۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۵۰۰۰۳۹
آيت الله نمازي:

مبارزه با نفس جهاد اكبر است

نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: كسي كه در ميدان مبارزه با نفس مجاهدت كرده، جهادگر اكبر و كسي كه با دشمن مي جنگد، جهادگر اصغر است.
آيت الله عبدالنبي نمازي تفسير

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت‌الله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و سي و سومين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در ادامه تفسير آيات 169 تا 171سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات نيز در ادامه آيات جنگ  بدر و احد است كه ابوسفيان براي تضعيف سپاه اسلام و تقويت سپاه كفر گفت اتفاق خاصي در اين جنگ رخ نداده است و تنها تعدادي از سپاه پيامبر و تعدادي سپاه من كشته شده است.

وي با اشاره به اينكه خداوند جواب باطل را مستقيما نمي دهد، افزود: خداوند در جواب اين ادعاي ابوسفيان خطاب به پيامبراكرم(ص) مي فرمايد به ابوسفان بگو ‹‹وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ›› اين قياس باطلي است كه كشته هاي سپاه خود را با شهداي سپاه اسلام مقايسه كنيد.

آيت الله نمازي ادامه داد: خداوند مي فرمايد، كشته هاي سپاه كفر در راه هوا و هوس اميران خود جان خود را از دست دادند، اما شهداي سپاه اسلام در راه خدا به شهادت رسيدند و اين دو كشته با هم هم‌طراز نيستند، چرا كه كشته شدگان سپاه اسلام مرده نيستند بلكه حيات دارند و زنده هستند و آنهايي را كه در راه خدا به شهادت رسيدند هم‌طراز با كشته هاي سپاه خود ندانيد چرا كه آنها در راه ارزشها به شهادت رسيدند و زنده هستند ‹‹أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ›› و نزد خدا هستند.

وي با اشاره به اينكه گاهي مي‌گوييم شهدا پيش خدا هستند ‹‹عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ›› و روزي مي خورند به اين معني كه در رستوران خدا پذيرايي مي شوند، با اينكه گفته شود نزد خدا هستند متفاوت است، گفت: كشته شدگان در راه خدا زنده هستند و در محضر خدا هستند و چون در محضر خدا هستند از آنها پذيرايي هم مي شود.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه خداوند در آيه 170 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللّهُ مِنْ فَضْلِهِ›› گفت: شهدا كه در راه فضل خدا به شهادت رسيده اند با كساني كه در راه ضد ارزشها كشته شده اند متفاوت هستند چرا كه ويژگي شهدا حيات داشتن و زنده بودن آنها است و از اينكه از در محضر خدا هستند و از فضل خدا بهره مند هستند لذت مي برند.

آيت الله نمازي، افزود: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ›› شهدا در عالم برزخ مي بينند در اين دنيا چه خبر است، اما ما نمي توانيم زيبايي هاي عالم برزخ را بيان كنيم و با هيچ واژه اي نمي‌توان زيبايي هاي عالم برزخ را بيان كرد.

وي ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد ‹‹یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ›› به دوستان خود كه در دنيا هستند و هنوز نوبت شان نشده است بشارت مي دهند دنيا را رها كنند و نزد آنها بروند و حزن و اندوه به خود راه ندهند و نگران عالم برزخ نباشند، چرا كه شهدايي كه نزد خدا هستند از نعمتي كه خداوند به آنها داده است بهره مند هستند.

مفسر كتاب تفسير هدي در ادامه با اشاره به اينكه اگر گفته مي شود شهدا از نعمت خدا برخوردار هستند با اينكه گفته مي شود شهدا از فضل خدا بهره مند هستند متفاوت است، گفت: خداوند هم نعمت مي دهد و هم فضل مي‌دهد از اين رو خداوند در آيه 171 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَة مِنَ اللّهِ وَ فَضْل وَ أَنَّ اللّهَ لا یُضیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنینَ›› خداوند پاداش اهل ايمان را ضايع نمي كند.

آيت الله نمازي همچنين با اشاره به اينكه خداوند مي فرمايد ‹‹وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ››، گفت:  شهادت مربوط به همه شعيان مي شود و هركس در هر زمان و مكاني راه خدا كشته شود شهيد است و زماني كه وارد بهشت مي شوند فرشتگان خدا از آنها استقبال مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه شيعيان حتي اگر با مرگ طبيعي هم بميرند باز شهيد هستند، عنوان كرد: پيامبراكرم(ص) مي فرمايد، هركس حتي اگر در بستر بميرد كه قلب او مملو از محبت به پيامبرو آل محمد باشد، شهيد است.

آيت الله نمازي به تفاوت كسي كه در ميدان جهاد به شهادت مي رسد با كسي كه در بستر به شهادت مي رسد، اشاره كرد و گفت: گاهي جدايي روح از بدن در عمليات نظامي است و گاهي هم در عمليات عبادي است، از اين رو كسي كه در ميدان مبارزه با دشمن داخلي نفس مجاهدت كرده است جهادگر اكبر است و كسي كه در ميدان مبارزه با دشمن خارجي در جنگ نظامي مي جنگد جهادگر اصغر است.

وي يادآور شد: پيامبر اكرم(ص) كه پيروزمندانه از يكي جنگها خارج شده بود به سپاهيان اسلام كه از اين پيروزي خوشحال بودند مي فرمايد، بعد از پيروزي در ميدان جنگ نظامي، يك عمليات سخت‌تر از جنگ نظامي را در پيش رو داريم، آن هم عمليات سخت در ميدان مبارزه با نفس است.

به گفته وي، سلاح و تعداد و تاكتيك و آرايش جنگي دشمن خارجي مشخص و قابل مشاهده و دسترسي است اما در جهاد مبارزه با نفس هيچكدام از اين ابزارها و اطلاعات قابل دسترسي و مشاهده نيست.

آيت الله نمازي تاكتيك هاي دشمن درون را پيچيده و مرموزتر از دشمن خارجي خواند و افزود: از ميدان مبارزه با دشمن خارجي مي توان فرار كرد اما از ميدان مبارزه با دشمن دروني نمي توان فرار كرد و هر كجا برويد دنبال شما و در كنار و همراه با شما است، بنابراين پيامبر اكرم(ص) بعد از پيروزي بر سپاه كفر به سپاهيان خود مي فرمايد جهاد بزرگتري را بنام جهاد مبارزه با نفس در پيش رو داريم.         

شايان ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و سي و سومين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات