۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۰۲۰۳۸
رییس دانشگاه علمی کاربردی دادگستری خوزستان:

پیشگیری از ناهنجاری های اخلاقی کاهش دهنده آمار طلاق است

حجت الاسلام سعدی با اشاره به اینکه امار طلاق در میان دهک های پایین و بالای جامعه یکسان است، گفت: پیشگیری از ناهنجاری های اخلاقی و ضرورت جدی گرفتن آموزش های پس از ازدواج برای زوجین در کاهش آمار طلاق مؤثر است.
حجت الاسلام سعید سعدی، معاون منابع انسانی دادگستری خوزستان

حجت الاسلام سعید سعدی، معاون منابع انسانی دادگستری خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی تا حدودی در طلاق تأثیرگذار هستند، اظهار داشت: طلاق در میان اقشار مرفه جامعه با توجه به وضعیت معیشیتی مناسب از گستردگی فراوانی نسبت به دهک های پایین جامعه برخوردار است و طلاق در این دو یکسان و به علت اموری همچون مسائل عاطفی، عدم هماهنگی روحی و اخلاقی، توقعات بیجا، ترسیم الگوهای دور از دسترس زندگی مشترک، مسائل مربوط به زناشویی و توقعات غیرمتعارف در روابط زناشویی از سوی زوجین است.

معاون منابع انسانی دادگستری خوزستان با بیان اینکه شیوع برنامه های مستهجن کانال های ماهواره ای و مجلات مبتذل جنسی سبب گسترش امر طلاق شده است، خاطرنشان شد: در زندگی های فقیرانه ای که هماهنگی روحی ـ اخلاقی و پایبندی به مسائل ارزشی و دینی موج می زند، پایداری روابط زوجین و زندگی سرشار از محبت و عاطفه را شاهدیم اما در زندگی مرفه به دور از ارش های دینی و آرامش روانی مسأله طلاق رشد یافته است.

رییس دانشگاه علمی کاربردی دادگستری خوزستان عارضه طلاق در شهرهای بزرگ و مناطق مرفه را بیشتر بیان کرد و افزود: آشنایی های زودگذر خیابانی و تصمیم های آنی و لحظه ای جوانان برای ازدواج، عدم بهره مندی از مشاوره افراد موثق، ارتباطات لجام گسیخته و ساماندهی نشده دختران و پسران در محیط های مختلف، عدم آموزش مهارت های زندگی به دختر و پسر به ویژه در خانواده های متوسط به بالا از دیگر علل افزایش طلاق و مراجعه زوج ها به دادگاه است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آمار طلاق در میان تحصیل کردگان دانشگاهی، عنوان داشت: این افزایش نتیجه رشد علمی بدون توجه به مسائل اخلاقی است و عدم توازن میان علم و اخلاق سبب ازدواج افراد با توقعات مختلف علمی و اخلاقی شده که نتیجه آن عدم موفقیت زوجین است.

حجت الاسلام سعدی با تأکید بر ضرورت اخلاق محوری در میان قشر تحصیل کرده جامعه، اظهار داشت: متأسفانه دو واحد درسی اخلاق اختیاری در چهار سال تدریس کافی نیست و بازگشت به گذشته های اخلاقی سرشار از محبت و عاطفه، مراقبت و حراست از هنجارهای اخلاقی در جامعه و پیشگیری از ناهنجاری های اخلاقی قطعا در کاهش آمار طلاق تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی گفت: باید نهادهای اجتماعی و اخلاقی پسندیده را در میان جوانان گسترش و از مشاوران امین، کاردان و معتقد به مسائل دینی در حد زیاد بهره ببریم و در این باره نقش مساجد، حسینیه ها و تکایا در گسترش فرهنگ عمیق اسلامی و پایبندی به ارزش های اسلامی نباید نادیده گرفته شود.

معاون منابع انسانی دادگستری خوزستان با بیان اینکه ارتباط با مساجد، هیأت ها و مجالس مذهبی باید به عنوان ارزش ها و هنجارهای جامعه محفوظ نگه داشته شود، ابراز داشت: در کتاب های درسی الگوهای اخلاقی و خانوادگی مناسب را مطرح و درس های ایثار، گذشت و فداکاری برای خانواده ها را با الگوبخشی به جوانان ترسیم کنیم تا از طریق همان درس ها خانواده شاد، متدین و مستلزم به آداب دینی در ذهن مردم نهادینه کرد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی دادگستری خوزستان جدی گرفتن آموزش های پس از ازدواج را خواستار شد و گفت: زوجین را باید تا چند سال از نظر اخلاقی و ارتباطات درون خانوادگی هدایت و حمایت کرد و درباره الگوی تربیتی ـ رفتاری فرزندان نیز کارهای مناسبی صورت گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه بحث مطالب مرتبط به مهریه، اجرت المثل، نفقه، حدود و اختیارات زوجین در سطح جامعه به شکل کامل را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: پرهیز از مهریه های سنگین، تحقیر زوجین از سوی ابزارهای قانونی و سوء استفاده از آنها مورد توجه قرار گیرد./9456/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات