۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۵۰۳۲۹۸
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

مؤمنان باید معاد باور باشند

استاد اخلاق حوزه شبهه «خارج از قدرت بودن زندگی دوباره انسان‌ها» درباره معاد را بی پایه و اساس دانست و گفت: زنده شدن مردگان اگرچه عادتاً محال است، اما عقل آن را محال نمی‌داند.
معاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان اینکه یک مسلمان باید به روز قیامت ایمان و یقین داشته باشد، گفت: یکی از شبهاتی که در زمینه معاد مطرح استٰ این است که می‌گویند «معاد یعنی زنده شدن مردگان؛ مگر می‌شود یک نفر بعد از این که از بین رفت دوباره زنده شود؟ این امر از قدرت خارج بوده و نشدنی است».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به تبیین یک پاسخ برای شبهه یاد شده پرداخت و اظهار داشت: امروزه بشر افرادی را که بیماری لاعلاج دارند در دمای تقریباً 160 درجه زیر صفر، منجمد می‌کنند تا از حرکت باز ایستد و بدن خراب نشود تا هنگامی که درمان آن بیماری کشف شد، آنها را از انجماد خارج کرده و درمان کنند؛ تحقق این موضوع یک پاسخ دندان شکن برای منکران معاد است.

وی افزود: زنده شدن مردگان اگرچه عادتاً محال است، اما عقل آن را محال نمی‌داند و امکان وقوعش هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان آیه 78 و 79 سوره یس «وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيم قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ» ابراز داشت: خداوند در پاسخ به شبهه مذکور می فرماید «همان خدایی که از اول توانست انسان را که حیات نداشت، خلق کند، بار دیگر نیز می‌تواند مجدداً او را برانگیزد».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به ماهنامه «معجزات قرآن مجید» عنوان کرد: این ماهنامه در جده عربستان و به زبان عربی منتشر می‌شود و متخصصان در سراسر دنیا در آن به ارائه مقاله می‌پردازند که یکی از مقالات این ماهنامه در رابطه با حیات پس از مرگ است.

وی ادامه داد: در مقاله حیات پس از مرگ نوشته شده بود «انتهای ستون فقرات انسان یک استخوان کوچک بسیار سختی است و در آن یک سلول بسیار کوچک زنده وجود دارد که به هیچ وجه نابود نمی‌شود و تمامی اطلاعات انسان را از تولد تا لحظه مرگ در آن ضبط می‌شود»؛ معاد امکان وقوعی دارد و باید به منکران معاد گفت که قدرت خداوند نامحدود بوده و قادر به هرکاری است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در ماهنامه یاد شده، مقاله ای درباره «عنکبوت» نوشته شده بود و در آن آمده بود که در جهان 12 هزار نوع عنکبوت وجود دارد و مقاله تحقیق درباره «هفت آسمان» نیز از دیگر مقالات این ماهنامه است./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات