۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۹۶۹۴۶
آیت الله مظاهری:

برخی از کاندیداها ادب در گفت‌وگو را بلد نیستند

آیت الله مظاهری گفت: در هیچ مناظره ای به اندازه مناظره هایی که امسال برگزار شده، سیاه نمایی نشده است، برخی از کاندیداها ادب در گفت‌وگو را بلد نیستند و ممکن است به اصل نظام لطمه وارد کنند.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه اخلاق صبح امروز که با عنوان امام شناسی در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار شد، گفت: با کارهای خود بهانه دست دشمن ندهیم.

وی در تفسیر آیه صد و چهارم سوره بقره که می فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا وَلِلْکَافِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ»، افزود: یکی از فعالیت های پیامبر(ص) در مدینه به تدریس مطالب قرآن مربوط می شد، بر اساس منقولات تاریخی پیامبر(ص) هر روز برای مردم به فراخور درکشان تفسیر قرآن می گفتند؛ مردم مدینه سواد الفبا نداشتند به همین سبب پیامبر(ص) روزانه 10 آیه برای مردم می خواندند و به مردم دستور می دادند که این آیات را همراه با معنایش حفظ کنند و روز بعد برای پیامبر(ص) بخوانند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: عموم مردم مدینه سواد الفبا نداشتند و پیامبر(ص) با تلاوت آیات قرآن و بیان ترجمه آیات، قواعد اخلاقی، اعتقادی و احکام را به مردم آموزش می دادند؛ قرآن بدون اینکه ذره ای زیر و زبر با وحی های الهی تفاوت داشته باشد، از سوی مردم حفظ می شد و کاتبان وحی به رهبری امیر مؤمنان(ع) به کتابت قرآن می پرداختند.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: برخی از مردم مدینه به سبب درک کمی که داشتند صحبت های پیامبر(ص) را متوجه نمی شدند، از این رو به ایشان عرضه می داشتند «راعنا» یعنی آهسته آهسته و شمرده شمرده بیان کن؛ واژه «راعنا» افزون بر معنایی که اهالی مدینه قصد بیان آن را داشتند، معنای دیگری دارد، معنای دیگر «راعنا» این است که ما را احمق کن.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: یهودیان در جمع مسلمانان حضور پیدا می کردند تا نقطه ضعفی از ایشان بگیرند و بر علیه آن ها استفاده کنند؛ اتفاقاً همین واژه«راعنا» را بهانه قرار دادند و به مسخره کردن مسلمانان مشغول شدند؛ با وقوع چنین اتفاقی، آیه صد و چهارم سوره بقره نازل شد و خطاب به مسلمانان فرمود، به جای استفاده از واژه «راعنا» از واژه «انظرنا» استفاده کنید.

وی با بیان این که با رفتار و گفتارمان نباید بهانه دست دشمن بدهیم اظهار کرد: خداوند با نزول این آیه به پیامبر(ص)، به مسلمانان درس اخلاقی بزرگی داد و آن درس اخلاقی این است که با رفتار و گفتارتان بهانه دست دشمنانتان ندهید.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: خداوند در پایان آیه صد و چهارم سوره بقره، به صورت جدی یهودیان را تهدید می کند و می فرماید، مسخره کردن های شما به سبب کفر شما است و جزایش عذاب دردناک جهنم است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با نتیجه گیری اخلاقی از آیه فوق الذکر، تبیین کرد: باید در زندگی خود مؤدبانه صحبت کنیم و مواظب باشیم به دیگران بی احترامی نکنیم چرا که بی احترامی کردن به دیگران گناه بزرگی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که فحش دادن نوعی بی عفتی در گفتار است، خاطرنشان کرد: فردی خودش را متوسل و متصل به امام صادق(ع) می دانست و هر روز از درب خانه امام صادق(ع) تا مکان های مختلفی با ایشان همراه می شد، یکی از روزها، غلام آن شخص از معیت با امام عقب ماند، از این رو آن شخص که ظاهراً ارادت خاصی به امام صادق(ع) داشت، غلامش را صدا زد ولی از غلامش پاسخی نشنید، دوباره با صدای بلندتر صدایش کرد، باز هم صدایی از غلامش نشنید، برای بار سوم با فحش بسیار بد، او را خطاب کرد، امام صادق(ع) رنگ صورتشان تغییر کرد و خطاب به آن شخص گفتند، از کجا می دانی که غلامت فرزند زنا است، آن شخص عرضه داشت، پدر و مادر او معلوم نیست چه کسانی هستند، امام صادق(ع) بسیار ناراحت شدند و فرمودند، دیگر حق نداری دنبال من را بیفتی.

وی با بیان این که برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره ها در حال سیاه کردن نظام هستند، اظهار کرد: کاندیداها حق ندارند به یکدیگر توهین کنند، بعضاً علیه یکدیگر صحبت هایی می گویند که دروغ محض است و این دروغ هایی که تهمت محسوب می شود با بی احترامی همراه شده است به همین سبب گناهش بسیار بزرگ است.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: در هیچ مناظره ای به اندازه مناظره هایی که امسال برگزار شده، سیاه نمایی نشده است، برخی از کاندیداها ادب در گفت‌وگو را بلد نیستند به همین سبب ممکن است به اصل نظام لطمه وارد کنند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) در کلام بسیار مؤدب بوده اند؛ در احوالات حضرت زهرا(س) و امیر مؤمنان(ع) یک بی ادبی ملاحظه نمی کنیم؛ باید از ایشان یاد بگیریم در مراودات با دیگران مؤدب باشیم و با بی احترامی شخصیت دیگران را خرد نکنیم؛ فرزندان زمانی رشد دینی پیدا می کنند که با تلطف و مهربانی با آن ها صحبت شود./201/867/ب1

ارسال نظرات