل آمدن حل مي شود نه با سلاح»./۹۱۶/ ۱۰۲/ع

رامين حسين آباديان

ارسال نظرات