۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۰۵۲۹۶
آیت الله مکارم شیرازی:

دستگاه های فرهنگی نهج البلاغه را ملاک فعالیت قرار دهند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که نهج البلاغه زندگی معتدل را به انسان ها نشان می دهد، گفت: صداوسیما و همه کسانی که در مسائل فرهنگی فعالیت دارند باید به نهج البلاغه اهمیت دهند.
آیت الله مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، یکی از راه های آشنایی با مقام والای امیرمؤمنان علی(ع) را مطالعه نهج البلاغه دانست و گفت: نهج البلاغه دارای سه بخش است که شامل 241 خطبه، 79 نامه و 480 کلمه قصار می شود.

وی افزود: این مجموعه گنجینه ای فوق العاده گرانبها است، انسان هرچه به نهج البلاغه نزدیک تر می شود به عظمت مقام علی(ع) بیشتر پی می برد، بعد از پیامبر اسلام احدی کلماتی همانند کلمات علی(ع) در نهج البلاغه ندارد، نه تنها همانند آن وجود ندارد بلکه دیگران یک صدم آن را هم دارا نیستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که معمولا انسان نمی تواند چندین تخصص را در آن واحد و در حد اعلی داشته باشد، اظهار داشت: امیرمؤمنان واقعا در همه رشته ها تخصص داشتند و در همه موارد از جمله توحید، خداشناسی و عرفان در حد اعلی بودند.

وی ادامه داد: وقتی انسان وارد کلام حضرت در زمینه عرفان و خدا شناسی می شود می بیند که بالاتر از آن وجود ندارد، حضرت زمانی که وارد کشورداری و زمامداری می شوند نامه ای به مالک اشتر می نویسند که امروز بعد از هزار و 400 سال هنوز تازه است، این نامه به زبان های مختلف ترجمه شده و آن را در همه جا از جمله سازمان ملل پخش کردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که امیرمؤمنان در کشورداری کامل بودند و در مقام فرماندهی دست برتر را داشتند، ابراز داشت: ایشان وقتی در مقام استاد اخلاق بر می آیند تمام فضائل اخلاقی را مو به مو می شمارد که در خطبه همام به صورت مفصل آمده است.

وی عنوان کرد: وقتی این خطبه را شرح می کنیم می بینیم در اخلاق انسانی چیزی بالاتر از آن نداریم، در مسائل دیگر زندگی وحتی مسائلی که تصور می  شود که کوچک است علی(ع) بالاترین و مهم ترین نکات را بیان می کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی حضرت به عیادت علاء بن زیاد رفتند دیدند که منزل بسیار وسیعی دارد، ایشان بعد از عیادت فرمود در شهری که نیازمندان و فقرا  کوخ نشین هستند چنین منزلی را برای چه می خواهی، البته حضرت فرمودند اگر منزل این شخص پناهگاه برای نیازمندان و افراد بی پناه باشد مانعی ندارد.

وی اضافه کرد: برخی می گویند هرکس ثروتمند باشد انسان منحرفی است اما امیرمؤمنان می فرماید اگر ثروت انسان در اختیار جامعه باشد و با آن تولید اشتغال شود، زندانیان بیگناه آزاد شوند و افراد مظلوم و نیازمند تحت پوشش قرار گیرند ثروت زیاد خوب است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: علاءبن الزیاد به امیرمؤمنان گفت برادری دارد که تارک دنیا شده است، وقتی این شخص آمد حضرت فرمود شیطان بر تو مسلط شده که کار، زندگی و خانواده را رها کردی و تحت عنوان زهد گوشه گیر شده ای، این برنامه اسلام نیست؛ افراط و تفریط در هیچ کاری درست نیست.

وی افزود: امیرمؤمنان در نهج البلاغه زندگی معتدل و خالی از افراط و تفریط را به انسان ها نشان می دهد، حضرت به عیادت یکی از دوستان خود رفتند و فرمودند وقتی انسان بیمار می شود خدا سه امتیاز به او می دهد، یکی این است که دعای بیماران مستجاب می شود، مسأله دیگر این است که انسان در حال بیماری به یاد خدا می افتند چون گاهی اشخاص در حال سلامت خدا را فراموش می کنند، امتیاز دیگر این است که بیماری گناهان انسان را می ریزد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه به ویژه جوانان، صداوسیما و همه کسانی که در مسائل فرهنگی فعالیت دارند باید به نهج البلاغه اهمیت دهند و سعی کنند آن را در زندگی پیاده کنند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات