۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۰۹۷۱۸
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد؛

فرهنگ عفت و عفت‌ورزی در جامعه نهادینه شود

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه عفت و عفیف بودن زیرساخت ارزش‌های اخلاقی است، گفت: باید عفت و عفت ورزی در جامعه اسلامی بیش از پیش نهادینه شود.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست مدیران فرهنگی استان که با محور عفاف و حجاب برگزار شد، با اشاره به اهمیت عفاف و حجاب در مصون ماندن جامعه از انواع آسیب‌ها و انحرافات، اظهار داشت: در راستای سالم‌سازی جامعه باید فرهنگ عفاف و عفت ورزی در جامعه اسلامی بیش از گذشته نهادینه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه عفت یکی از زیرساخت‌های ارزش‌های اخلاقی است اگر در جامعه به آن پرداخته شده و نهادینه شود جامعه در مسیر رشد اخلاقیات قرار گرفته و از انواع آسیب‌ها و انحرافات مصون می‌ماند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی که دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان خراسان شمالی است، با بیان اینکه عفت زمینه‌ساز رشد کمالات اخلاقی در انسان است، اضافه کرد: فلسفه خلقت انسان و بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) اخلاق متعالی است؛ بنابراین باید با ترویج و نهادینه‌سازی عفت و عفت ورزی بسترهای لازم را برای رشد اخلاقیات فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا متولیان امر تربیت، باید از طریق ارائه مبانی اعتقادی و ارزش‌های الهی نظیر کرامت انسان، عظمت پروردگار، انجام فرایض و دوری از رذایل بسترهای لازم برای نهادینه‌سازی این صفت والای انسانی در جامعه فراهم کنند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره حدیث «مَن اتَّحَفَ العِفَّةَ وَالقَناعَةَ حالَفَهُ العِزُّ» از حضرت علی(ع)، تصریح کرد: عفیف بودن و قانع بودن دو اصل مهم در کسب عزت و سربلندی انسان معرفی شده و هم برای مرد و هم برای زن لازم است که عفیف باشند تا در مسیر سعادت قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد اهمیت عفاف در جامعه همین بس که عفت یک صفت والای قرآنی و از ارکان اصلی اخلاق به شمار می‌رود و حضرت علی(ع) در خطبه متقین مؤمنان را انسان‌های عفیف معرفی کرده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار داشت: نمونه بارز انسان عفیف حضرت فاطمه زهرا(س) است؛ به‌گونه‌ای که هنر عفت انسان به‌عنوان یک ارزش و خصلت والای انسانی در وجود آن بانوی مکرمه نهادینه شده بود و آن بانو الگوی کاملی از یک انسان عفیف بود.

وی افزود: با توجه با اینکه برخی راه را گم کرده و به بیراهه رفته‌اند می‌توانیم با معرفی الگوی برتر عفاف و مطالعه سیره زندگی حضرت فاطمه(س) گامی در راستای عفت ورزی و نهادینه‌سازی عفت در جامعه برداشته و به این طریق جامعه را در مقابل انواع آسیب‌ها بیمه کنیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت زبان هنر در بیان مفاهیم والای انسانی نظیر عفاف و حجاب، تصریح کرد: به‌طور یقین اگر مفاهیم عفاف و حجاب در قالب هنر مطرح شود تأثیر فوق‌العاده‌ای بر مخاطب گذاشته و این مفاهیم مانا و ماندگار می‌شود./202/9314/ب1

ارسال نظرات