۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۵۱۱۶۵۶
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

مقام یقین قله ارزش‌ها و معرفت‌های اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: یقین قله ارزش‌ها و معرفت‌های اسلامی است که اگر انسان به آن دست یابد بسیاری از ارزش‌ها و فضیلت‌های دیگر را هم دارا خواهد بود.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، در ادامه مبحث دوگانه‌های قرآنی، به موضوع یقین و شک پرداخت و اظهار کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: «آفة الیقین الشک»؛ شک آفت یقین است.

وی اضافه کرد: در سلسله ارزش‌ها و آفت‌ها «یقین» قله ارزش‌ها به شمار می‌رود و «شک» موریانه باورها و ارزش‌ها، یقین روح پرواز اندیشه و عمق فهم و درک آدمی است و شک آفتی که ثبات و آرامش فکری را از انسان می‌گیرد و همواره او را در حال تردید و دودلی و نااستواری در اراده و تصمیم و عزم قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: در آموزه‌های قرآن و عترت از یقین و اقسام و انواع آن و مراحل و درجات آن و آثار و پیامدهای آن به تفصیل سخن به میان آمده و از شک به عنوان یک آفت و آسیب بزرگ یاد شده که زندگی انسان را دچار ابهام و تردید و عدم شفافیت قرار می‌دهد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به «یقین» و جایگاه آن در آموزه‌های دینی، اضافه کرد: این صفت، کلیدی و بنیادی بوده و بسیاری از فضائل و حسنات در پرتو آن شکل می‌گیرد؛ اما در طرف مقابل شک یک آسیب است که این حالت انسان را از بالندگی و رشد و رویش بازمی‌دارد.

وی با اشاره به جایگاه یقین در نظام ارزشی اسلام، افزود: اگر مراحل اسلام و ایمان را به پلکانی مانند کنیم، اسلام آوردن پله اول دین‌داری به شمار می‌رود و ایمان پله دوم و تقوا پله سوم و یقین پله چهارم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: این تشبیه و ترسیم که از زبان مبارک امام صادق (ع) صادر شده، جایگاه رفیع و منزلت بلندمرتبه این صفت و حالت انسان را می‌رساند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: به بیان دیگر می‌توان یقین را قله ارزش‌ها و معرفت‌ها دانست که اگر انسان به آن دست یابد بسیاری از ارزش‌ها و فضیلت‌های دیگر را نیز دارا خواهد بود.

وی اضافه کرد: امام علی (ع) در این زمینه می‌فرماید: «نظام الدین حسن الیقین»؛ رشته دین و آنچه بقیه ارزش‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند یقین نیکو است و «الیقین عماد الأیمان»؛ یقین تکیه‌گاه ایمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: قرآن مجید باورهای ایمانی را به یقین گره زده و از خداباوران خواسته مبدأ و معاد را با یقین بشناسند و باور کنند./۲۰۲/۹۳۱۴/ب۱

ارسال نظرات