۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۵۰۹۹۱۷

سازمان ملل خواستار اعطای شهروندی میانمار به مسلمانان روهینگیا شد

رییس آژانس آوارگان سازمان ملل از دولت میانمار خواست تا به مسلمانان روهینگیا شهروندی این کشور را اعطا کند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار بدون کشور و تابعیت هستند و درگیری های فرقه‌ای از سال 2012 میلادی تاکنون موجب آواره شدن ده ها هزار نفر شده، یک مقام ارشد سازمان ملل روز جمعه از دولت میانمار خواست تا به مسلمانان روهینگیا شهروندی این کشور را اعطا کند.

بر اساس این گزارش، فیلیپو گراندی رییس آژانس آوارگان سازمان ملل در نخستین سفر خود به جنوب شرق آسیا با اهالی شهرهای سیتوه و مانگداو در استان راخین میانمار دیدار و گفت‌وگو کرده است. این استان مرکز اصلی اقامت و زندگی مسلمانان روهینگیا به شمار می رود.

وی همچنین به آنگ سان سوچی رهبر میانمار نیز دیدار کرده است. استان راخین در غرب میانمار شاهد شدیدترین درگیری های مذهبی بوده است، از سال 2012 تاکنون صدها مسلمان روهینگیا کشته و بیش از 140 هزار نفر آواره شده اند.

تنش ها طی روزهای اخیر بار دیگر بالا گرفته است، اقدام مسؤولان یک روستا برای پاکسازی یک اردوگاه شبه نظامیان روهینگیا موجب مرگ 3 نفر شده است.

گراندی در سخنانی در جمع خبرنکاران در شهر بانکوک تاکید کرد: این مهم است که بر روی مساله اعطای شهروندی به حامعه مسلمان روهینگیا کار شود، افرادی که سال های سال است از حق شهروندی محروم شده اند.

میانمار حدود یک میلیون مسلمان ورهینگیا را مهاجران غیر قانونی می داند که از کشور بنگلادش وارد این کشور شده اند و حاضر نیست به آنها شهروندی اعطا کند.

گراندی همچنین خواستار افزایش سرمایه گذاری در منطقه شد و گفت: اینجا یکی از فقیرترین استان ها در میانمار به شمار می رود. نیاز فوری به سرمایه گذاری در این استان است.

سازمان ملل کمیته حقیقت یابی را برای تحقیق درباره جنایات علیه بشریت تشکیل داده است، ارتش میانمار جنایات زیادی را علیه مسلمانان روهینگیا مرتکب شده است. دولت میانمار این اتهامات را رد کرده و با ماموریت سازمان ملل مخالفت کرده است.

در تایلند نیز بیش از 102 هزار آواره میانماری در 9 اردوگاه زندگی می کنند.

حدود 75 هزار مسلمان روهینگیا از آغاز سرکوب ارتش میانمار در ماه های گذشته به بنگلادش آمده اند.دفتر خقوق بشر سازمان ملل پیش از این از کشته شدن احتمالی صدها نفر از مسلمانان روهینگیا بر اثر اقدامات سرکوب گرایانه ارتش میانمار در این مدت پرده برداشته است.

بازرسان سازمان ملل در گفت‌وگو با صدها آواره روهینگیایی، موارد مختلفی از کشتار دسته جمعی، تجاوز گسترده و اقدامات فجیع و هولناک علیه زنان و کودکان را ثبت کرده اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات