۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۰۱۱۷۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

اقلیت و اکثریت در هیچ زمانی دلیل حقانیت نیست

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه اقلیت و اکثریت در هیچ زمانی نشانه حقانیت نیست، گفت: با معیار قلت و کثرت نمی توان حق را تعیین کرد و این غلط ترین کار است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ماه رمضان ماه بازگشت به سوی خداست، گفت: ماه رمضان به برکت نزول قرآن و وجود شب قدر برکت خاصی پیدا کرده است.

وی افزود: رسول خدا(ص) به هنگام آغاز ماه رمضان رنگ ایشان تغییر می کرد، دعا و عبادات و اعمال خیری که هیشه انجام می دادند مانند آزاد کردن اسیر، تلاوت قرآن و نماز چند برابر می شد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: روزی رسول خدا(ص) رو به مردم کردند و فرمودند «ای مردم هرکس بتواند ماه رمضان را با این شرایط روزه بگیرد و سکوت (کم سخن گفتن) و آرامش داشته باشد این فرد در روز قیامت مقرب است به گونه ای که زانو به زانوی حضرت ابراهیم(ع) به بهشت می آید» که این جایگاه بزرگی است؛ زیرا حضرت ابراهیم(ع) خلیل الرحمان است و قرآن کریم و حضرت رسول(ص) ایشان را پدر معنوی ما معرفی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تأکید بر اینکه حضرت رسول(ص) با آغاز ماه رمضان دعا کرده و می فرمودند«خدایا هلال رمضان دمید این ماه را برای ما ماه امنیت، ایمان، سلامت، اسلام و دفع سقم و بیماری قرار داده و خدایا ما را برای ماه رمضان سالم قرار بده و خدایا رمضان را برای ما سالم قرار بده و از دست ما او را بی خطر قرار بده» که در اینجا منظور حضرت این است که خدایا کمک کن که خطری با روزه خواری، با حرمت شکنی و افزایش گناه ماه رمضان را تهدید نکند؛ زیرا رمضان نام خدا است و رمضان برای خداست.

قرآن کتابی برای خواص نیست

وی افزود: قرآن کتابی برای خواص نیست بلکه همه مردم باید قرآن را بفهمند زیرا در خود آیات قرآن بیان شده است که «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ» ولی باید دقت کرد که فهم متفاوت است و فهم سطوحی از آیات قرآن فقط مختص اهل بیت(ع) است مانند آیات متشابه و بخشی دیگر از آیات قرآن را فقط انبیاء و اولیای الهی می فهمند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه قرآن کتاب فهم و عمل است، گفت: رسول خدا(ص) در این زمینه می فرماید «اگر پنج چیز را می خواهید به سراغ قرآن بروید، اگر می خواهید زندگی شما سعادتمند و به دور از شقاوت باشد، اگر می خواهید مرگ شهدا را داشته باشید، اگر می خواهید زندگی شما سعید، مرگ شما مرگ شهید باشد و در روز قیامت نجات پیدا کنید و اگر در روز قیامت سایه بان می خواهید و هدایت در روز ضلالت می خواهید باید با قرآن مأنوس بوده و از قرآن جدا نشوید.»

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: قرآن کریم به سه دلیل این پنج اثر را در زندگی انسان دارد؛ زیرا کلام خداوند رحمان است و خداوند در قرآن تجلی کرده، محافظ و حرز انسان در برابر شیطان بوده و موجب سنگینی پرونده اعمال می شود.

ثواب قرائت سوره احزاب

وی با اشاره به تفسیر سوره احزاب گفت: سوره احزاب سوره ای است که در آن مسائلی مانند توحید، حجاب و عفاف، مبارزه با دشمن، جنگ احزاب و مباحث مهمی مانند حجاب را درخود دارد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند« هرکسی سوره احزاب را بخواند و به خانواده خود آن را تعلیم دهد عذاب قبر ندارد».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: امام باقر(ع) بعد از نماز صبح اهل خانه را جمع می کرد و می فرمود که قرآن بخوانید و اگر نمی توانستند می فرمود که ذکر بگویید؛ زیرا جوانی که در جوانی قرآن بخواند از آن جایی که گوشت و پوست او با قرآن آمیخته شده، جهنمی نمی شود و جهنم او را در بر نمی گیرد و زندگی چنین جوانی بیمه است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: در خانه هایی که قرآن تلاوت می شود این خانه مانند ستارگان برای فرشتگان ملکوت می درخشند و نور می دهند.

وی افزود: امام صادق(ع) در زمینه ثواب تلاوت و قرائت مداوم سوه احزاب می فرمایند«هرکس سوره احزاب را مداوم قرائت کند در قیامت در جوار حضرت رسول(ص) و خانواده و خاندان پیامبر(ص) است.»

شأن نزول سوره احزاب/ اقلیت و اکثریت در هیچ زمانی دلیل حقانیت نیست

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه درباره شأن نزول این سوره گفت: زمانی که در جنگ احد کفار بر مسلمانان پیروز شدند بت های خود را بر سر دست گرفته و می گفتند که دیدید بت ها پیروز شدند و خود را حق می دانستند و سران مشرکان نزد حضرت رسول(ص) آمدند و خدمت حضرت رسول(ص) نشستند و با کمال پر رویی گفتند که دست از سر بت های ما یعنی لات، منات و عزی بردارید و به مردم بگو که حق شفاعت دارند و ما هم در نتیجه دست از سر تو برداشته و به مسلمانان کاری نداریم که حضرت رسول(ص) در پاسخ به آنها نگذاشت که کسی به آنها آسیب برساند و بعد از این ملاقات بود که آیه نخست سوره احزاب بر رسول خدا(ص) نازل شد که چهار دستور به پیامبر(ص) داد« پیمغبر به حرف مشرکان گوش نداده به مبارزه با آنها و بت هایشان ادامه بده و با توکل به خدا شما پیروز خواهید بود».

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با اشاره به اینکه اقلیت و اکثریت در هیچ زمانی نشانه حقانیت نیست، گفت: حق یعنی واقع، چه طرفدار آن کم باشد و چه زیاد و با معیار قلت و کثرت نمی تواند حق را تعیین کرد و این غلط ترین کار است؛ زیرا اگر اینطور عمل کنیم باید پیروز واقعی کربلا را دشمنان امام حسین(ع) و یزید بدانیم زیرا همانطور که بیان شد ملاک حق واقعیت و خداوند است.

وجوه تمایز مدارا و مداهنه

وی با اشاره به برداشت های اخلاقی آیه نخست سوره احزاب افزود: مدارا و مداهنه با یکدیگر متفاوت هستند، مدارا به معنای راه آمدن و رفق است و در قرآن بیان شده که «خذ العفو» یعنی در تربیت فرزندان، در تربیت نفس و با دیگران مدارا کن و اصول خلاقی را با روش خشن در جامعه پیاده نکینم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: حضرت رسول(ص) در روایتی می فرمایند که همان خدایی که به من فرمود به اصول اسلام عمل کن همان خدا به من فرموده است که مدارا کنم.

مداهنه عقب نشینی، تزویر و غش و کوتاه آمدن به خاطر جذب مخاطب است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در توضیح مداهنه افزود: این واژه در سوره قلم آمده و از دهن گرفته و به معنای روغن مالی و ماست مالی کردن است برای مثال به جوان بگوییم تو نماز ظهر و عصر را بخوان نمی خواهد مابقی را بخوانی، یا برای اصول الهی کم تر از آنچه دستور داده قائل شویم و از اصول الهی کم کنیم که باید دقت کرد مداهنه، تزویر، عقب نشینی و غش است و نوعی مکر و کوتاه آمدن برای جذب مخاطب است.

وی افزود: خداوند به رسولش می فرمایند«مشرکان خیلی دوست دارند که تو در مقابل آنها کوتاه بیایی از مداهنه بپرهیز و هرگز از اصول دین کم نکن و کوتاه نیا».

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه مداهنه ممنوع است، گفت: عمل مشرکان قبل از نازل شدن آیه ابتدایی سوره احزاب مصداق مداهنه است ولی هرگز حضرت رسول(ص) حاضر به مداهنه نشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به دو شاخصه مؤمن تصریح کرد: مؤمن باید در راه خدا از سرزنش نترسد و مداهنه و سستی در دین نکند.

وی افزود: حضرت علی(ع) به خاطر کسب موقعیت و مقام حاضر نشد نظر شورای خلافت را برای عمل نکردن به اصول اسلام بپذیرد و هرگز هم حاضر نشد در زمان زمامداری حاکمیت شخصی مانند معاویه را بپذیرد و با او مداهنه کند.

بعضی اصول را فدای کسب موقعیت و مقام کرده و تن به مداهنه می دهند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: متأسفانه در جامعه امروز عده ای به خاطر کسب موقعیت و مقام مداهنه کرده و بخشی از اصول اسلام را نادیده می گیرند درحالی که مداهنه جایز نیست و مهم این است که اصول و مبانی فدا نشود./837/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات