۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۰۵۷۶۵
پیش از ظهر امروز؛

تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی امضا شد

طی تفاهم نامه همکاری بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی(ره) مقرر شد نیازمندان معرفی شده از سوی مساجد محلات و مناطق مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار بگیرند.
نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری نشست فتاح و حجت الاسلام حاج علی اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در نشستی که پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، سید پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، معاونان و مدیران هر دو نهاد، با موضوع امضای تفاهم‌نامه ارتقای سطح مشارکت بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام علی(ع) درباره توجه به ابعاد اجتماعی مسجد افزون بر کارکردهای تربیتی، فرهنگی و آموزشی آن، گفت: لزوم بازگشت به الگوی مسجد طراز اسلامی با رویکرد اجتماعی موضوعی است که توجه مرکز رسیدگی به امور مساجد را به خود جلب کرده است.

وی با بیان اینکه حضور فعال مساجد در امور اجتماعی انجام رسالت‌های الهی است، عنوان کرد: در حقیقت آنچه که مسجد را به عنوان جایگاهی برای ارتباط با خدا، ایجاد وحدت، پایگاه اصلی سازماندهی اجتماعی و اخوت ایمانی بر محور نماز معرفی می‌کند، همواره سبب تقویت و ارتقای سبک زندگی اسلامی در ارتباطات اجتماعی است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به ویژگی‌های مسجد اظهار داشت: مسجد انسان را به گونه‌ای مؤمن و الهی تربیت می‌کند که نسبت به جامعه و افراد آن نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، همواره در صحنه جامعه حضور دارد و خود را بر اساس تعهدی الهی نسبت به خلق خدا متعهد و مسؤول می‌داند.

وی با اشاره به حضور در مسجد به عنوان خانه خدا با محوریت نماز و امام جماعت گفت: مسجد به عنوان پایگاه اجتماع مسلمانان در اوقات نماز و ارتباط با خداوند متعال باید فریاد رس، امداد رسان و خدمت رسان و محلی برای پاک کردن غم و اندوه از دل‌های مؤمنان باشد طوری که خانه خدا را پناه و ملجأ خود بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی ابراز داشت: مسجد طراز اسلامی از ابتدای تأسیس توسط نبی اکرم(ص) با هدف حل مشکلات مسلمانان و بالا بردن اتحاد و برادری میان آن‌ها بنا شد. به این ترتیب مساجد از صدر اسلام تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان را در نظر داشت و در دوران انقلاب اسلامی نیز جلوه اجتماعی مسجد در کنار جلوه های سیاسی و انقلابی تقویت شد.

وی با یادآوری ضرورت خدمات و اورژانس اجتماعی در مساجد و تقویت آن گفت:  کمیته امداد امام خمینی(ره) که به نام نامی بنیانگذار انقلاب اسلامی مزین شده و از رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی و از نمادهای افتخارآفرین جمهوری اسلامی است در حقیقت قصد به گارگیری از ظرفیت طبیعی مسجد به عنوان پایگاهی الهی و فعال‌سازی ظرفیت‌های عمومی و اجتماعی در خدمت‌رسانی به محرومین جامعه را دارد؛ اقشاری که به نوعی افتخار خدمت به آنها نصیب همه ما شده است.

اهتمام در تسهیل ازدواج و آغاز یک حرکت بزرگ

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ضمن تبریک به ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) جهت ورود و توجه به بحث مسجد و استفاده از ظرفیت تمام نشدنی آن، ابراز داشت: امیدواریم با استفاده از ظرفیتهای فنی و تخصصی و تجربیات کمیته امداد امام خمینی(ره) و ایجاد تشکل‌های نیکوکاری و خدمات اجتماعی در مساجد نقش امداد رسانی اجتماعی که جزء وظایف طبیعی مسجد و طبع اسلامی است بیش از گذشته برای توجه به مسجد و تحقق اهداف و به کارگیری ظرفیت‌های آن تلاش کنیم، مردم نیز از رهگذر این همکاری مشترک بتوانند وظایف خود را در انفاقات و صدقات و رسیدگی‌ها بیش از گذشته انجام دهند. امید است که یک الگوی مناسبی در استان تهران با همکاری نزدیک بین امور مساجد با کمیته امداد، همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی  با یک تدبیر خوب و دقیق ساخته شود و در اختیار امور مساجد کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به نکته‌ای در متن تفاهم‌نامه‌ فی مابین دو نهاد گفت: نکته ای که در متن این تفاهم برجسته سازی شده اهتمام در تسهیل ازدواج است که آغازگر یک حرکت بزرگ است که امید است با این‌گونه اهداف و فعالیت‌ها روزهای بهتری برای مساجد ما رقم خورده و آینده بهتری در انتظار مساجد باشد.

همچنین در بخش دیگری از این نشست پرویز فتاح با بیان اینکه مسجد پایگاه رسیدگی به امور مردم است، اظهار داشت: اگر قرار باشد کمکی به مردم انجام شود چه بهتر که این کار بدست علما و روحانیان صورت بگیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: تفاهم نامه مرکز رسیدگی به امور مساجد با کمیته امداد امام خمینی(ع) علاقه و اراده‌ای ایجاد می‌کند که با کاری مشترک به توفیقات جدیدی دست پیدا کنیم.

گفتنی است در این نشست مقرر شد معاونان و رؤسای روابط عمومی هر دو نهاد در اجرای تفاهم نامه و تسهیل در روند اجرای آن با یکدیگر همکاری مستقیم داشته باشند.

اهداف تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت

بنابراین گزارش تفاهم‌نامه ارتقای همکاری‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی(ره) با اهدافی نظیر احیا و تقویت کارکردهای مسجد طراز نظام اسلامی در عرصه اجتماعی به عنوان پایگاه احسان و نیکوکاری، فرهنگ‌‌سازی در خصوص اهتمام مردم بر پرداخت دیون و وجوهات شرعی واجب و مستحب، تبیین و ترویج مصادیق وجوب پرداخت زکات و مصارف آن در شهرها و روستاها با محوریت مساجد، پرداختن به عمران و آبادانی کالبدی و معنوی مساجد در مناطق محروم استان از محل آزاد وجوهات جمع‌آوری شده و بسترسازی به منظور ایفای نقش ائمه ‌جماعات به عنوان امام و پدر معنوی محله یا منطقه امضا شد.

همچنین همکاری و مساعدت در تأمین اعتبارات مورد نیاز به منظور تولید محتوا، تکثیر و ارائه به مخاطب در راستای اهداف تفاهم‌نامه و حمایت از محوریت مساجد به عنوان تشکل‌های نیکوکاری و همچنین معرفی نیازمندان ساکن در محله به مساجد از جمله تعهدات کمیته امداد امام خمینی(ره) دراین تفاهم‌نامه است.

حمایت از تحقق اهداف مدنظر طرفین و مورد تفاهم با امکانات بضاعت در اختیار، تهیه محتوای متناسب با نیاز مخاطبان در دو سطح ائمه‌ جماعات و نمازگزاران متناسب با تفاهم‌نامه و اجرای طرح‌های پیمایشی و پژوهشی مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه در سطح مساجد استان، با پشتیبانی مالی کمیته امداد از تعهدات مرکز رسیدگی به امور مساجد در این تفاهم‌نامه است./966/۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات