۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۵۰۲۴۸۴
همزمان با ششمين روز ماه مبارك رمضان؛

يازدهمين مراسم سالگرد ارتحال آيت‌الله يثربي در كاشان برگزار شد

يازدهمين مراسم سالگرد ارتحال مرحوم آيت الله يثربي(ره)، نماينده ولي فقيه و امام جمعه اسبق کاشان در مسجد حبيب ابن موسي(ع) شهرستان كاشان برگزار شد.
آيت الله سيد مهدي يثربي(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد محمد غروي پنجشنبه شب در يازدهمين مراسم سالگرد ارتحال مرحوم آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) در مسجد حبيب ابن موسي(ع) كاشان، گفت: حضور همگاني مردم قدردان كاشان در يازدهمين سالگرد رحلت اين عالم رباني بيانگر احترام مردم كاشان به عالمان رباني و انسانهاي بزرگ و خليق است.

وي با اشاره به اينكه، اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد نگاه به صورت عالم رباني عبادت است، گفت: عالم رباني كسي است كه با مديريت، تدبير و اخلاق در جهت اصلاح جامعه گام بر مي دارد و آيت الله سيدمهدي يثربي(ره) مصداق همين بيان است.

حجت الاسلام غروي يادآور شد: آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) فرزند عالم بزرگوار آيت سيد محمدرضا يثربي و از شاگردان ميرزاي شيرازي و از مفاخر روحانيت بود و برادر ايشان  آيت الله مير سيد علي يثربي نيز در فقه و اصول و عالمي است كه امام خميني(ره) نزد ايشان درس خواند.

وي افزود: آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) مقدمه و سطوح عالي را نزد برادر بزرگوار خود و مراحل درسي را در محضر بزرگان و علما و سطح عالي را در نزد آيت الله سلطاني طباطبايي، آيت الله شيخ عبدالجواد اصفهاني، آيت الله نجفي مرعشي و خارج فقه و اصول را در محضر مرجع بزرگ شيعه آيت الله حاج سيد حسين بروجردي(ره) آيت الله سيد محمد محقق داماد، امام خميني(ره) و آيت الله شيخ محمد علي اراكي كه هريك فحول علم بودند فرا گرفت و فقه و اصول را نزد آيت الله سيد محمد رضا گلپايگاني، تفسير و فلسفه و حكمت را در محضر آيت الله استاد علامه طباطبايي فرا گرفت.

به گفته وي،  اين شخصيت علمي و بزرگ كه نماينده امام خميني(ره) بود از قبل از انقلاب، هدايت مبارزات و نهضت امام در كاشان را به دست داشت.

اين استاد حوزه علميه يادآور شد: آيت الله سيد مهدي يثربي در خط امام و تقويت نهضت و انقلاب بود و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با حكم امام خميني(ره) به عنوان امام جمعه كاشان و نماينده ولي فقيه دركاشان بود.

حجت الاسلام غروي افزود: آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) در انتخابات مجلس خبرگان رهبري در استان اصفهان بالاترين رأي مردم استان اصفهان را به خودش اختصاص داد و راي اول استان اصفهان شد و يكي از علمايي بود كه به مجلس خبرگان رهبري وزن مي داد.

به گفته وي، اخلاق و ادب، خودسازي و مرتبه عبوديت، رمز موفقيت آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) بود كه ايشان را به چنين جايگاهي رسانيد.

حجت الاسلام غروي گفت: اگر امروز بعد از 11 سال از رحلت آيت الله سيد مهدي يثربي اين سيل جمعيت آن هم بعد از افطار در مجلس ياد بود اين عالم رباني و بزرگوار حاضر شده است، هيچكدام با اجبار در اين مجلس حاضر نشده اند بلكه همه با دل خود آمده اند و اين حضور به دليل اخلاق و منش و رفتار آيت الله سيد مهدي يثربي(ره) و همان نگاه به صورت عالم رباني، يعني استفاده از خط فكري علما است.

شایان ذكر است، آيت الله سيد مهدي يثربي نخستين امام جمعه و نماينده ولي فقيه در كاشان و يكي از شاگردان امام خميني(ره) و در دو دوره نخست مجلس خبرگان رهبري حضور داشت، اين عالم رباني كه در سال 1304 هجري شمسي در محله پشت مشهد کاشان ديده به جهان گشود و پس از فوت پدر، برادر بزرگترش، ميرسيد علي يثربي کفالت وي را بر عهده گرفت و از برادر خود در کاشان سطوح مقدماتي را آموخت و در سال 1328 براي فراگيري سطوح عالي فقهي به قم هجرت کرد.

آيت‌الله سيد مهدي يثربي از سال 1358 به مدت 27 سال امام جمعه کاشان بود و در سال 1362 نيز طي حکمي از سوي امام به نمايندگي امام در مناطق کاشان و آران و بيدگل منصوب شد، آيت الله سيد مهدي يثربي(ع) در هشتم مهرماه سال 1385 مطابق با ششم ماه مبارك رمضان با تشديد بيماري ريوي ناشي از مصدوميت شيميايي هنگام حضور در جبهه‌هاي جنگ در بيمارستان پارس تهران دار فاني را وداع گفت و به لقاء الله پيوست./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات