۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۰۰۱۷۵
آیت الله توکل:

حکام بحرین واقع نگر باشند و به مردم ظلم نکنند

نماینده خبرگان رهبری، حکومت بحرین را به واقع نگری درباره شیخ عیسی قاسم و تحولات موجود توصیه کرد و گفت: حاکمیت غیر شیعیان بر ملت شیعی خلاف مذهب و دموکراسی است.
آیت الله سید رحیم توکل

آیت الله سید رحیم توکل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جنایات اخیر حکومت بحرین علیه شیخ عیسی قاسم و مردم، اظهار داشت: جریان آیت الله شیخ عیسی قاسم مرتبط با جریانات دیگری که در منطقه جهان اسلام نیست، بلکه مرتبط با جریان روحانیت است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت در تحولات اجتماعی و سیاسی منطقه نقش بسیار مؤثری دارد؛ همین اقدامی که روحانیت در ایران توانست موج بزرگی را در فضای کشور و در سطح جهانی ایجاد کند و تحول عظیمی را در این زمینه شاهد بودیم.

وی ادامه داد: قطعا همین جریان در درون بحرین نیز می تواند آنچنان اثرگذار باشد که مایه نگرانی دشمن باشد؛ امری طبیعی است که یک عالم روحانی جامعه، مردم و سردمداران بحرین را به صلح و رعایت حقوق مسلمانان به ویژه شیعیان دعوت کرده اما آن ها این اقدامات را دعوت به خشونت طلبی قلمداد می کنند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ابراز کرد: حکومت بحرین انتظار دارد فضایی به اصطلاح امن داشته باشد که در قالب آن فضا بتواند زمینه غارتگری ملت بحرین را فراهم کند؛ حاکمیت بحرین غیر معمول است چرا که بیشتر مردم آن کشور شیعه هستند، اما غیر شیعیان بر آن ها حاکم هستند.

وی با بیان این که حاکمیت غیر شیعیان بر ملت شیعی خلاف مذهب و دموکراسی است، خاطرنشان کرد: آیت الله شیخ عیسی قاسم برای این که حقوق شیعیان در این زمینه رعایت شود و از حق مردم دفاع کند، در خطبه های نماز جمعه با سخنانی آرام و متین، مردم را دعوت کرد تا با صبر و آرامش حق خود را مطالبه کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه بیان داشت: نقش مؤثر روحانیت و علمای روحانی در پیشبرد اهداف اسلام و انقلاب اسلامی را در این تحولات و جریانات شاهد هستیم؛ لذا با توجه به این اتفاقات، محکوم کردن چنین شخصیتی، امر غلطی است.

آیت الله توکل حکومت بحرین را به واقع نگری درباره شیخ عیسی قاسم و تحولات موجود توصیه کرد و گفت: امیدواریم خدای متعال آنچه که مایه عزت شیعه و اسلام است برای مردم بحرین مقدر کند.

وی تصریح کرد: حاکمان بحرین به دنبال شهوات حاکمیت خود بر بحرین هستند و به همین دلیل است که به جای پاسخگویی به خواسته های مردم حق طلب، آن ها را سرکوب می کنند؛ اگر هم بخواهند پاسخی به مردم بحرین بدهند، با روحیه حاکمیت شهوانی آن ها در تضاد خواهد بود./840/ ۳۰۲/ص

ارسال نظرات