۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۰۳۵۲۸

پاسخ به شبهه منکران معاد درباره زنده شدن مردگان

استاد اخلاق حوزه به توصیف یکی از شبهات موجود در زمینه معاد پرداخت و گفت: برخی منکران معاد برای اثبات ادعایشان به پیامبران می‌گفتند «اگر معاد وجود دارد، پدران ما را زنده کنید».
حجت الاسلام نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، به توصیف یکی از شبهات موجود در زمینه معاد پرداخت و گفت: برخی منکران معاد برای اثبات ادعایشان به پیامبران می‌گفتند «اگر معاد وجود دارد، پدران ما را زنده کنید».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به داستان قرآنیِ بقره اظهار داشت: يكي از جوانان نيك بنياسرائيل از دختري خواستگاري كرد، به او جواب مثبت دادند، پسرعموي او كه جوان آلوده به گناه بود، از همان دختر خواستگاري كرد. خواستگاري او را رد كردند، او كينه پسر عمويش را به دل گرفت تا اينكه شبي او را غافلگير كرده و كشت و جنازهاش را در يكي از محلّهها انداخت. فرداي آن روز كنار جنازه آمد و با گريه و داد و فرياد، تقاضاي خونبها كرد و گفت: «هر كس او را كشته، خونبهايش به من ميرسد، و اگر قاتل پيدا نشد، اهل آن محل بايد خونبها را بپردازند».

وی ادامه داد: گزارش این موضوع را به حضرت موسی(ع) دادند و ایشان حلّ مشكل را از درگاه خدا خواست، خداوند فرمود به آنها بگو ماده گاوي را با خصوصیات خاصی ذبح كنيد و قطعهاي از بدن آن را به مقتول بزنيد، تا زنده شود و قاتل را معرّفي كند و درگيري پايان يابد؛ بنياسرائيل به جستجو پرداختند تا گاوي را با همان خصوصیات بيابند، سرانجام آن گاو را ذبح كرده، دم او را قطع كردند و به مقتول زدند، او به اذن خدا زنده شد و قاتل خود را معرفی کرد و فتنه ناکام ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد به داستان حضرت عزیر نبی(ع) اشاره کرد و عنوان کرد:‌ ایشان روزی گفت چگونه خداوند این مردگان را زنده می کند؟ البته او این سخن را از روی انکار نگفت بلکه از روی تعجب گفت؛ او در این فکر بود که خداوند جانش را گرفت و در ردیف مردگان قرار داد؛ پس از صد سال،خداوند عزیر(ع) را زنده کرد، فرشته ای از جانب خدا آمد و از او پرسید «چقدر در این بیابان خوابیده ای؟ او که گمان می کرد ساعاتی بیش در آنجا استراحت کرده باشد در جواب گفت:یک روز یا کمتر».

وی اضافه کرد:‌ در این هنگام فرشته به او گفت «تو صد سال در اینجا بوده ای. اکنون به غذا و آشامیدنی خود بنگر که چگونه به فرمان خدا در تمام این مدت سالم مانده و هیچ آسیبی ندیده است، اما برای اینکه باور کنی به الاغ خود بنگر و ببین که چگونه با مرگ، اعضای آن از هم متلاشی شده است و اینک ببین که خداوند چگونه اجزای پراکنده و متلاشی شده آن را دوباره جمع آوری کرده و زنده می کند»؛ با دیدن این منظره عزیر گفت «می دانم که خداوند بر هر چیزی توانا است، اینک مطمئن شدم و مسأله معاد را با تمام وجودم حس کردم و قلبم سرشار از یقین شد».

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عربستان به ناحق کشور یمن را محاصره کرده است، ابراز داشت: گویی در دنیا قانون جنگل حکم فرماست؛ از نظر آنها جرم مردم یمن این است که می‌خواهند استقلال و آزادی داشته باشند و خودشان برای کشورشان تصمیم بگیرند؛ متأسفانه این اقدامات آنها از سوی سازمان ملل و جاهای دیگر نیز محکوم نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد در پایان به تبیین علت زنده نکردن اموات از سوی پیامبر اکرم(ص)‌پرداخت و اظهار داشت: به یقین، ایشان قادر به انجام این عمل بوده است، اما چون کفار ایمان نمی‌آوردند و این سخنشان که می گفتند «مردگان را زنده کن»، از سر بهانه آوردن بود، حضرت(ص) این کار را انجام نمی داد، چراکه پس از دیدن معجزات می‌گفتند «این یک جادوی بزرگ است»./۸۴۱/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات