۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۵۱۰۸۸۶
مدیر مرکز تخصصی علوم قرآنی ام الائمه نجف آباد مطرح کرد؛

عدم اعتقاد مجریان، علل شکست برنامه های عفاف و حجاب

شکراللهی ریشه عدم موفقیت برنامه های مربوط به حجاب را کمبود تشویق و ترغیب، برخورد نامناسب افراد با حجاب و ‏عدم اعتقاد راسخ برخی مجریان این برنامه ها به رعایت حجاب دانست و گفت: باید از افراط و تفریط در بحث حجاب پرهیز کرد.‏
حجاب و عفاف

مریم شکرالهی، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه «س» نجف آباد، ‏در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به ‏معنای عفاف و حجاب گفت: عفاف همان خود نگهداری و باز داشتن نفس انسان، از محرمات و ‏خواهش‌های ‏شهوانی است و حجاب از نظر لغت به معنای پرده، مانع و سد بین دو چیز است که این چند ‏معنا همگی برگشت به حائل ‏حسی میان دو جزء می کند.‏

استاد و مشاور حوزه علمیه در ادامه افزود: تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت ‏بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع در عفت، مربوط به ‏باطن و درون است.‏

‏وی گفت: به دلیل اینکه عفت یک حالت درونی است و با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و ‏تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ‏ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.‏

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس است که هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیش ‌تر ‏و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی، تأثیر بیش‌ تری دارد و ‏بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در ‏مواجهه با نامحرم می شود.‏

وی در پاسخ به این سؤال که در اسلام تا چه ميزان به رعايت عفاف و حجاب از سوی زنان تأكيد شده ‏است، بیان داشت: زنان به عنوان یک قشر مهم در جامعه و اینکه حدود 50 درصد هر جامعه ای را ‏تشکیل می دهند عامل مهم تاثیر گذار در جامعه می باشند و از این رو اسلام به ‏این مسأله توجه زیادی کرده است.‏

مدیر و مشاور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نجف آباد با اشاره به چرايي حفظ عفاف و حجاب ‏خاطرنشان کرد: از نظر فردي، خانوادگي و اجتماعي، حفظ خود و حرمت یک زن و احساس امنیت ‏داشتن، به این منظور است که وقتی در اطراف یک خانه دیوار باشد، تمام افراد خانه احساس ‏امنیت و آرامش می کنند ولی وقتی که این دیوار وجود نداشته باشد و شیشه باشد  همه ‏احساس ناامنی می کنند پس حفظ حجاب هم برای زن می تواند امنیت به همراه داشته باشد. ‏

استاد حوزه، شاخص و حد و مرز حجاب را آیه 31 سوره نور «وَ قُل لِّلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ ‏وَ...» دانست و گفت: عفاف و حجاب فقط مختص زنان نیست، در مورد مردان نيز سفارش شده ‏است و خداوند در قرآن کریم، در آیه 30 سوره نور، قبل از آن که زنان را امر به حجاب کند، به ‏مردان دستور می دهد که نگاه خود را کنترل کنند. ‏

وی با توجه به دو آیه فوق گفت: خداوند اگر به مردان دستور می دهد که نگاه خود را حفظ کنند به ‏این معنی نیست که دیگر زنان آزاد هستند که هرطور می خواهند در جامعه حضور داشته باشند، ‏بلکه بلافاصله زنان را نیز امر به پوشش و کنترل نگاه کرده است.‎

مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه «س» نجف آباد افزود: اساساً حفظ نگاه و ‏پاکدامنی، زمانی امکان پذیر است که فضای جامعه، آلوده و محل جلوه های جنسی زنان و مردان ‏نباشد، به عبارت دیگر آیه شریفه نفرموده که ای مردان، مبادا به زنان بی حجاب نگاه کنید، بلکه ‏این دستور زمانی صادر شده است که زنان نیز امر به حجاب شده اند و به این معناست که مردان ‏از نگاه مفسده انگیز حتی به زنان با حجاب منع شده اند.‎

وی بیان کرد: گسترش بدحجابي و بي عفتي در جامعه پيامدهايي همچون سقوط ارزش زن، افت ‏تحصیلی و آموزشی، افزایش بیماریهای روحی و روانی، بی علاقگی به ازدواج، تیرگی رابطه ‏فرزندان با والدین و رو آوردن به کسب درآمدهای نامشروع را به دنبال دارد.‏

‏استاد دانشگاه ابراز کرد: دشمن روی پوشش زنان ايراني به عنوان يكي از اركان فرهنگ و سبك ‏زندگي سرمايه گذاري كرده است و به فرموده امام خمینی(ره) از دامن زن مرد به معراج می رود و ‏این اتفاق در واقع باید در دامن زن پاکدامن و عفیف بیفتد و دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و ‏ترقی افراد جامعه بر روی حجاب زنان و از بین بردن آن تأکید دارد.‏

وی افزود: حجاب به معناى چادر نیست، اما بهترین نوع حجاب همان چادر است، حجاب به معناى پوشیدن ‏سالم است، نه پوشیدنى که از نپوشیدن بدتر است.‏

شکر الهی ابراز داشت: حجاب چه به شکل ایرانى، چه به شکل عربى و یا به شکل ‏کشورهاى دیگر، هر یک به گونه ای حجاب خود را حفظ مى‏ کنند و این یعنی نظر اسلام تأمین ‏شده است.‏

وی افزود: اسلام در باب حجاب پوشش را معین نکرده است، مقصود را معین کرده و مقصود این ‏است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعى آن ها به صورت روزمره تبدیل به یک عامل تحریک نشود و ‏این هدف اسلام از حجاب و عفاف است.‏

شکرالهی بیان داشت: اگر برنامه هاي مربوط به عفاف و حجاب دستگاه هاي دولتي و ‏غيردولتي تاكنون با موفقيت زيادي رو به رو نبوده و گاهي نتيجه عكس داده به این دلیل ‏است که در آن اجبار است و برای چیزی که اجبار و زور باشد مسلماً اطاعتی وجود ندارد، گاهی ‏تشویق و ترغیب در آن نیست و یا ممکن است عملکرد افراد با حجاب خوب نبوده باشد و مجریان ‏این برنامه ها خودشان به برنامه ها اعتقاد درستی نداشته باشند.‏

‏وی به بیان نقش حوزویان در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه پرداخت و گفت: با زیبا و لذت ‏بخش نشان دادن حجاب و با عمل صحیح به دستورات دینی و پرهیز از افراط و تفریط می‌توانیم الگوی ‏مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ارائه کرد.

استاد حوزه و دانشگاه حجاب را مربوط به عرصه عمومی جامعه دانست و گفت: حجاب از ضروریات ‏دین است، طبق آیه قرآن و فتوای مراجع حجاب ضروری دین و امری است که مورد اتفاق مسلمانان  ‏و جزء اسلام است و تمام افرادی که سخنشان مورد اعتناء است در این زمینه نظر واحدی دارند و ‏اختلاف ‌نظری وجود ندارد.‏

‏وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره، گفت: اصل حجاب ضروری ‏دین محسوب می شود ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بی‌اعتنایی به اصل ‏حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.‏/301/869/ب1

ارسال نظرات