۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۵۰۶۸۴۹
رییس دانشکده اهل البیت تشریح کرد؛

ذاتی بودن مسأله آتش به اختیار در فعالیت‌های مردمی

رییس دانشکده اهل البیت دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت درک صحیح و تعریف صحیح از واژه آتش به اختیار گفت: بند میم وصیتنامه امام خمینی(ره) در حقیقت عقبه مفهوم آتش به اختیار است، در حقیقت ایشان در همان زمان به موضوع آتش به اختیار اشاره کرده‌اند.
دکتر بانکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، دکتر امیرحسین بانکی، رییس دانشکده اهل البیت(ع) دانشگاه اصفهان، در کنفرانس مطبوعاتی آتش به اختیار فرهنگی، رویکردها، نمونه‌ها و افق‌ها در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه یکی از فقرهای موجود اصفهان مسأله رسانه و فضای رسانه‌ای بود که طی سال‌های اخیر این مشکل برطرف شده است، گفت: دو اتفاق طی دو هفته گذشته افتاده است، همیشه باید در مصاف‌هایی که پیش می‌آید ابتکار عمل در دست ما باشد، نظیر موشک‌هایی که به مواضع داعش زده شد.

وی ادامه داد: عبارت آتش به اختیار که ایشان در دیدار با دانشجویان سه چهار مرتبه مطرح کردند و نشان از برنامه ریزی روی این مطلب دارد، ابتکار به عمل در حوزه فرهنگی را می‌تواند به دست ما بدهد، فضای رسانه توانایی تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها و بالعکس را دارند، در بحث آتش به اختیار بر خلاف مسأله موشکی فضا سازی لازم و مناسب شکل نگرفت، یکی از مخاطبین آتش به اختیار رسانه‌ها هستند ولی متأسفانه به درستی در این موضوع ورود پیدا نکردند.

برخورد سیاسی با مقوله فرهنگ مشکل ساز است

رییس دانشکده اهل البیت(ع) با اشاره به سیاسی شدن مسأله فرهنگ، تصریح کرد: متأسفانه گاهی با برخی سوژه های فرهنگی برخورد سیاسی می‌شود و این مشکل ساز است، آتش به اختیار همان جایگاه موشک‌های سپاه در ایجاد جریان و ابتکار عمل در جنگ سخت را در جنگ نرم دارد، که توانایی ایجاد موجی جدید و صف آرایی جدید را برای جریان فرهنگی دارد، این واژه یک سخن خلق الساعه نیست و دارای عقبه است، بند میم وصیتنامه امام خمینی از مشهورترین بخش‌های وصیتنامه ایشان است.

بانکی خاطرنشان کرد: بند میم وصیتنامه امام خمینی در حقیقت عقبه مفهوم آتش به اختیار است، در حقیقت ایشان در همان زمان به موضوع آتش به اختیار اشاره کرده‌اند، نکته دیگر اینکه واژه آتش به اختیار برای گروه‌های خودجوش مردمی یک مفهوم عادی و نهادینه شده است، اساسا جریان‌های خودجوش مردمی وظیفه سازمانی ندارند و بلکه خودجوش بودن و آتش به اختیار بودن یک موضوع ذاتی برای آنها است، در حقیقت آتش به اختیار عبارت دیگری از آنچه رهبر انقلاب به رییس جمهور در دیدار اخیر با هیأت دولت فرمودند می‌باشد.

وی با تأکید بر لزوم شناخت وظایف فردی در حوزه فرهنگی و جنگ نرم، اظهار کرد: این واژه یک پیامی به نهادهای دولتی و حاکمیتی دارد که آنها باید بدانند دچار اختلال و تشخیص مسائل به صورت غلط شده‌اند، ایشان از نهادهای مردمی و خودجوش انتظار خلاقیت دارند و نباید منتظر دستگاه‌ها باشند، در آتش به اختیار واژه خلاقیت بسیار مهم و مؤثر است، اکثر کارهای فرهنگی که در کشور می‌شود کارهایی است که به صورت خودجوش بوده است.

رییس دانشکده اهل البیت، با اشاره به برخی فعالیت‌های هنری و فرهنگی به صورت خودجوش در کشور، آنها را مصداق واژه آتش به اختیار عنوان کرد و گفت: مأموریت ذاتی گروه‌های مردمی و نیمه مردمی و رده‌های پایین دولتی است، در حوزه جنگ نرم آتش به اختیار بودن بسیار اثرگذار و مهم است، اصلا خصوصیت ذاتی جنگ نرم آتش به اختیار است و حتی در جریان رقیب هم شاهد آن هستیم.

آتش به اختیار بودن به معنای عبور از قوانین و اصول نیست

بانکی استفاده از واژه مربوط به جنگ سخت در حوزه جنگ نرم را مصداق تشبیه مفهوم به مصداق عینی دانست و تصریح کرد: در جنگ زمانی که فرمان آتش به اختیار داده می‌شود هرگز هدف، اصول و مبانی را به اختیار رزمنده واگذار نمی‌کنند، فرماندهی هم به عهده رزمنده نیست، رهبر انقلاب قرارگاه را در حوزه فرهنگی دچار اختلال توصیف کردند موضوعی که در زمان پیامبر اکرم(ص) هم در برخی نبردها شاهد آن هستیم. در هنگام صدور فرمان آتش به اختیار زمان، تکنیک و نحوه اقدام و عملیات به عهده رزمنده واگذار شده است، این فرمان هم بنابر دستور رهبر انقلاب به عنوان فرمانده جنگ نرم صادر شده است.

وی با بیان اینکه حق نداریم از قوانین و اصول کشور و انقلاب اسلامی خارج شویم، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اجازه چنین تاکتیکی را در حوزه آتش به اختیار برای ما تبیین نکرده‌اند، دو چیز باعث شده است ایشان این واژه را به کار ببرند، اولی ناکارآمدی بخش دولتی در فرهنگ دیگری رکود حرکت‌های مردمی در زمینه فرهنگ است.

رییس دانشکده اهل البیت، فرمان آتش به اختیار را حقیقتی برشمرد که نمایان شده است و افزود: با صدور فرمان آتش به اختیار رزمنده باید بنابر تشخیص خود عمل کند، در حقیقت اتش به اختیار یک ضرورت است، کسی که می‌خواهد آتش به ختیار عمل کند باید دارای بصیرت و تشخیص لازم و جسارت باشد، آتش به اختیار با تشخیص خود شخص است به همین دلیل جسارت و شجاعت لازم دارد، آتش به اختیار را رهبر معظم انقلاب به هسته‌ها فکری، عملی، جهادی و علمی فرهنگی نسبت دادند و به آنها اعلام شده است.

آتش به اختیار حرکت کور و تیری در تاریکی نیست

بانکی اصل هماهنگی و وحدت را از لازمه‌های آتش به اختیار فرهنگی و نظامی دانست و عنوان کرد: آتش به اختیار حرکت کور و تیری در تاریکی زدن نیست، درواقع آتش به اختیار حرکتی است که ما در هر شرایطی هستیم باید توجه کنیم ارتباط نیروها باید حفظ شود اگرچه رابطه صف و ستاد دچار اختلال شده است، در زمینه آتش به اختیار هیأت اندیشه ورزی لازم است، رهبر انقلاب در دیدار خصوصی که با ایشان داشتیم بر این موضوع تأکید کردند.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل اتاق فکر در حوزه آتش به اختیار، تصریح کرد: رهبر انقلاب در دیدار با گروه‌های خودجوش مردمی که دیداری 6 ساعته و بسیار سنگین بود فرمودند آنچه من آرزو داشتم شما جوانان محقق کردید، مسائل را باید ناظر به آینده بزنیم و توجه داشته باشیم هیچ مسأله‌ای در فضای خلأ مطرح نمی‌شود بلکه مواردی مصداقی وجود داشته است که برخی مسائل مطرح می‌شود.

رییس دانشکده اهل البیت(ع) به پیشگامی اصفهان در برخی مسائل و رخدادهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: اینطور نیست که ما خیال کنیم بدون دولت و حاکمیت و وجود بودجه‌های کلان نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم، بسیاری از فعالیت‌های خیریه کشور دولتی و حاکمیتی نیست، اما بسیار اثرگذار و فراگیر شده است، بسیاری از کارهای مهم و اثرگذار به صورت خودجوش انجام می‌شود و نتایج خوبی هم دربر دارد.

بانکی داشتن عشق، علاقه، دغدغه و انگیزه را از لازمه‌های فعالیت‌های فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: داشتن دغدغه‌های غیر فرهنگی نظیر مادی و سیاسی می‌تواند به مقوله فرهنگی آسیب بزند، افراد باید در حوزه تخصص خود وارد شوند، افتادن سایه سیاست به روی فرهنگ به مسأله فرهنگ در کشور بسیار آسیب زده است.

نبود دغدغه فرهنگی در بین جوانان، به مسأله فرهنگ آسیب می‌زند

وی داشتن نگاه‌های غیر دغدغه‌ای و غیر فرهنگی، به مقوله فرهنگ را آسیب زننده عنوان کرد و افزود: جوانان ما بسیار سیاسی و اقتصادی بار می‌آیند اما فرهنگی بار نمی‌آیند، وقتی که دغدغه فرهنگ در بین نسل جوان نباشد شاهد رکود فرهنگی در کشور خواهیم بود، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارت اجتماعی یکی از ابعاد مهم در حوزه فرهنگی است.

رییس دانشکده اهل البیت (ع) قرارگرفتن تحت لوای سازمان‌ها و نهاهای مختلف را از آفت‌های فعالیت فرهنگی مردمی برشمرد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب تفاوت بین فعالیت‌های سیاسی و دولتی و خودجوش مردمی را به خوبی تشخیص می‌دهند و از این خودجوش بودن و مردمی بودن بسیار استقبال می‌کنند.

وی حرکت تبیینی پیرامون اتش به اختیار را اولین حرکت در این زمینه دانست که از وظایف اساسی رسانه‌ها است و عنوان کرد: خدمت گره به قدرت دولتی نخورده است و این را باید فعالان فرهنگی به درستی درک کنند، خدمت متوقف ب هقدرت دولت نیست و ما باید قدرت خود را از ملت بگیریم، مردم می‌فهمند افراد دغدغه خدمت دارند یا نه و اینطور نیست که برخی افراد خود را تنها در صورت وجود انتخابات و یا برای داشتن استقبال مردمی و یا در صوتر فراهم بودن سمت های حقوقی موظف به فعالیت فرهنگی بدانند./1304/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات