۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۰۹۲۸۱
حجت ‌الاسلام والمسلمین نكونام:

احداث مرکز بزرگ قرآنی در استان چهارمحال و بختیاری ضروری است

امام جمعه شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری نیازمند یک مرکز بزرگ قرآنی است که هم پشتیبان و تغذیه کننده مجموعه‌های قرآنی باشد و هم به معنای واقعی کلمه بتواند مطالبات و نیازهای جامعه قرآنی را جوابگو باشد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در نشست شورای هماهنگی، توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی این استان که با حضور مسؤولان فرهنگی و قرآنی به میزبانی دفتر امام جمعه شهرکرد برگزار شد، رصد، نظارت و ارزیابی فعالیتهای قرآنی مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی را در پیشبرد فعالیت های قرآنی بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: صرفاً به گزارش ها و آمارها در حوزه فعالیتهای قرآنی نباید اکتفا کرده بلکه باید فعالیت ها و اقدامات از نزدیک از سوی گروهی رصد و ارزیابی شود.

امام جمعه شهرکرد بر ضرورت گسترش و ترویج محافل قرآنی خانگی و تبدیل شدن این مجالس خانگی به فرهنگی عمومی در استان تأکید کرد و گفت: با افزایش برنامه‌های قرآنی در استان باید شاهد گسترش فرهنگ عمومی انس با قرآن و جلسات قرآنی در شهرها و روستاهای استان باشیم.

رییس شورای توسعه فعالیت های قرآنی چهارمحال و بختیاری، هدف از مصوبه پوشش جلسات قرآنی خانگی از سوی صدا و سیما را نیز ایجاد انگیزه در جامعه برای تشکیل محافل قرآنی در تمام شهرها و روستاها بیان کرد و افزود: انتظار این است که صدا و سیمای استان با هدف ایجاد انگیزه در جامعه برای انس با قرآن و تشکیل محافل خانگی و گسترش برنامه‌های قرآنی در سطح استان و تبدیل کردن تشکیل محافل خانگی انس با قرآن به یک فرهنگ عمومی در کل استان، گزارش ها و مستندهای ویژه ای را تدارک ببیند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین نكونام در ادامه خوداتکایی در انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را یکی از مطالبات جدی و همیشگی از مسؤولان فرهنگی استان دانست و گفت: آن چه که ما درپی آن هستیم و بارها در جلسات مختلف فرهنگی استان بر آن تاکید کرده ایم عبارت است از این که ما باید تلاش کنیم خودمان برای استان یک برنامه کابردی و حساب شده و دارای خروجی، تدوین و عملیاتی کنیم و به اصطلاح دست ما به زانوی خودمان باشد و کارها را پیش ببریم و به صرف نشستن در این جلسات و بیان برخی دغدغه ها و مطالبات قانع نباشیم.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به گذشت 15 جلسه از سلسه جلسات شورای توسعه فعالیت های قرآنی از بدو راه اندازی تا کنون تصریح کرد: پانزده جلسه از جلسات شورا می گذرد که از بعد از گذشت این تعداد از جلسات جا دارد بررسی و ارزیابی کنیم که تصمیماتی که از ابتدا جلسات شورا تا کنون برای توسعه و ارتقای جایگاه قرآن در استان گرفته ایم چقدر تأثیر گذار بوده و آیا توانسته اقبال به قرآن را در جامعه افزایش بدهد و امکانات و ظرفیت های قرآنی را در استان افزایش بدهد و یا خدایی نخواسته تنها وقت ما در این جلسات تلف شده است.

وی یکی از فلسفه ‌های اصلی تشکیل شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را ارتباط مستمر تمامی مؤسسات و مجموعه های قرآنی با این شورا خواند و تأکید کرد: شورای توسعه فعالیت های قرآنی باید تمام مؤسسات قرآنی را رصد، توسعه و تشویق کند و ارتباط مستمر با آنان برقرار کند.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به درخواست برخی از مدیران مؤسسات قرآنی استان به سرکشی از فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآن تصریح کرد: گروهی پنج نفره به نمایندگی از شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان از مؤسسات و خانه‌های قرآن سرکشی کرده و ضمن تفقد و قدردانی از زحمات آنان، مشکلات این مؤسسات را در جلسات شورا مطرح کنند.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه احداث یک مرکز بزرگ قرآنی در استان را ضروری و بسیار مهم خواند و گفت: هر چه به جلوتر می رویم و فعالیت های قرآنی را رصد می کنیم به ضرورت و اهمیت اولیه ساخت مرکز بزرگ قرآنی که در جلسه نخست شورای توسعه فعالیت قرآنی تصویب شد پی می بریم که نباید این مسأله را رها کرد و مسؤولان به شکل جدی باید پیگیر این مسأله باشند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین نكونام تأکید کرد: در استان نیازمند یک مرکز بزرگ قرآنی هستیم که هم پشتیبان و تغذیه کننده مجموعه‌های قرآنی باشد و هم به معنای واقعی کلمه در همه ابعاد بتواند مطالبات و نیازهای جامعه قرآنی را جوابگو باشد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مکان ساخت این مرکز بسیار ارزشمند و ماندگار با تشکیل گروهی، برنامه‌ریزی و معرفی گردد و حتی در صورت نیاز ردیف ویژه‌ای از اعتبارات استانی به این مرکز اختصاص یابد تا هر چه سریع تر این أمر مهم محقق شود.

در ادامه این نشست نیز مهدی پرتوی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در گزارشی به تشریح اقدامات و فعالی‌های قرآنی این مجموعه در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: برگزاری مراسم باشکوه جزء‌خوانی طی ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی (ره) شهرکرد، برگزاری 5 محفل انس با قرآن با حضور قاریان و حافظان بین‌المللی با عنوان سفیران نور در شهرکرد، هفشجان، شوراب صغیر، دستنا و پل زمانخان شهرستان سامان، برگزاری محافل انس با قرآن در تمامی شهرستان‌ها به صورت خانگی و سازمان ‌یافته و برگزاری طرح قرآنی 1451 با محوریت سوره ملک از مهم ترین برنامه ها در ماه رمضان بشمار می رود.

درادامه این نشست نیز دیگر اعضای به بیان دیدگاه ها، نظرات و مطالبات و دغدغه های خود پرداختند.

گفتنی است در پایان این نشست مصوب شد گروهی به نمایندگی از شورا از تمامی مؤسسات قرآنی سرکشی داشته و گزارش نظارت به شورا ارسال شود.

همچنین مقرر شد گزارش تکمیلی سند راهبردی قرآن از سوی دانشگاه شهرکرد تکمیل و به دبیرخانه شورا ارسال شود./202/9457/ب1

ارسال نظرات