۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۱۰۷۶۸
در حرم حضرت معصومه بررسی شد؛

اهمیت و نقش تعیین‌کننده موعظه در سبک زندگی اسلامی

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) شنیدن موعظه را زمینه صیقل خوردن قلب توصیف کرد و گفت: نفس بشر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که نیاز شدیدی به شنیدن موعظه دارد.
حرم حضرت معصومه (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی محمدی امروز در سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به تشریح اهمیت توجه به شنیدن موعظه در سبک بندگی بر اساس شریعت مبین اسلام پرداخت و عنوان داشت: شنیدن موعظه در جریان سبک زندگی اسلامی نقشی تعیین‌کننده دارد؛ این در حالی است که ممکن است مؤمن به مبانی که در موعظه می‌شنود تسلط داشته باشد اما شرع مقدس اسلام به این حقیقت توصیه اکید داشته است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که دین مبین اسلام اثر حقیقت علم را در شنیدن توصیف کرده است، اظهار داشت: در نقلی آمده است که «امام علی(ع) به فردی گفت که من را موعظه کن! این در حالی است که در این نقل ذکر شده است که آن فرد خطاب به حضرت گفت ای مولای من شما به همه مبانی عالم سیطره دارید؛ راوی نقل کرده است که حضرت در پاسخ او فرمود که اثری که در شنیدن است در دانستن وجود ندارد.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) شنیدن موعظه را زمینه صیقل خوردن قلب توصیف کرد و گفت: نفس بشر به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که نیاز شدیدی به شنیدن موعظه دارد.

وی ادامه داد: قرآن کریم در آیه 18 سوره نمل فرموده است «حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ؛ تا آنگاه‌که به وادى مورچگان رسيدند مورچه‌ای [به زبان خويش] گفت اى مورچگان به خانه‌هایتان داخل شويد مبادا سليمان و سپاهيانش نديده و ندانسته شمارا پايمال كنند» این آیه نشان از اهتمام و اهمیت قرآن کریم به موضوع موعظه در زندگی مؤمن است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این‌که شنیدن موعظه در سیره علمای بزرگ اسلام آمده است، اظهار داشت: مؤمن باید توجه داشته باشد که انتخاب موعظه‌گر از منظر دین مبین اسلام شاخص‌های ویژه دارد؛ بر این اساس مؤمن باید مراقب باشد که در این مسیر دچار افراط‌وتفریط نشود چراکه افراط‌وتفریط خود الگویی از انحراف است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) نشاط در انجام مستحبات شرط اسلام مبین است، ابراز داشت: گاهی اوقات نشاط نداشتن کاذب است؛ در چنین حالتی مؤمن باید توجه داشت که خستگی کاذب با القاء شیطان صورت گرفته است؛ بر این اساس علمای بزرگ به مؤمن توصیه فرموده که برای کشف حقیقت باید مؤمن در وسعت بسیار کم به انجام مستحبات خود ادامه دهد.

وی افزود: اگر مؤمن مقداری به انجام عمل مستحبی خود اهتمام ورزیده و بی‌حالی مرتفع شود نشان از این است که کم نشاطی از سوی شیطان القاشده است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات