۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۰۲۵۳۰

کارشناس برجسته آمریکایی از اقدامات «ترامپ» شدیدا انتقاد کرد

کارشناس برجسته «سی ان ان» تصمیم رییس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از توافق پاریس را مورد انتقاد قرار داد.
فرید زکریا

به گزاش خبرگزاری رسا، 'فرید زکریا' مفسر و تحلیلگر شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق پاریس را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آمریکا دیگر رهبر جهان آزاد نیست.

مجری ویژه برنامه 'جی.پی.اس' سی ان ان در تفسیر این اقدام دونالد ترامپ به این شبکه تلویزیونی گفت: خروج از توافق آب و هوایی پاریس به این معنی است که آمریکا دیگر رهبر جهان آزاد نیست.

زکریا در ادامه گفت: امروز روزی است که ایالات متحده آمریکا از رهبری جهان آزاد 'استعفا' داد.

مفسر سی ان ان افزود: بی مسؤولیتی این اقدام (دونالد ترامپ) مبهوت کننده است، چراکه در واقع توافق پاریس بی نهایت قابل انعطاف پذیر بوده و قرار نبود تا تمامیت ارضی آمریکا را تضعیف سازد، این توافق این اجازه را می داد تا هر کشوری بنابر طرح خود عمل کند.

تصمیم دونالد ترامپ مبنی برخروج از توافق پاریس که 195 کشور جهان آنرا به امضا رسانده اند، با انتقادهای داخلی و بین المللی مواجه شد.

جان کری وزیرخارجه سابق آمریکا که خود توافق پاریس را از جانب این کشور به امضا رسانده بود، اقدام دونالد ترامپ را یک اشتباه بزرگ خواند.

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا با صدور بیانیه مشترک اعلام کردند توافق پاریس قابل مذاکره دوباره نیست.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه نیز در واکنش به اعلام خروج آمریکا از توافق پاریس از سوی دونالد ترامپ در یک پیام ویدیویی گفت که برای توافقی که بلندپروازانه تر ازتوافق پاریس نباشد مذاکره دوباره نخواهیم کرد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در واکنش به این اقدام رییس جمهوری آمریکا با صدوری بیانیه ای نسبت به این تصمیم اقدام ناامید کرد.

هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده انتخابات 2016 امریکا نیز تصمیم دونالد ترامپ را یک اشتباه تاریخی خواند.

باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا نیز در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ در بیانیه ای درخصوص خروج آمریکا از توافق پاریس گفت: ایالات متحده باید پیشگام این توافق باشد، اما اگر دولت ترامپ آینده را پس بزند، ایالت ها، شهرها و بنگاه های ما این راه را ادامه خواهند داد.

توافقنامه پاریس در تاریخ 12 دسامبر سال 2015 در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از 2 درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر 1.5 درجه سانتیگراد نسبت به سطح آن پیش از صنعتی شدن، تهیه و تدوین شد که 195 کشور جهان آنرا به امضا رسانده اند.

دونالد ترامپ با این توجیه که عضویت در توافقنامه آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافقنامه نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از این توافقنامه اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافقنامه را متوقف خواهد کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات