۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۱۱۳۶۹
مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان:

مال حرام مانع پیشرفت انسان و جامعه می شود

حجت الاسلام عباسی با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مصرف حلال و بومی در جامعه به برخی مصادیق درآمد حرام اشاره کرد و گفت: باید اعتقاد داشته باشیم که کم حلال و بابرکت بهتر از زیاد بی برکت است؛ روزی حرام برای انسان بن بست ایجاد می کند و مانع پیشرفت انسان می شود.
حجت الاسلام حسین عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسین عباسی، مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان، امروز در حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه کار و تلاش هر انسان  مایه آبرومندی و شرف او است، گفت: همه انبیا و اولیای خدا برای امرار معاش کار می کردند؛ رسول خدا(ص) از اوان خردسالی به کار و تلاش می پرداخت، در کودکی گوسفندان جد و عموی خویش را به صحرا می برد و در نوجوانی هم از فعالیت باز نماند. در جوانی هم به تجارت و داد و ستد روی آورد و پس از نبوت نیز از کار و فعالیت دست برنداشت.

وی تصریح کرد: رسول خدا(ص) بارها سفارش می کردند که از گوشه و کناره ها و اعماق زمین، روزی را طلب کنید(أُطلُبُوا الرِّزْقَ مِن خَبایَا الأَرضِ). در قرآن کریم نیز آمده است خدای سبحان، زمین را رام انسان کرده تا بر روی آن به فعالیت و تلاش بپردازد و از روزی  حلال آن بهره گیرد(هُوَ أَنْشَأَکُم فِی الْأَرضِ وَاستَعْمَرَکُمْ فِیها).

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: روزی حلال یعنی انسان تلاش کند، زحمت بکشد و با حقوق بدست آمده، خود و خانواده اش را تامین  کند و اگر نیاز هست خدمتی هم در جامعه بر مبنای آن حقوق انجام دهد، باید مال خودش باشد و اینکه  انسان حتی برای کار خیر از راه غیر شرعی هزینه کند، موردقبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: سنت الهی بر این نیست که کسی کار و تلاش نکند و زحمت نکشد و در عین حال چیزی به وی عطا شود، مگر اینکه معجزه ای انجام بگیرد که از آن سنت های استثنایی حق تعالی است.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه افراد به صورت فطری، سالم و طالب رزق حلال هستند، گفت: در این میان یک سری مراودات غیر رسمی و پنهان در سطح خرد وکلان جامعه وجود دارد که از مصادیق در آمد و کسب حرام بوده و لازم است مردم از وجود این روابط آگاه باشند.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان افزود: برای مثال 80 درصد کالاهای موجود در  فروشگاه های لوازم آرایشی مشهد قاچاق و اغلب قلابی و مضر هستند وافزون بر سلامت، فرهنگ مارا نیز مورد هجوم قرار داده اند.

وی با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مصرف حلال و بومی یادآور شد: ترویج فرهنگ روزی حلال از طریق عالمان دینی، رسانه ملی، فرهنگ سازی به صورت پایه و زیر بنایی در  مهد کودک ها، مدارس و آموزش و پرورش، برگزاری دوره های آموزشی و ضمن خدمت در ادارات امکان پذیر است.

لوازم پیشگیری از حرام خواری در جامعه

حجت الاسلام عباسی در ادامه، وضع قوانین جامع و مانع، کارآمد و به روز، آشنایی و پایبندی افراد جامعه به قوانین و اعمال قانون برای افراد خاطی و قانون شکن، افزایش انسداد مرز جهت جلوگیری از ورود قاچاق به کشور، تقویت اتحادیه های صنفی، دقت نظر در بکارگیری و استخدام کارکنان و کارگزاران معتقد وسالم،  آموزش و تربیت کارکنان، اعمال مدیریت و نظارت دقیق مدیران و سیستم های نظارتی بر عملکرد کارگزاران و مجموعه و  آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به افراد جامعه و کارکنان دولت را از لوازم پیشگیری از حرام خواری در جامعه معرفی کرد.

وی اضافه کرد: جامعه ما یک جامعه اسلامی و دین محور است اما با این وجود شاهد افزایش جرم و جنایت، شکاف طبقاتی، طلاق، بی عفتی، بدحجابی، ناامنی، کلاهبرداری، خیانت و.... هستیم که از لقمه حرام نشأت می گیرد.

مصادیق درامدهای حرام در جامعه امروز

استاد حوزه و دانشگاه همچنین تولید و فروش انگشتر طلای مردانه،قاچاق، تکثیر نوار و سی‌دی‌های مبتذل و مفسده‌انگیز، کرایه دادن بلندگو و وسایل برای مجالس گناه، خرید و نگهداری اجناس و کالاها به قصد گران شدن در آینده (احتکار)، خرید و فروش آلات قمار همچون پاسور، فروش کالای حلال برای استفاده حرام مانند فروش انگور برای ساخت مشروبات الکلی،‌ فریب در معامله (غش) مانند اینکه میوه‌هایی را در جعبه به مشتری بفروشند که روی آن یک جور و زیر آن جور دیگر باشد، دعا و طلسم نویسی یا پول گرفتن برای ابطال آن و وکالت برای دفاع از زناکار را از مصادیق درامدهای حرام در جامعه امروز عنوان کرد.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه قاچاق کالا تولید و اشتغال را نابود می کند، فرهنگ، اعتقادات و ارزش ها را مورد هجوم قرار می دهد و بخاطر مراودات غیر رسمی و پنهان، کارگزاران و مأمورین دولت را نیز آلوده به لقمه حرام می کند، افزود: بایداعتقاد داشته باشیم که کم حلال و بابرکت بهتر از زیاد بی برکت است.

وی ادامه داد: روزی امیرمؤمنان علی(ع) مرکبشان را به کسی سپردند و داخل مسجد شدند و قصد داشتند به وی چهار درهم بدهند اما آن فرد عجله کرد، زمام مرکب را باز کرد و رفت. امام فرمودند: من خودم نیت داشتم به وی 4 درهم بدهم اما او عجله و روزی اش را حرام کرد.

مسؤول روابط عمومی و دبیرخانه اتاق تبلیغ خراسان گفت: روزی حرام برای انسان بن بست ایجاد می کند و مانع پیشرفت انسان می شود. امام هادى(ع) می فرمایند مال حرام رشد نمى كند و اگر هم رشد كند، براى صاحبش بركتى ندارد و اگر از آن مال چيزى انفاق كند، پاداشى نخواهد ديد و آنچه پس از خود بر جاى گذارد ره توشه او به سوى دوزخ است چون  روزی برای بشریت فقط از طریق حلال مقدر شده است./۲۰۱/۹۳۰/ب۱

ارسال نظرات