۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۱۰۲۸۳
کارشناس دینی:

توکل اساس بندگی است

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) آزمایش‌های الهی را زمینه اساسی‌ترین سقوط‌ها و صعودهای مؤمن توصیف کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت شیوه‌های تربیتی خداوند متعال با نظر به معنای واژه رب متفاوت است.
توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی محمدی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تبیین نقش آزمایش‌های الهی در تربیت جوامع بشری پرداخت و عنوان داشت: یکی از اسماء الهی «رب» به معنای مربی و تربیت‌کننده است؛ این در حالی است که خداوند متعال برای تربیت انسان‌های سنت‌های خاصی را تعیین فرموده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به سنت‌های تربیت الهی عنوان داشت: بندگان اگر بر برخی از شیوه‌های تربیتی خداوند عالم باشند از حقیقت آزمایش‌های الهی تعجب می‌کنند؛ این در حالی است که یکی از سنت‌های تربیتی مؤمن این است که گاهی خداوند متعال تقدیرات مؤمن را به‌گونه‌ای رقم می‌زند که بنده را در بمب بست مطلق قرار می‌دهد درحالی‌که راه‌های حلال موقتاً بر او بسته‌شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی خداوند متعال دست از تکلیف تعیین‌شده بر‌نمی‌دارد این در حالی است که راه‌های ابتلای به حرام محیا شده است، برای مثال مشاغل آزاد که حقوق معین و مشخصی ندارد درحالی‌که با قناعت نمی‌تواند با این حقوق ماه را به پایان برساند، در چنین شرایطی اگر بر او بحرانی ظاهر شود که نیاز به پول هنگفتی وجود داشته باشد درحالی‌که هیچ پشتوانه حلالی ندارد ولی می‌تواند با ربا و یا رشوه مسأله را حل کند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) آزمایش‌های الهی را زمینه اساسی‌ترین سقوط‌ها و صعودهای مؤمن توصیف کرد و ابراز داشت: باید توجه داشت شیوه‌های تربیتی خداوند متعال با نظر به معنای واژه رب متفاوت است؛ بر این اساس سؤال مهم برای مؤمن این است که اگر بخواهد در آزمایش‌های حساس بتواند سربلند بیرون بیاید باید همواره با تکیه به ساحت اقدس الهی به اصول و مبانی دین پایبند باشد.

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام می‌فرماید «إنِّی لَأَعْلَمُ آیةً لَوْ اَخَذَ بهِ النّاَس لَکفَتْهُمْ و مَن یتَّق اللَّه یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً فما زالَ یقوُلُهَا وَ یعیدُها؛ من آیه‌ای را می‌شناسم که اگر تمام انسان‌ها دست به دامن آن زنند برای حل مشکلات آن‌ها کافی است. پس آیه من یتق اللّه را تلاوت فرمود و بارها آن را تکرار کرد»

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به فرازی از آیه 2 سوره طلاق که فرموده است «یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» اظهار داشت: این فراز از آیه نشان از آن است که راه به‌گونه‌ای بسته‌شده که قرار است مجدد از سوی خداوند متعال گشوده شود؛ بر این اساس این بخش از آیه به سنت آزمایش سازنده الهی اشاره دارد؛ بر این اساس توکل و تکیه به خداوند اساس بندگی و موفقیت در مسیر آزمایش‌های الهی است./837/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات