۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۰۳۱۳۳
یادداشت؛

خواب اندلسی دشمن برای خانواده‌های ایرانی

پروژه اندلس سازی جامعه ایرانی و تکرار تجربه تاریخی ترویج اباحه گری در اندلس، یکی از مهم‌ترین برنامه های دشمن برای ترویج فساد و بی بند و باری و مخالفت با حجاب و عفاف در جامعه است.
حجاب اجتماعی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، موضوع حجاب به عنوان یکی از مسائل دینی در حوزه فردی و اجتماعی از دیرباز محل چالش های فراوانی گفتمانی و رویکردی بوده است.

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از حجاب داشته باشیم می توانیم اینگونه بیان کنیم: «حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بُعد ايجابي و سلبي است. بُعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است؛ و اين دو بُعد بايد در كنار يكديگر باشد تا حجاب اسلامي محقق شود»

بررسی ویژگی های حجاب و علل وجوب آن از سوی بسیاری از علما و بزرگان دینی مورد بحث و کنکاش قرار گرفته و قرآن نیز در آیات متفاوتی به این موضوع پرداخته است.

ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، امنیت خانواده ها و اختصاص يافتن التذاذهاي جنسي، به محيط خانواده و در كادر ازدواج مشروع، حفظ ارزشهاي انساني؛ مانند عفت، حيا و متانت در جامعه و كاهش مفاسد اجتماعي، تأمين و تضمين سلامت و پاكي نسل افراد جامعه تنها بخشی از فواید بی شمار حجاب و عفاف در جامعه است که پرداختن به هر کدام از این موضوعات می تواند محور پژوهش های متفاوتی قرار گیرد چه بسا تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی در این زمینه به رشته تحریر درآمده است.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در 26 دی ماه 68 می فرمایند: « مسأله حجاب، به معنای منزوی کردن زن نیست. اگر کسی چنین برداشتی از حجاب داشته باشد، این، یک برداشت کاملاً غلط است. مسئله حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی قید و شرط زن و مرد در جامعه است؛ زیرا آمیزش و اختلاط بی قید و شرط، هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد، به خصوص به ضرر زن است. »

یکی از موضوعاتی که در بحث حجاب نیازمند دقت نظر بیشتری است؛ برنامه ریزی دشمن برای مقابله با این فرهنگ که در واقع برای زنان مصونیت آفرین و برای جامعه در بعد روانی امنیت آفرین بوده و به حفظ بنیان خانواده ها کمک می کند، است که صاحب نظران و متولیان فرهنگی باید با دقت نظر در این موضوعات، برنامه ریزی مناسبی در جهت تدوین و اتخاذ رویکردهای مناسب فرهنگی و حاکمیتی در جهت تقویت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه داشته باشند.

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:« آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمن‌اند؟ با حجاب او. آن‌ها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمن‌اند. چرا؟ چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد. اروپایی‌ها این‏طورند؛ آنها مى‏گویند هرچه را که ما فهمیده‏ایم، دنیا باید از ما تقلید کند! مایلند که جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند. آنها مى‏خواهند زن به سبک اروپایى را در جامعه رواج بدهند؛ که عبارت است از سبک مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بین دو جنس؛ مى‏خواهند این چیزها را به وسیله‏ى زنان رواج بدهند. هرجا با این هدف‌گیرى غربی‌ها مخالفت بشود، فریادشان بلند مى‏شود! اینها کم‏طاقت هم هستند! همین مدعیان غربى، کمترین مخالفتى را با مبانى پذیرفته‏ى خودشان تحمل نمى‏کنند. (سخنرانى در دیدار با جمع کثیرى از پرستاران، به مناسبت میلاد حضرت زینب کبرى‏(س) و روز پرستار 22/8/1370)

حیا زدایی هدف دشمن

یکی از برنامه های دشمن در نبرد فرهنگی و اعتقادی با نظام اسلامی، حیازدایی و قبح شکنی از رفتارهای هنجارشکن در حوزه حجاب و عفاف عمومی در جامعه است.

خانواده به عنوان پایه اصلی جامعه و مهم‌ترین نقطه اتکا در زیست اجتماعی، از جایگاه ویژه ای در نزد اسلام برخوردار است به گونه ای که در روایات بر این نکته تأکید شده است که هیچ چیز نزد خدا به اندازه تشکیل خانواده و ایجاد ساختمان خانواده از ارج و منزلت برخوردار نیست.

یکی از حملات دشمن در مواجهه فرهنگی، هجمه به بنیان های ارزشی و اخلاق مدارانه خانواده است که در این بین موضوع عفاف و حجاب از پایه های اصلی این برنامه دشمن محسوب می شود به گونه ای که تلاش می کند با حیازدایی از فضای خانواده و جامعه و قبح شکنی رفتارهای هنجار شکن در حوزه ارتباطات فردی، خانوادگی و اجتماعی، پروژه رواج بی حیایی در جامعه ایرانی اسلامی را به سرانجام مطلوب رساند.

خانواده به عنوان نخستین نهاد تربیتی در جامعه که شخصیت اعتقادی و فرهنگی افراد در آن شکل می گیرد اگر دچار بحران عدم برنامه ریزی صحیح در ترویج آموزه های دینی باشد، زمینه مناسبی را برای بی هویتی فرهنگی و اعتقادی فرزندان مهیا کرده است و ضربه های جبران ناپذیری از این نهاد متوجه فرد و جامعه خواهد شد.

یکی از کارکردهای سیستم های فرهنگی و نهادهای متولی فرهنگ در گام اول، توانمند سازی فرهنگی خانواده ها در حوزه حجاب و عفاف و آموزش مسائل اعتقادی است؛ موضوعی که متأسفانه در کشور ما کمتر به آن توجه می شود و نقش خانواده در تربیت فرهنگی و اعتقادی افراد نادیده گرفته می شود و همین موضوع نیز آسیب های جدی در حوزه فرهنگ را به جامعه وارد کرده است.

با توجه به این موضوع و همچنین نگاه به عصر کنونی و انقلاب تکنولوژیک؛ نباید از نقش فناوری های نوین در سبد فرهنگی خانواده ها غفلت کرد و متأسفانه همین موضوع نیز به پاشنه آشیل حوزه فرهنگ تبدیل شده است و دشمن نیز با برنامه ریزی دقیق و صرف هزینه های هنگفت توانسته است این ابزارها را در اختیار خود درآورده و جای نهاد خانواده در فرهنگ سازی را بگیرد.

شاید رفتارهای نسل نوجوان و جوان نسبت به چند سال پیش تغییر محسوسی کرده و حتی نوع ادبیات و ارتباط با دیگر افراد خانواده و جامعه نیز به دلیل سیر فزاینده سرعت ورود تکنولوژی به سبد فرهنگی خانواده ها به ویژه در بین نسل جوان، دچار تغییر و دگرگونی شده است و تحلیل روانشناختی رفتارهای نوجوانان و جوانان نتایج مناسبی از منظر فرهنگی به دست نمی دهد.

یکی از برنامه های دشمن در این عرصه، پیشبرد اهداف ضد فرهنگی در قالب طرح حیازدایی است؛ موضوعی که از سطوح ابتدایی ارتباط با افراد خانواده آغاز شده و به مسائل حاد دیگر منتهی می شود.

بی توجهی به آسیب های تکنولوژی ها وارداتی و نرم افزارهای ارتباط جمعی که در واقع نوجوانان و جوانان را در دنیای دیگری جدای از دنیای حقیقی پیرامون خود وارد کرده است، در آینده ای نه چندان دور بحران هویت و بحران فرهنگی فراگیری را در کشور رقم خواهد زد.

فضای مجازی مکانی برای تبلیغ علیه عفاف

الگوسازی و الگوگیری یکی از موضوعات مهم در فرآیندهای فرهنگی است که موجب هدایت نسل های مختلف به سمت سبک زندگی مبتنی بر آموزه ها و ویژگی های آن الگوها می شود.

در حوزه فرهنگی کشور که در خلأ شدید الگوسازی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به سر می برد، متأسفانه الگوهای وارداتی و نامتجانس جای خود را در میان نسل جدید جامعه باز کرده و نوجوانان و جوانان سعی می کنند معیارهای فرهنگی و اخلاقی و زیست اجتماعی خود را با این الگوها هماهنگ سازند.

فضای مجازی به این فرآیند شدت بیشتری بخشیده است و کثرت الگوهای ضد فرهنگی در دسترس نسل جدید جامعه از خطرات بسیار جدی در حوزه فرهنگی محسوب می شود که تا کنون چاره ای برای برون رفت از معضلات تبعی آن اندیشیده نشده است.

راه اندازی کمپین های ضد حجاب و عفاف نمونه ای از برنامه های دشمن در حوزه این الگوپردازی ها است که ابتدا از فضای مجازی آغاز شده و به مرور به عرصه حقیقی کشیده می شود و به گونه ای در فضای فرهنگی جامعه ریشه می دواند که برخورد با آن را سخت و پر هزینه می کند.

آزادی های یواشکی، چهارشنبه های سفید، ازدواج سفید و... تنها بخشی از این کمپین ها هستند که سعی کرده اند با یارگیری از نسل نوجوان و جوان جامعه ایرانی، الگوهای فرهنگی و آموزه های اخلاقی خود را به عنوان موضوعات اصلی در ذهن این نسل جدید مستحکم کنند.

مقابله فرهنگی و حاکمیتی راه حل وضع موجود

متأسفانه متولیان بخش فرهنگ در کشور ما به دلیل عدم اشراف دقیق و صحیح بر حوزه های مختلف فرهنگی، تاکنون نتوانسته اند برنامه ای جامع در حوزه فرهنگ و مرتبط با نوجوانان و جوانان ارائه دهند و همین موضوع سبب شده تا فضای مجازی پاک که از تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز می باشد پیگیری نشده و جوانان در قتلگاه فضای مجازی غربی دچار هجمه های بی محابای فرهنگی شوند.

پروژه اندلس سازی جامعه ایرانی و تکرار تجربه تاریخی ترویج اباحه گری در اندلس، یکی از مهم‌ترین برنامه های دشمن برای ترویج فساد و بی بند و باری و مخالفت با حجاب و عفاف در جامعه است.

استفاده از التذاذات جنسی افسار گسیخته، ایجاد شبکه گسترده و سازماندهی شده برای مقابله با حجاب و حیا زدایی در جامعه، ایجاد شبکه گسترده توزیع کالاهای ضد فرهنگی در کشور، استفاده از فضای مجازی و راه اندازی کمپین های مختلف با تکیه بر آزادی های مدنی، حساسیت زدایی از اباحه گری و ارتباط نامشروع دختر و پسر و در نهایت تربیت نسل جدید با انگاره های غربی از مهم‌ترین اهداف دشمن در این برنامه می باشد.

از سویی دستگاه های فرهنگی کشور باید برنامه ریزی دقیقی برای مقابله با این برنامه ریزی های دشمن که با صرف هزینه های فراوان انجام شده داشته باشد تا بتواند ضمن ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، به مقابله با این برنامه های ضد فرهنگی برخیزد که این موضوع عزم راسخ و توان دوچندانی نیاز دارد که متأسفانه در متولیان فرهنگی دولت خیلی مشاهده نمی شود!!

از سویی برخورد حاکمیتی با جریانات سازمان یافته و عوامل داخلی جریان نفوذ فرهنگی که نقش هدایت اطلاعاتی و نیروی انسانی و شبکه سازی فساد فرهنگی در کشور را برعهده دارند، می تواند در مقابله دو وجهی با این موضوع مؤثر باشد.

البته موضوعی که در این میان نیازمند توجه ویژه ای است؛ لزوم توجه به آموزش خانواده ها در موضوعات فرهنگی و اعتقادی است زیرا بنیان اصلی فرهنگی و اعتقادی جامعه از خانواده تشکیل می شود و اگر خانواده ها در زمینه آموزش موضوعات فرهنگی به فرزندان خود آموزش داده شوند، می توان به مقابله با برنامه های ضد فرهنگی دشمن امیدوار بود.

رهبر انقلاب حضرت امام خامنه ای تهاجم فرهنگی را هجوم یک مجموعه سیاسی یا اقتصادی به بنیان‌های فرهنگی یک ملت برای دستیابی به مقاصد شوم سیاسی دانسته و می فرمایند:« ریشه کن کردن فرهنگ ملی از طریق فراگیر کردن بی بند و باری، عیاشی و هرزگی در میان یک ملت هدفی است که دشمنان درپی تحقق آن هستند. به‌طور مشخص دوران رضاخان سرآغاز تهاجم فرهنگی در کشور ماست و بزرگ‌ترین قدمها به نفع فرهنگ غرب و در حقیقت در جهت سلطه ی غرب بر ایران در همین دوران بر داشته شد و با این بهانه که زن با چادر نمیتواند عالم و دانشمند شود و در فعالیت های اجتماعی شرکت کند، چادرها را از سر زنان برداشتند. اما در عین حال در دوران رضاخان و پسرش هرگز به عموم زنان اجازه ی شرکت فعالانه در حرکتهای اجتماعی و سیاسی داده نشد و آن روزی که زنان ایران، وارد میدان مبارزه و صحنه ی فعالیتهای اجتماعی و سیاسی شدند و کشور را با دست توانای خود به پیش بردند، چادر به سر کردند. (دیدار نویسندگان، صاحبنظران و کارکنان رسانه های گروهی ۲۱/۵/۱۳۷۱)

به هرحال آنچه نیازمند دقت ویژه ای است، عدم غفلت از برنامه ریزی پرهزینه و دامنه دار دشمن برای مقابله با نظام اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگی و برنامه ریزی در جهت جدا کردن نسل جوان از آموزه های دینی و پرورش نسلی بیگانه با اسلام و در عین حال وابسته به انگاره های غربی است و در این میان وظیفه سنگینی بر دوش فعالان فرهنگی و دینی و همچنین دستگاه ها و متولیان فرهنگ در کشور است تا با ارائه الگوهای مناسب فرهنگی و برنامه ریزی صحیح، نسل جوان را در برابر تهاجمات وسیع و دامنه دار فرهنگی دشمن واکسینه کنند./872/ی۷۰۲/س

وحید کوچک زاده، فعال رسانه ای و تحلیلگر مسائل فرهنگی

 

ارسال نظرات