۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۲۱۵۳
استاد اخلاق حوزه علمیه:

هدف از سیر تکاملی انسان معاد است

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان اینکه به نظر فلاسفه حرکت تکاملی انسان بی هدف نیست، هدف از سیر تکاملی انسان را با استناد به آيات قرآن کریم، «معاد» معرفی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به مسأله «معاد» گفت: عدل الهی اقتضای معاد را دارد تا افراد نیکوکار، شایسته و ابرار به پاداش اعمال نیک و فجار، ضالین، مکذبین و غیره هم به عقوبت و کیفر اعمالشان برسند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان از دو بعد «جسمانی و روحانی» تشکیل شده است، اظهار داشت: بدن انسان مادی است و دانش امروزی هم به این نتیجه رسیده است که بدن از نطفه تشکیل می‌شود؛ یعنی از هنگام انعقاد شروع به رشد و نمو می‌کندو در چهار ماهگی روح در آن دمیده می‌شود و آرام آرام برای زندگی در دنیا آماده می‌شود.

وی افزود: رشد تکاملی جسم این است که نوزاد از ابتدا که چیزی یاد ندارد و به تدریج می‌تواند بنشیند، راه برود، بخورد، بیاشامد و غیره؛ این سیر را رشد تکاملی جسمی می‌گویند که تا سن 30 سالگی ادامه دارد، از 30 تا 40 سالگی نه رشد دارد و نه بازگشت به حالت اول و از 40 سالگی به بعد آرام آرام چیزهایی که به انسان داده شده است، گرفته شده و انسان ضعیف می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: دنیا با تمام پیشرفت‌های خود نتوانسته است جلوی پیر شدن را بگیرد و همه انسان ها رو به فرتوت شدن می‌روند؛ حال این پیری در برخی افراد زودرس و در برخی دیگر دیررس است به واسطه ورزش‌هایی که انجام می‌دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در روزگار امروزی پیری، زودرس شده است، ابراز داشت: عمار یاسر در جنگ صفین با سنی نزدیک به 94 سال رزمندگی و مجاهدت می‌کرد و در حال که جنگ سختی را پشت سر گذاشته بود، به شهادت رسید، اما افرادی که در روزگار امروز به سن 90 برسند، به سختی می‌توانند راه بروند.

وی با اشاره به اینکه تکامل روحی و روانی انسان به دوجنبه علمی و عبادی تقسیم می‌شود، عنوان کرد: تکامل جسمی انسان همیشگی نیست و روزی رو به افول می‌رود، اما سیر تکامل روحی انسان هیچگاه متوقف نشده و همواره می‌تواند رو به افزایش باشد، چراکه گاهی مشاهده می‌شود یک انسان پیر که توان راه رفتن ندارد، به راحتی در حال مطالعه بوده و بر معنویات و بار علمی خود می‌افزاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد به بعد عبادی تکامل روحی انسان اشاره کرد و بیان داشت: انسان حتی یک روز از عمرش هم باقی مانده باشد می‌تواند بندگی کرده و صحیفه عمل خود را به لحاظ عبد بودن پربار کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه به نظر فلاسفه حرکت تکاملی انسان بی هدف نیست، اظهار دشت: انتهای این حرکت و تکامل انسان «معاد» است؛ آیات بسیاری از قرآن کریم به صراحت به این موضوع اشاره دارد که یکی از آنها آیه شریفه « إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ» است؛ بنابراین انسان باید بداند که هدف او از زندگانی دنیا چه بوده و در جهت سعادت خود تلاش کند و افزون بر اینها به دنیا دلبسته نشود./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات