۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۵۰۱۲۹۱

شرح زندگی‌نامه شهید آیت الله صدر در یک اثر

دفتر نشر معارف، کتاب «شهید صدر؛ زندگی‌نامه شهید آیت الله سید محمد صدر»، نوشته آیت الله سید کاظم حسینی، یکی از شاگردان برجسته ایشان را منتشر کرده است.
کتاب «شهید صدر؛ زندگی‌نامه شهید آیت الله سید محمد صدر»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر نشر معارف کتاب «شهید صدر؛ زندگی‌نامه شهید آیت الله سید محمد صدر»، نوشته آیت الله سید کاظم حسینی و ترجمه دکتر سید مهدی کیذقانی و زینب آذربو در سال ۱۳۹۴ منتشر کرده است.

این کتاب در دو بخش: ‌«خانواده بزرگوار و اصیل» و «زندگی و سیره آیت الله شهید سید محمد باقر صدر» سامان یافته است.

 در سخن دفتر کتاب، درباره اهمیت تدوین این کتاب چنین می‌خوانیم:

درباره شهید صدر پژوهش‌های متعددی نگاشته شده است، اما آنچه این کتاب را از دیگر آثار متمایز می‌کند این است که به قلم یکی از بزرگترین شاگردان علمی شهید صدر و نزدیک‌ترین شاگردان علمی شهید صدر و نزدیک‌ترین آنها به او نوشته شده است. این فرد عظیم جناب آیت الله سید کاظم حسینی حائری می‌باشد، لذا شرح حال حاضر از نظر دقت، گستره و امانت از ارزش والایی برخوردار است. ایشان آنچه را دیده و فهمیده ثبت کرده است و آز آنجا که با حوادث دوران زندگی شهید صدر، همراه و همگام بوده، نوشته‌های او به حق مطمئن‌ترین و موثق‌ترین شرح حال شهید صدر می‌باشد.

شأیان ذکر است که این شرح حال در ضمن کتاب اصولی ارزشمند «مباحث الأصول» آمده است، اما از آنجا که این کتاب برای دانشمندان و متخصصان وضع شده، در دوران حکومت بعث در داخل چاپ نشد، بسیاری از خوانندگان و فرهیختگان مسلمان از آن بی‌اطلاع‌اند و از شناخت این شخصیت منحصر به فرد و سیره عطر‌آگین او محروم گشته‌اند.

برای همین درخواست‌های مکرری به ما رسید مبنی برای اینکه شرح حال شهید امام صدر به صورت مجزا از کتاب اصولی مذکور چاپ گردد. لذا دفتر آیت الله حائری تصمیم به تجدید آن با عنوان «الشهید الصدر؛ سمو الذت و سمو الموقف» گرفت؛ باشد که منبع روشنگری هدایت برای سالکان راه خدا گردد.

نگارنده در بخش اول این کتاب به شرح زندگی افرادی همچون: سید صدرالدین، سید اسماعیل صدر، سید حیدر صدر و مادر صدر، از خانواده‌های آیت الله صدر پرداخته است.

در صفحه 32 نیز مادر شهید، بانویی عابد، صالح، باقتوا و زاهد توصیف شده و نویسنده درباره او چنین نوشته است:

مادر محترم ایشان، دختر مرحوم آیت الله شیخ عبدالله حسین آل یاسین می‌باشد. پدر و برادر این بانو همگی از آیات عظام و علمای برجسته می‌باشند. پدر ایشان، آیت الله شیخ عبدالحسین آل یاسین یکی از فقهای بزرگ دوره خود و در زهد، عبادت و تقوا شهره بود. وی در کاظمیه متولد شد و در دامان جدش، آیت الله شیخ محمد حسن آل یاسین رشد نمود. جد ایشان از مفاخر علمای شیعه بود که امام زمان نیابت وی را از خود در ماجرای مرحوم حاج علی بغدادی که در مفاتیح ذکر شده، امضاء نمود.

 همچنین نگارنده در بخش دوم به شرح زندگی، سیره اخلاقی، علمی و اجتماعی، فعالیت‌های سیاسی آیت الله شهید صدر پرداخته و عنوان‌های «زندگی»، «سرپرستی طرح‌های اسلامی»، «شاگردان ایشان»، «استراژی سیاسی در عملکرد اسلامی»، »بازداشت‌های ایشان» و «شهادت شهید صدر» را در این بخش بررسی نموده است.

شهید آیت الله صدر دو نسل از علمای بی‌نظیر را تربیت کرده‌اند، از این رو، نویسنده در صفحه 75 زیر عنوان شاگردان ایشان به بیان این دو نسل می‌پردازد و چنین می گوید:

نسل اول: برگزیدگانی از نوابغ فضلا که در اول یا اوایل دوره نخست مباحث اصولی ایشان؛ به درس ایشان ملحق گردیدند. بعضی از آنها پیش از آن، افتخار شاگردی ایشان را داشتند، چنانکه قبل از شروع تدریس خارج، در درس کفایه حاضر می‌شدند و آنها به دست ایشان در سطح اجتهاد یا نزدیک به اجتهاد حوزه فارغ التحصیل شدند.

 نسل دوم: گروه دوم از فضلای نابغه در اواخر دوره اول مباحث اصولی، به درس ایشان پیوستند و در دوره دوم هم پیوسته با او بودند تا اینکه توسط ایشان در سطح اجتهاد یا نزدیک به آن فارغ التحصیل شدند و

طلبه‌های دیگری نیز هستند از سرچشمه گوارای ایشان استفاده کردند؛ به ویژه در دوره دوم که حضور در درس ایشان تقریبا عمومی گردید.

نویسنده در زیر عنوان شهادت سید شهید، ضمن اشاره به فعالیت‌های سیاسی و نحوه شهادت شهید ایشان، شهید صدر را خمینی دوم جهان اسلام توصیف می‌کند و می‌نویسد:

اگر استادمان شهید صدر، از خدمت به دین و عقیده دست می‌کشید و به آسایش و لذت بردن از رهبری گرایش داشت، صدام کارهای پشیین او از قبیل تأسیس حزب دعوت اسلامی، تألیف کتاب‌های عقیدتی و تربیت عالمان اسلام و سایر خدمان ارزشمند ایشان را می‌بخشید، اما دریغ که مرجعیت صالح نمی‌تواند در مقابل خواست‌های کفر و طاغوت زمان سر تعظیم فرود آورد.

 شاخص‌های رژیم بعثی کافر عراق و استکبار جهانی به این مطلب اشاره دارد که اگر شهید صدر رها می‌شد؛ خمینی دوم جهان اسلام بود.

نوینسده در ادامه سه شاخصه‌ انقلابی بودن شهید صدر را این گونه بیان می‌کند: 1

- فتوای ایشان مبنی بر حرام بودن عضویت در حزب مزدور بعث؛ 2- فتوای ایشان مبنی بر مبارزه مسلحانه علیه حزب کافر بعث؛ 3 حمایت و پشتیبانی ایشان از انقلاب اسلامی ایران و رهبری امام خمینی با تمام قدرت.

در پایان نیز نویسنده، بیانیه امام خمینی(ره) درباره شهادت ایشان را آورده است.

 گفتنی است، دفتر نشر معارف کتاب «شهید صدر؛ زندگی‌نامه شهید آیت الله سید محمد صدر» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۱۷۴ صفحه، به قمیت ۷۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۴منتشر کرده است./۹۹۸ ۶۰۲/ش

ارسال نظرات