۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۵۱۰۷۹۸
در قم برگزار شد؛

مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور آیت الله محمد هادی یوسفی غروی برگزار شد.
مراسم رونمایی از آثار تاریخ و سیره اهلبیت (علیهم السلام)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور آیت الله محمد هادی یوسفی غروی، استاد تاریخ حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ‌استادان و فضلای حوزوی و نویسندگان در سالن همایش خواجه نصیرالدین طوسی این پژوهشگاه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این جلسه به منظور رونمایی از کتاب های «دولت های شیعی در تاریخ»،‌«رسول خدا(ص) و مدیریت تنش های مدینه»،‌«تصحیح و منبع شناسی کتاب الملهوف سید بن طاووس با استفاده از 57 نسخه خطی»، «سیمای دوازده امام در میراث مکتوب اهل سنت از آغاز تا پایان سده دوازدهم قمری» در دو جلد و «مذهب شیعه؛ تاریخ اسلام در ایران و عراق» در دو جلد برگزار شد.

ضرورت پژوهش جدی درباره نص روایاتی که به دست ما رسیده است

آیت الله محمد هادی یوسفی غروی در ادامه این مراسم با اشاره به تأثیر تاریخ در دیگر علوم اسلامی عنوان کرد: پژوهش هایی که سبب پویایی ذهن و بهره مندی سایر مردم می شود، بسیار ارزشمند و قابل تکریم است.

استاد تاریخ حوزه علمیه با اشاره به این عبارت از نهج البلاغه: «دَعُوني وَالْـتَمِسُوا غَيْرِي ... فأَنَی لَكُمْ وَزِيراً، خَيْرٌ لَكُمْ مِنِّي أَمِيراً» به تبیین نمونه ای از پژوهش های مؤثر در علوم اسلامی پرداخت و ابراز داشت: هنگامی که کلامی از امیرمؤمنان(ع) در جایی روایت شود، نمی توان آن را نادیده انگاشت، بلکه باید درصدد تحقیق برآمد و تا جایی که منابع در دست ماست، جستجو کنیم تا به سند و موثقیت آن پی ببریم.

وی افزود: هنگامی که جستجو می کنیم، در می یابیم که این عبارت از تاریخ طبری برگرفته شده و با مراجعه به آن به نام «سیف بن عمر تمیمی» می رسیم؛ برخی هنگامی که به عبارت «دعونی ...» می رسند، گویی مفروغ عنه گرفته و خود را بی نیاز از کاوش آنچه مرحوم  سیدرضی در نهج البلاغه آورده است، می دانند.

آیت الله یوسفی غروی خاطرنشان کرد: در کتاب «الدیباج الوزین فی شرح کلام وصی» که اخیراً به چاپ رسیده است، تنها اشاره شده است که با قول شما به نص، آیا این سخن از امیرالمؤمنین(ع) سازگار است، یا خیر؟ و برای همین بحث درصدد توجیه و تأویل برآمده است؛ دیگران نیز همینگونه به دنبال اینکه چه کسی این سخنان را بیان کرده است، نبوده اند.

توانمندی علوم انسانی مبتنی بر پویایی علوم انسانی است

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه هرقدر علوم اسلامی توانمند شود، به همان مقدار نیز علوم انسانی توانمندتر و به اسلامی‌شدن نزدیکتر می شود، گفت: بدون تردید نقش تاریخ و سیره بسیار با اهمیت و غیرقابل انکار است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مهم‌ترین ماموریت‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را اینگونه توصیف کرد: توانمندسازی علوم انسانی سرلوحه کار ما قرار داشته و بنده معتقدم برای بهبود علوم انسانی در کشور باید وضعیت علوم اسلامی ارتقاء پیدا کند؛ چراکه  بدون تلاش‌های ثمربخش در زمینه علوم اسلامی، اسلامی‌سازی علوم انسانی نیز به جایی نخواهد رسید و شکست می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید زیرساخت‌های اسلامی کردن علوم انسانی را فراهم کنیم  واگر می‌خواهیم اقتصاد، امنیت، فرهنگ و مدیریت و غیره اسلامی شود، یکی از مهمترین منابع برای تأمین محتوا، رجوع به سیره اهل بیت(ع) و کشف دیدگاه های آنان در عرصه‌های مختلف است.

گفتنی است، گزارش کامل مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زودی در سایت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد./۸۴۱/ پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات