۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۹۹۲۱۱

هشدار خطیبان جمعه بیروت نسبت به پیامدهای نشست ریاض

خطیبان جمعه بیروت نسبت به پیامدهای نشست آمریکایی ـ عربی در عربستان به شدت هشدار دادند.
حجت الاسلام احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ احمد قبلان امام جمعه برج البراجنه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد امام حسین(ع) با اشاره به ادامه بحران قانون جدید انتخابات در لبنان گفت: ما در یک بحران ملی و مذهبی و طایفه ای قرار داریم و کشور به سوی فاجعه بزرگی گام برمی دارد. هر آنچه درباره قانون انتخابات گفته می شود نیرنگ علیه شهروندان لبنانی به شمار می آید و هیچ مساله جدیدی به وجود نیامده است.

وی با تأکید بر اینکه گروه های سیاسی عامل اصلی بروز بحران ها در لبنان هستند، تصریح کرد: لبنان بر اساس سهمیه بندی سیاسی و طایفه ای تشکیل شده و کسی که می خواهد کشور را نجات داده و لبنان را بر اساس ملی گرایی و ارزش ها اداره کند باید از منطق انسانیت و قانون بهره گرفته و قانونی را تصویب کند که نمایندگان واقعی مردم را به پارلمان راه دهد.

این روحانی لبنانی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه درباره نشست عربی ـ اسلامی ـ آمریکایی در ریاض که روز یکشنبه برگزار می شود، اظهار داشت: ای کاش به جای این نشست، نشستی با حضور ایران، عراق، مصر، سوریه، یمن، عربستان و سایر کشورهای اسلامی برگزار و بر حرمت خون و وطن و ناموس تأکید می شد.

حجت الاسلام قبلان ادامه داد: کشورهای اسلامی باید به فکر نشستی باشند که برادری و مشارکت را تحکیم بخشیده و به تشکیل ناتوی اسلامی جهت آزادی فلسطین می انجامید چرا که تاریخ ثابت کرده که بازیگران بزرگ با ما بر اساس زبان جنگ و ویرانی سخن می گویند.

نتایج نشست ریاض فاجعه بار است

حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیر اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان در خطبه های نماز جمعه مسجد صفا در بیروت نسبت به نتایج نشست ریاض هشدار داد و تأکید کرد: این نشست می تواند نتایج فاجعه باری برای لبنان و منطقه به همراه داشته باشد. هیچ کس نباید نسبت به نشست هایی که در راستای تحقق مصالح آمریکایی ها و همپیمانان آن در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی برگزار می شود، امید داشته باشد.

وی ادامه داد: هرگونه شرط بندی درباره تغییر اوضاع لبنان و منطقه بر اساس این نشست ها محکوم به شکست است به ویژه اینکه کشور ما بر اساس معادله توافق و تفاهم بر مسائل اختلافی اداره می شود.

این روحانی لبنانی بر لزوم تصویب قانون جدید انتخابات تأکید کرد و گفت: طرح های طایفه ای در زمینه قانون انتخابات سبب بروز خلأ قانونگذاری در کشور می شود. ضمانت حق مسیحیان تنها با اعطای حقوق سیاسی آنان در پرتو قانون انتخابات بر اساس نسبیت کامل امکان پذیر است.

شیخ حسن شریفه از عملیات نظامی علیه تروریست ها در منطقه عرسال ابراز خرسندی کرد و مسلح سازی ارتش جهت ایستادگی در برابر تروریست های تکفیری و صهیونیستی را خواستار شد.

نشست ریاض هیچ ارزشی ندارد

حجت الاسلام شیخ علی خطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان در خطبه های نماز جمعه منطقه لبایا در بقاع غربی گفت: مقاومت در راستای وحدت و قدرت لبنان و جهان عرب و اسلامی فعالیت کرده و به حمایت از کشور در برابر تهدیدهای تکفیری و صهیونیستی می پردازد. مقامت اسلامی ستون اصلی قدرت لبنان است و همه لبنانی ها باید از مقاومت حمایت کنند.

وی افزود: مقاومت با توطئه های کشورهای جهان سرنگون نخواهد شد و همه ما باید دست در دست یکدیگر گذاشته و لبنان را از خطرها دور سازیم.

این روحانی لبنانی درباره نشست اسلامی ـ عربی در ریاض واکنش نشان داد و تصریح کرد: پول های عربی در اختیار آمریکا قرار می گیرد تا خواسته های این کشور برآورده شود. چنین نشست هایی اگر در راستای حل مساله فلسطین و آزادی قدس و زندانیان فلسطینی برگزار می شدند، شایسته احترام بودند.

شیخ علی خطیب با اشاره به اینکه برخی درصدد تغییر واقعیت ها و ایستادگی در برابر گروه های مقاومت هستند، بیان داشت که این ائتلاف و نشست ها هیچ ارزشی نداشته و نتیجه ای جز شکست به دنبال ندارند./980/ب۹۶۰

ارسال نظرات