۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۵۰۳۴۳۷
مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه:

فراموش شدن تذکر لسانی سبب کمرنگ شدن ارزش های دینی می شود

حجت الاسلام شامی گفت: اگر تذکر لسانی فراموش شود به مرور زمان منکرات گسترش یافته و ارزش های دین در جامعه کمرنگ می شود، بنابراین لازم است مؤمنان امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه علمیاتی کنند.
امر به معروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام شامی عصر امروز در مراسم جمع خوانی قرآن کریم در مصلا امام خمینی(ره) به شرح جزء یازدهم و سوره های توبه و یونس قرآن پرداخت و افزود: آیات سوره توبه مربوط به منافقان است که پشیمان شده بودند و قصد رجوع به پیامبر اکرم(ص) را داشتند.

وی گفت: وجوب زکات، شاهد بودن خداوند، پیامبر (ص) و امامان (ع) بر اعمال انسان، اوصاف فردی و اجتماعی، باز بودن در توبه بر روی بندگان و بخشیده شدن گناهان توبه کنندگان از موضوعاتی است که در سوره توبه اشاره شده است.

مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه گفت: بر اساس تأکید خداوند در سوره توبه باید عده ای از مؤمنان مسائل دینی را فرا گرفته و دین شناس باشند تا بتوانند از طریق نشر دین به مردم جامعه کمک کنند.

حجت الاسلام شامی به سوره یونس و اینکه مردم از نزول وحی بر پیامبری که از جنس مردم و از خود آنها باشد متعجب بودند، اشاره و خاطرنشان کرد: در این سوره همچنین به حقانیت قیامت پرداخته شده و اینکه همه مؤمنان و کافران باید نسبت به اعمال خود پاسخگو باشند.

وی گفت: در این سوره ضمن پرداختن به پدیده های شگفت انگیز علمی از جمله خلقت آسمان و زمین، خورشید را ضیاء و ماه را به عنوان نور معرفی کرده است؛ ضیاء نوری همراه با گرما و سوزانندگی است در حالیکه نور فقط روشنایی بخش است.

مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای ارومیه عدم پایدار بودن دنیا را از دیگر موضوعات مورد اشاره در سوره یونس خواند و افزود: دنیا محل گذر و فرصتی برای جمع آوری ره توشه ای برای آخرت است چراکه اصل، آخرت است و زندگی در آنجا باقی است.

حجت الاسلام شامی به صفات فردی و اجتماعی مؤمنان در جزء یازدهم اشاره و اظهار کرد: اهل عبادت، بندگی و توبه کار بودن را از صفات فردی و آمر به معروف و ناهی از منکر از صفات اجتماعی مؤمنان از منظر قرآن کریم است.

مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو عنصری است که اگر در جامعه از آن غفلت شود جامعه پیشرفت نمی کند.

وی تصریح کرد: اگر تذکر لسانی فراموش شود به مرور زمان منکرات در جامعه گسترش یافته و جای ارزش ها را می گیرد بنابراین لازم است مؤمنان امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه علمیاتی کنند.

حجت الاسلام شامی شاهد و ناظر بودن خداوند بر اعمال انسان، خداترسی و تقوا، تأکید بر همراهی با صالحان و توکل به خداوند را ازجمله پیام جزء یازدهم قرآن کریم دانست و افزود: جوانان باید با توجه به آموزه های قرآن در انتخاب دوست هشیار باشند چراکه دوست خوب انسان را در راه راست هدایت کرده و ثابت قدم می کند و اگر اهل منکر باشد انسان را نیز از مسیر مستقیم گمراه خواهد کرد.

وی با تأکید بر توکل بر خدا گفت: توکل و امید به غیر از خدا شرک است و خداوند مشرکین را نمی بخشد هر چند شاید در این دنیا هم به جایگاهی برسند اما رستگار نشده و عاقبت نکبت باری خواهند داشت./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات