۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۴۹۸۸۸۲
یادداشت؛

وظایف دولت منتخب در برابر شور انتخاباتی مردم

اصولا دولت اسلامی باید خالصانه در جهت خدمت به مردم، خصوصا مستضعفین جامعه قدم بر دارد و بدون روحیه قدرت طلبی در صدد برطرف کردن مشکلات آن‌ها باشد.
انتخابات سفر رئیس جمهور به قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری شاهد بودیم، مردم به ویژه گروه های فعال سیاسی با شور و نشاط وافری اقدام به تبلیغ نامزد مورد نظر خود می کردند، در این نوشتار در صدد هستیم تا ببینیم که دستاورد ملی حضور حداکثری چیست و دولت جدید چه وظایفی را  در قبال این شور مردمی باید داشته باشد.

نقش حضور حداکثری

یکی از نکات مهم در مورد انتخابات فارغ از انتخاب کدام نامزد، حضور حداکثری مردم بوده که رهبر معظم  انقلاب نیز اهمیت این  مطلب  را بیان کردند.

حضور حداکثری در انتخابات پشتوانه محکمی برای اقتدار و استقلال کشور است. از طرفی مشارکت عمومی و فراگیر نوعی وحدت و وفاق ملی ایجاد می‌کند. اصولاً حکومتی که از پشتیبانی قوی مردمی برخوردار است در مقابل خطرات خارجی مصونیت پیدا می‌کند و باعث هراس دشمنان خارجی خواهد شد که باید باور داشت تحقق حضور حداکثری در انتخابات امسال دستاورد بزرگی خواهد بوده و باید باور داشت همین حضور است که سایه جنگ را همین حضورها  از کشور دور می کند!

وظیفه دولت جدید در قبال شور انتخاباتی

حال مردم عزیز کشورمان منتظر اقدامات دولت منتخب هستند، یکی از وظایف اصلی دولت، خدمت رسانی مطلوب به مردم خصوصاً مردمی است که با توجهی خاص به دولت منتخب رأی داده‌اند  و امید اصلاح امور را داشته‌اند. مشکلی مثل بیکاری که گریبان خیلی از خانواده‌ها را گرفته است.

اصولا دولت اسلامی باید خالصانه در جهت خدمت به مردم به خصوص محرومان جامعه قدم بر دارد  و بدون  روحیه قدرت طلبی در صدد برطرف کردن مشکلات آن‌ها باشد.

البته واضح است رئیس جمهور منتخب، رئیس جمهور عموم مردم است، نه فقط  کسانی که به او رأی داده‌اند. از این رو، باید برای همگان از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نکند و تا حد توان  در جهت رفع مشکلات مردم قدم بردارد.

تکیه به توان داخلی و حفظ عزت کشور و ملت از دیگر کارهای مهمی است که رئیس جمهور منتخب باید در اولویت کاری خود قرار دهد.

دولت منتخب باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه به شکل مطلوب استفاده کند که بخش عمده‌ای از آن نیروی انسانی متراکم در جامعه است. عده زیادی از جوانان، به خصوص کسانی که دارای تحصیلات عالیه هستند بیکارند. از این رو دولت با مدیریت و تدبیری صحیح باید راه حلی برای این معظل اساسی داشته باشد.

دولت منتخب باید اهتمام  جدی بر مبارزه با قاچاق کالا، مفسدان اقتصادی و واردات بی‌‌رویه داشته باشد تا  تولید داخلی جان تازه‌ای بگیرد و اشتغال رونق بگیرد.

یکی از راهکارهایی که در جهت اشتغال افراد تحصیل کرده باید لحاظ شود این است که رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز کشور باشد؛ مثلا اگر برای رشته‌ای حداکثر 1000 نفر  ظرفیت کار وجود دارد، 100000نفر ظرفیت برای پذیرش دانشجو قرار داده نشود؛ مگر برای کسانی که فقط جنبه تئوری و علمی برایشان موضوعیت دارد و هدف کاری نداشته باشند.

به نظر می‌رسد یکی از معضلات جدی بیکاری در قشر تحصیل کرده همین موضوع است. جوان مملکت چقدر تلاش می کند که در دانشگاه قبول شود و با یک امیدی پا به محیط علمی سطح عالی می‌گذارد ولی در نهایت چیزی عایدش نمی‌شود.

اهمیت پاکدستی مسئولان

یکی از شاخصه‌های مهم برای تحقق خدمت رسانی مطلوب به مردم پاکدستی مسئولان است و این نکته شدیدا برای مردم اهمیت دارد. این مطلب هم طبیعی است؛ زیرا مسئولی که پاکدست نباشد، امانتدار خوبی نیست و قطعا باعث پایمال کردن حقوق مردم خواهد شد. از این رو پاکدستی یک نماد کلیدی برای مسئولان حکومتی است.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه‌ای خطاب به اشعث بن قیس می‌فرماید: «همانا پست و فرماندارى براى تو وسيله آب و نان نبوده؛ بلكه امانتى در گردن تو است، بايد از فرمانده و امام خود اطاعت كنى؛ تو حق ندارى نسبت به رعيت استبداد  داشته باشی و بدون دستور به كار مهمى اقدام نمايى. در دست تو اموالى از ثروتهاى خداى بزرگ و عزيز است و تو خزانه دار آن هستی  تا به من بسپارى‏.» ( نامه پنجم نهج البلاغه)

 

ترویج ساده زیستی

ساده زیستی  از شاخصه‌های مهم دیگری است که مسئولان حکومتی خصوصاً مسئولان رده بالا باید داشته باشند؛ همچان که این‌ مطلب در سیره امیر مؤمنان علیه‌السلام به عنوان حاکم اسلامی مشهود و معروف است.

یکی از نتایج مهم این ویژگی درک محرومان جامعه است. هنگامی که مسئولی درد محرومان را متوجه باشد، بهتر می‌تواند برای آنها کار کند و در جهت محرومیت زدایی قدم بردارد.

ساده زیستی با  دل نبستن به دنیا، اعتقاد راسخ به قیامت و  باور به فانی بودن دنیا حاصل می‌شود. کسی دل بسته دنیا و زخارف آن است و غرق در مادیات  شده باشد، نمی‌تواند روحیه ساده زیستی را در وجودش نهادینه کند. البته منظور از ساده زیستی  فقیر بودن نیست؛ بلکه همچانکه بیان شد محور ساده زیستی، عدم دل بستگی به دنیا است.

در پایان باید گفت، آن شور انتخاباتی مردم به ویژه طرفداران نامزدها اگر می خواهد به شیرینی تبدیل شود، چاره ای نیست جز این که دولت منتخب خود را ملتزم به احقاق حقوق همه ملت ایران بداند و به دنبال گره گشایی واقعی از مشکلات مردم باشد، اینجاست که باید به جای حاشیه آفرینی و تمرکز روی الویت های دست چندم، درد اصلی مردم را درک کند./999/ی۷۰۳/س

بابک شکورزاده، پژوهشگر حوزه علمیه قم

 

 

ارسال نظرات