۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۱۰۹۶۷
مشروح سخنان؛

خانواده اسلامی از دیدگاه رحیم پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروزه به جای اینکه خانواده ببیند تا فرزندشان چه مقدار از درک و فهم دینی برخوردار بوده و چقدر مطالعات اسلامی دارد، بیشتر به فکر این است که کدام کفش یا لباس را برای آنها خریداری کنند.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن رحیم پور ازغدی در همایش معاونان آموزش و نوآوری مناطق آموزشی سراسر کشور ویژگی های خانواده اسلامی را تبیین کرده است که مشروح سخنان در ذیل می آید.

ادبیاتی صمیمانه و سرشار از ادب بر آن حاکم بوده، الگوی مصرف صحیح دارد، اهل آن از کار فرار نمی کنند، تولید ثروت در آن از راه مشروع است، فضایی آکنده از شادی، اعتماد، عشق و فداکاری بر آن حکمفرماست، اهل آن نمازگزار هستند، از خشونت دوری می کنند ، اما قاطعیت در انجم امور دارند، اهل نظافت بوده و در برابر سرنوشت یکدیگر متعهد هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اهل یک خانواده اسلامی به وظیفه خود و حقوق دیگر اعضا می اندیشند نه بالعکس؛ متأسفانه امروزه افراد به حقوق خود اندیشیده و از وظایف خود غافل شده اند.

خانواده ها رسالت اصلی خود را فراموش کرده اند

وی با انتقاد از اینکه امروزه خانواده ها رسالت اصلی خود را فراموش کرده اند، اظهار داشت: امروزه به جای اینکه خانواده ببیند تا فرزندشان چه مقدار از درک و فهم دینی برخوردار بوده و چقدر مطالعات اسلامی دارد، بیشتر به فکر این است که کدام کفش یا لباس را برای آنها خریداری کنند.

رحیم پور ازغدی با اشاره به سیره معصومین(ع) در خصوص ظاهر و نوع لباس پوشیدن عنوان کرد: ایشان همواره از لباس سفید، ساده و در عین حال ارزان استفاده می کردند و همیشه عطر خوش بو استعمال می داشتند؛ امروزه در زندگی ها باید زیبایی شناسی را رعایت کنیم و در عین حال از تجمل گرایی افراطی دوری کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه برقراری ارتباط با خانواده های وابسته را برای خانواده مسأله ای الزامی دانست و بیان کرد: خانواده باید در سرنوشت بقیه اعضا احساس مسؤولیت کند و از همان ابتدا فرزندان را مسؤولیت پذیر بار بیاورند تا از مسائل روز کشور آگاه باشند و همانند لاک پشت سر خود را در لاکخود فرو نبرده و نسبت به مسائل پیرامون بی تفاوت نباشند.

خانواده را از امت اسلامی جدا نپنداریم

وی با بیان اینکه خانواده جزئی از امت اسلامی است، ابراز داشت: افراد خانواده نباید تنها به مسائل درون خانواده بیندیشند، بلکه باید نسبت به مشکلات همه دنیا به ویژه کشور خودشان دغدغه مند باشند تا در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره پیروز شوند؛ خانواده باید فرزندان را مجاهد، شهید پرور، امر به معروف و نهی از منکر کننده بار آورد.

رحیم پور ازغدی به نوع تقسیم کار در خانواده اشاره کرد و گفت: نباید تقسیم کار به گونه ای باشد که بخشی از خانواده به طور سنگین درگیر مسائل و بخشی دیگر راحت و آسوده باشند، بلکه باید کاملاً عادلانه صورت پذیرد تا سبب خستگی و دل زدگی افراد خانواده از یکدیگر نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در خانواده باید فرزندان و اهل خانه بر اساس محبت، احساسات و عواطف بایکدیگر رابطه برقرار کنند، خاطرنشان کرد: خانواده اسلامی به گونه ای است که عاطفه و دلسوزی در آن موج می زند؛ بنابراین باید احساسات و علاقه خود نسبت به یکدیگر را ابراز کنیم چراکه این مقوله، نیاز طبیعی بشر است.

وی با بیان اینکه خانواده جای عشق، فداکاری، اخلاق و عدالت است، اظهار داشت: خانواده اسلامی نگاه توحیدی و معاد باور به همه مسائل داشته و پایبند به نبوت، امامت و دکترین عدل و عدالت، اخلاق اسلامی، فقه و حقوق اسلامی است.

ملاک همسریابی

رحیم پور ازغدی معیار های انتخاب یک همسر ایده آل را اینگونه توصیف کرد: تنها زیبایی ملاک اصلی نیست، بلکه علاوه بر این ایمان، عقل و ادب نیز می توانند ملاک های بسیار کارساز و راهبردی باشند.

ملاک خوشبختی و بدبختی، زندگانی دنیا نیست

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در خانواده ها باید دیدگاه معادباوری نهادینه و تقویت شود، عنوان داشت: دید افراد خانواده نباید به زندگی دنیا محدود شود، بلکه باید باور کنند که مرگ پایان راه نبوده، بلکه راه رسیدن به حیات جاودان است؛ نباید کسی را که 50 یا 60 سال در دنیا در رفاه زندگی می کند را خوشبخت و کسانی که به سختی زندگی می کنند را بدبخت بپنداریم، بلکه باید باور کنیم که خوشبختی و بدبختی به زندگی و حیات جاویدان اطلاق می شود.

بسیاری از علل طلاق های امروزی خنده دار است!

وی اضافه کرد: علل طلاق را که می نگریم بخش عمده آن یک سری علت های خنده دار و کمدی دارد که انسان را به تعجب وا می دارد، مانند اینکه زن برای اینکه آناتومی بدنش خراب نشود، باردار نمی شود؛ از دیگر علت های بالا رفتن آمار طلاق می توان به خود خواهی و راحت طلبی یکی از طرفین یا هر دوی آنها اشاره کرد.

ملاک فرزندآوری «تربیت» است

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه خانواده باید در زمینه فرزندآوری بسیار دقت کنند، ابراز داشت: ملاک خانواده برای فرزند دار شدن باید «تربیت» باشد؛ برخی خانواده ها که می توانند فرزندانی خوب و صالح برای جامعه تربیت کنند، اگر 20 فرزند هم به دنیا بیاورند باز هم کم است، اما در نقطه مقابل خانواده هایی هستند که به دنیا آوردن یک فرزند هم برایشان زیاد است.

آمار مسلمانان در سایر کشور های جهان

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ترکیب جمعیتی در دنیا در حال تغییر و تحول است، گفت: اسلام به سرعت در حال گسترش در اروپا و آمریکا است؛ مسیحیان به دین اسلام در می آیند تا جایی که دین اسلام، دین اول جهان و کاتولیک در رده دوم قرار دارد.

وی آمار مسلمانان فرانسه را اینگونه توصیف کرد: 30 درصد کودکان و نوجوانان زیر 20 سال این کور مسلمان هستند؛ به بیان دیگر یک سوم کشور فرانسه را مسلمانان فراگرفته اند و تا 40 سال دیگر فرانسه کشوری اسلامی خواهد شد چراکه مسلمانان اکثریت می شوند.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: هم اکنون تعداد خانواده های فرانسوی الاصل در فرانسه 8/1 و تعداد خانواده های مسلمان در فرانسه 1/8 بوده که به عبارتی می توان گفت چیزی حدود هفت برابر است؛ فرانسه تا چند دهه گذشته کشور کلیساها بود، اما هم اکنون تعداد مساجد بسیار زیاد شده است تا جایی که سازمان های مسیحی فرانسه اعلام خطر کرده اند و گفته اند که نوادگان ما جملگی مسلمان به دنیا خواهند آمد.

استاد حوزه و دانشگاه به تبیین آمار مسلمانان انگلیس پرداخت و بیان داشت: مسلمانان این کشور 30 سال قبل 80 هزار نفر بودند، اما هم اکنون 2 میلیون و 500 هزار مسلمان انگلیسی وجود دارد و بیش از هزار مسجد در آن موجود است که بیشتر آنها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده اند.

وی با اشاره به آمار مسلمانان در کشور هلند عنوان کرد: 50 درصد کودکانی که در این کشور به دنیا می آیند مسلمان هستند و تا 15 سال دیگر مردم هلند کاملاً مسلمان خواهند شد.

رحیم پور ازغدی به بیان آمار مسلمانان روسیه پرداخت و افزود: مسلمانا در این کشور به 23 میلیون رسیده اند و تا 5 سال دیگر 40 درصد کل ارتش سوریه را افسران مسلمان تشکبل خواهند داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی آمار مسلمانان کشور آلمان را این گونه توصیف کرد: رسماً اعلام شده است که تا سال 2050 اکثریت مردم آلمان مسلمان می شوند و کشور تبدیل به کشوری اسلامی می شود؛ 5 میلیون و 200 هزار نفر مسلمان کنونی اروپا تا 20 سال دیگر دو برابر می شوند؛ اتحادیه اروپا هشدار داد تا سال 2025 بیشترین متولدین در کل اروپا مردم مسلمان خواهند بود.

وی با بیان اینکه اروپا در سال 1970 صدهزار نفر مسلمان داشته است، اظهار داشت: تا چند دهه آینده ترکیب جمعیتی در اروپا و آمریکا به کلی به نفع مسلمانان تغییر خواهد کرد؛ رشد جمعیتی مسیحیان در آمریکا 5/1 درصد بوده که با مهاجرت آنها بع 10/2 رسیده است؛ حداقل رشد ضروری جمعیت خانواده برای حفظ یک تمدن 5/2 درصد است و گرنه آن تمدن زایل می شود و این اتفاق در اروپا در حال افتادن است.

رحیم پور ازغدی آمار مسلمانان بلژیک را یک چهارم جمعیت این کشور دانست و اباز داشت: نیمی از کودکانی که هرسال به دنیا می آیند مسلمان بوده و اسمشان هم بیشتر «محمد» و «فاطمه» است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رشد جمعیت مسلمانان بسیار سرعت یافته است، بیان داشت: رشد جمعیت بدون ملاحظه و مهندسی بسیار خطرناک است و باید بدانیم که افراط و تفریط هر دو خطرناک است.

وظایف مرد و زن در قبال یکدیگر

وی به تبیین بخشی ازتعهدات زنان به مردان پرداخت و عنوان کرد: تمکین، همکاری در نیاز جنسی، آرامش خاطر دادن به شوهر، گذشت،‌ حفظ احترام و احساس مسؤولیت در قبال هزینه های زندگی از جمله تعهدات و وظایفی است که زنان باید رعایت کنند.

رحیم پور ازغدی تعدادی از وظایف مرد در قبال زن را اینگونه بیان کرد: تأمین معاش بدون اهانت، حفظ حرمت زن به عنوان یک موجود محترم و نگاه اخلاقی به سایر زنان، گذشت و تحمل نسبت به بداخلاقی های همسر خود و حتی از برخی نواقص زن، همدردی با همسر در امورات وی، احترام به حقوق از جمله وظایف یک مرد است.

مرد؛ مدیر یا ارباب؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با بیان اینکه مرد مدیر خانه است، نه ارباب خانه اظهار داشت: در خانه نظام ارباب رعیتی حاکم نیست، بلکه باید فضایی آکنده از صمیمیت بر آن حکم فرما باشد؛ در روایات آمده است که مرد مؤمن حتی هنگام تناول غذا هم نگاه می کند تا بداند همسرش چه چیزی را دوست می دارد و همان غذای مورد علاقه همسرش را میل می کند./841/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات