۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۰۴۹۵۱
حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی مطرح کرد؛

موفقیت در امتحانات الهی مقدمه انتظار ظهور است

استاد درس خارج حوزه علمیه، امتحانات الهی را نعمت خداوند دانست و گفت: مسأله غیبت امام زمان(عج) از اسرار الهی است که پس از غیبت، حکمت آن مشخص می شود.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی در هفدهمین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» در دارالزهراء(س) قم به اشاره به آیه 141 سوره مبارک آل عمران، اظهار داشت: یکی از علل غیبت امام زمان(عج)، امتحان مردم و آزمایش مؤمنان در عصر غیبت است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حقیقت غیبت امام زمان(عج) را نمی توانیم بیان کنیم، گفت: اصل غیبت از اسرار الهی است و اگر هم حکمتی عرض می شود، به عنوان یکی از دلایل آن است؛ در روایات ذکر شده که اصل علت غیبت، بعد از ظهور مشخص می شود.

وی معنای آیه 141 سوره مبارک آل عمران را تشریح کرد و ادامه داد: خداوند برای این که کسانی که ایمان آورده اند را امتحان کند و آن ها را خالص گرداند، آن ها را مورد آزمایش قرار می دهد؛ این آزمایش برای این است که مشخص شود آیا افراد، با وجود مشکلات مختلف می توانند دین خود را حفظ کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با بیان این که برخی تصور می کنند مشکلاتی که برای آن ها پیش می آید از طرف خداوند و اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: مردم باید آزمایش شوند و بتوانند از امتحان سربلند بیرون بیایند و کسی که در امتحانات الهی موفق شود، می تواند ادعا کند که منتظر ظهور و سرباز امام زمان(عج) است.

وی با بیان این انبیاء سلف هم غیبت داشته اند، گفت: پیامبران گذشته هم غیبت داشته و هم دارای عمری طولانی بودند؛ برخی از پیامبران الهی بیش از هزار و دویست سال عمر کرده اند و این که بخواهیم به غیر طبیعی بودن عمر امام زمان(عج) اشکال بگیریم، غلط و غیر منطقی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: «امتحان» یکی از نعمت های الهی است و به جای این که از خدای متعال بخواهیم ما را امتحان نکند، باید دعا کنیم که در این امتحانات و به ویژه امتحانات در دین، موفق شویم و سربلند بیرون بیاییم؛ امروزه بسیاری در صدد دزدیدن عقاید ما و بچه های ما هستند.

وی با اشاره به فضای مجازی و آفت های آن، تصریح کرد: امروز دشمنان از هر راهی که بتوانند وارد می شوند و به سادگی در دین انحراف و شبهه ایجاد می کنند؛ انسان باید اعتقادات صحیح داشته باشد و برای حفظ آن ها تلاش کند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی بیان داشت: یکی از علمای اهل سنت در کتاب «فرائض السبطین» در روایتی نقل می کند، غیبت امام زمان(عج) امر خداوند است و کسی که در امر پروردگار شک کند، به خدای متعال کفر ورزیده است؛ با وجود این که اهل سنت هم به این مهم اذعان دارند، اما باز برخی متحیر و متعجب هستند.

وی با تأکید بر این که با وجود روایات فراوان درباره امام زمان(عج) و عصر غیبت، جای هیچ گونه تردیدی وجود ندارد، افزود: برای برخی از مسائل دین فقط یک روایت ذکر شده و شیعه و سنی آن را برای دین ضروری می دانند، اما در مسأله حضرت مهدی(عج) حدود 4 هزار روایت ذکر شده و بسیاری از آن ها هم روایات متواتر هستند که جای هیچ شکی را باقی نمی گذارند./840/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات