۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۰۰۲۶۴

چند خبر کوتاه از استان کرمان

اجرای طرح «ربیع القرآن» در مساجد استان کرمان، وقف واحد آپارتمانی در مشهد جهت استفاده زوار بردسیری، واگذاری 15 هکتار از اراضی کشاورزی امامزاده سید سلیمان کوهبنان و وجود تنها 2 موقوفه منفعتی در شهرستان جیرفت از اهم اخبار کوتاه در استان کرمان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدعلی قوام آبادی کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، اظهار کرد: پوستر و بروشور این طرح به مساجد استان ارسال و درباره اجرای آن اطلاع رسانی شده است و قرار است این طرح روز جمعه(5 خرداد)قبل و یا بعد از نماز مغرب و عشاء با محفلی قرآنی در هر بخشی که مسجد آمادگی داشته باشد؛ برگزار شود.

وی با بیان اینکه برنامه های جنبی از قبیل تکریم از خادمان و علما و کسانی که کارهای قرآنی انجام دادند، تشویق روزه اولی ها و... در این طرح پیش بینی شده است؛ هدف اصلی اجرای این طرح را انس با قرآن در طول سال دانست و افزود: پس از ماه مبارک رمضان نباید محافل قرآنی تعطیل شود؛ بلکه هر روز به اندازه یک حزب و یا کمتر باید خوانده شود.

حجت الاسلام قوام آبادی از آغاز همزمان طرح قرآنی 1451 نیز خبر داد و محوریت طرح امسال را سوره های مبارکه ملک و واقعه ذکر کرد و گفت: گرچه مدت اجرای این طرح 9 ماه است؛ اما در ماه مبارک رمضان هر روز یک آیه از سوره 30 آیه ای ملک تفسیر و حفظ شود.

 وقف واحد آپارتمانی در مشهد جهت استفاده زوار بردسیری

حجت الاسلام حمید رضا حسین رضایی سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بردسیر  با اشاره به ثبت نخستین وقف امسال این شهرستان گفت: در راستای خدمت به زائرین حرم رضوی یک واحد آپارتمانی در مشهد مقدس جهت استفاده زوار بردسیری وقف شد

 وی با توضیح ثبت این اقدام ارزشمند گفت: "رحمت الله دریایی" خیر 78 ساله در اقدامی خداپسندانه واحد آپارتمانی خود را در شهر مشهد مقدس جهت استفاده زائرین حرم رضوی این شهرستان وقف کرد.

حجت الاسلام حسین رضایی افزود: این ملک 70 متر مربع مساحت دارد که با کلیه امکانات مورد استفاده افراد نیازمندی که به سفر زیارتی مشرف می شوند قرار خواهد گرفت و واقف نحوه مدیریت و تولیت موقوفه را به اداره اوقاف واگذار کرده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بردسیر با اشاره به ثبت 9 مورد وقف طی سال گذشته در این شهرستان گفت: وقف منزل مسکونی جهت امور عام المنفعه و برنامه های مذهبی از جمله موقوفات مهم ثبت شده در این شهرستان بوده است.

واگذاری 15 هکتار از اراضی کشاورزی امامزاده سید سلیمان کوهبنان

رضا مطیع دولت سرپرست اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان کوهبنان با اشاره به اجاره کلیه رقبات کشاورزی امامزاده سید سلیمان(ع) این شهرستان گفت: 15 هکتار از اراضی کشاورزی امامزاده از طریق آگهی مزایده به مستاجرین واگذارشد.

وی اظهار کرد: نسب شریف امامزاده سیدسلیمان(ع)با 12 واسطه به امام جعفر صادق (علیه السلام) منتهی می شود و وی سیدی جلیل القدر، شریف و از بزرگان سادات کرمان بود که در کوهبنان سکونت داشته و در قرن ششم هجری قمری می زیسته و به احتمال قوی در اواخر قرن ششم هجری نیز وفات یافته است.

مطیع دولت گفت: : 90 سهم آب با بیش از15 هکتار زمین با کابری کشاورزی وقف آستان امامزاده است که بیشتر مستعدکشت محصولات زراعی اند و هرساله از طریق آگهی مزایده به اجاره واگذار می شوند.

وی با اشاره به اجاره کلیه رقبات کشاورزی امامزاده تصریح کرد: کلیه رقبات مستعد کشت امامزاده از طریق آگهی مزایده به مستاجرین واگذار شده است و درآمد حاصل از اجاره این اراضی صرف امور مباحث فرهنگی، مدیریتی و عمرانی امامزاده و اجرای ویژه برنامه های ملی و مذهبی می شود.

وجود تنها 2 موقوفه منفعتی در شهرستان جیرفت

مهدی محمدی سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت، با اشاره به اینکه در شهرستان جیرفت تنها دو موقوفه منفعتی وجود دارد، گفت: بطور کلی موقوفه به دو دسته کلی انتفاعی و منفعتی تقسیم می شود که در موقوفات انتفاعی همانند مساجد، حسینیه ها، تکایا و غیره درآمد حاصل نمی شود.

محمدی با اشاره به اینکه در شهرستان جیرفت تنها دو موقوفه منفعتی وجود دارد، افزود: دو موقوفه منفعتی شهرستان جیرفت شامل موقوفه قمی در دوساری و حسین زاده در جهاد آباد است که درآمد آنها به ترتیب 12 و 3 میلیون تومان است که این درآمد خرج هزینه های خود این دو موقوفه می شود.

محمدی با بیان اینکه اولویت اول موقوفات، حفظ آنها است، عنوان داشت: باتوجه به اینکه موقوفات عام المنفعه در شهرستان جیرفت بسیار کم است، تقاضا دارم افراد نیازمند به مراجع ذیربط مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: از همه خیّرین تقاضا دارم موقوفات خود را در راستای مسائل عام المنفعه، وقف کنند تا بتوانیم به افراد نیازمند و همچنین موقعیت هایی که بیشتر نیاز به مساعدت دارد، کمک کنیم.

محمدی بیان کرد: درآمد بقاع متبرکه فقط باید خرج خود امامزاده ها شود، بنابراین پیرو شرع اسلام نمی توان وجوهات امامزاده ها را در راهی غیر از بقاع متبرکه هزینه کرد.

وی ابراز داشت: غالب بر 90 درصد موقوفات شهرستان جیرفت انتفاعی همانند مساجد، تکایا و حسینیه ها هستند./
۳۰۳/۹۷۰۹/ب۱

ارسال نظرات