۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۵۱۱۷۲۹

اخبار کوتاه از آستان قدس رضوی

مشروح برنامه های حرم مطهر رضوی در سومین هفته از ماه شوال، اکران آثار کارگاه تولید پوستر نقش بهشت در حرم مطهر رضوی و تشکیل کانون روحانیان خادم یار خانواده رضوی، اخبار کوتاه آستان قدس را تشکیل می دهد.
آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی شجاع با بیان اینکه اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی برنامه‌های قرآنی متنوعی را برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) در سومین هفته ماه شوال در نظر گرفته است، اظهار کرد: از شنبه تا پنج شنبه این هفته هر روز نیم ساعت بعد از اقامه نماز صبح، محافل و برنامه‌های قرآنی ویژه عموم زائران و مجاوران با تلاوت اساتید برجسته‌ای همچون محمدمهدی رجبی و عباس امینی و سایر اساتید برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه محفل انس با قرآن در جوار عترت نیز هر روز از ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۳۰ در مسجد گوهرشاد حرم رضوی برگزار خواهد شد، افزود: بانوان زائر نیز می‌توانند در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با مراجعه به رواق حضرت فاطمه زهرا(س) در محفل ترتیل خوانی «قرآن‌الفجر» شرکت کنند.

حجت الاسلام شجاع خاطرنشان کرد: در این هفته مسابقات متنوع قرآنی همچون «آفتاب طوس» ویژه کارکنان جلسه آموزشی مسجد سازمان مرکزی آستان قدس رضوی، «فرشتگان آسمانی» ویژه جنگ قرآنی کودک و نوجوان در دارالهدایه، «در محضر قرآن ۱۲»، «از قرآن بپرس»، «شکوه هشتم» و «در حریم نور» ویژه عموم، مسابقه «ریحانةالنبی(س)» ویژه محافل قرآنی بانوان و «قرآن ناطق ۲» ویژه دارالقرآن و رواق حضرت زهرا(س) برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این هفته برنامه‌های آموزشی متنوعی همچون کلاس‌های حفظ قرآن، حلقه تدبر در قرآن، محفل قرآنی و ترتیل خوانی، جنگ قرآنی دختران، کلاس و کارگاه آموزش قرآن، تدبر در سیره معصومین(ع) و چهل حدیث خانواده ویژه بانوان در رواق حضرت فاطمه زهرا(س) تدارک دیده شده است.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی گفت: تلاوت و قرائت قرآن و اذان این هفته حرم مطهر رضوی را آقایان  حسین پورکویر، علیرضا اسحاقی، مهدی تقی‌پور، روح‌الله هاشمی، ابوالفضل زاهدمقدم، میثم‌ التمار، حمید حق‌طلب، سیدخلیل‌الله نجات حسینی، جواد کاشفی، هادی رضایی، سیدمحمدجواد علمی، امیر لعل‌اول، مهدی نباتی، علی ساجدی‌مقدم،‌ جواد پناهی، مسعود بیژنی، سیدجمزه موسوی، حمید شاکرنژاد، کاظم نصرالهی، محسن شجاعی و حامد علیزاده بر عهده دارند.

حجت الاسلام شجاع یادآور شد: تشکیل کارگاه‌ها، جلسات و کلاس‌های آموزشی قرائت و حفظ قرآن ویژه آقایان در رده‌های سنی مختلف در رشته‌های قرائت، تجوید، ترتیل، حفظ، تفسیر و حدیث و تصحیح قرائت قرآن و اذکار نماز در روزهای مختلف هفته در مسجد ملاهاشم، مسجد گوهرشاد، ایوان ولی‌عصر و ضلع غربی صحن جامع رضوی از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.

اکران آثار کارگاه تولید پوستر نقش بهشت در حرم رضوی

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت که در سالن همایش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد با اشاره به روند شکل‌گیری کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت با نگاهی نو به نقوش و آرایه‌های معماری حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار داشت: این پیشنهاد سال گذشته از سوی برخی مراکز مردمی فعال در عرصه پوستر از جمله نهضت مردمی پوستر انقلاب به مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ارائه شد و با توجه به گزارش و عملکرد خوبی که کارگاه مزبور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) داشت، تصمیم گرفته شد تا این کارگاه در جوار حرم مطهر رضوی نیز برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: نهادها و مراکز مختلفی پیشنهاد برگزاری کارگاه این‌چنینی را داشتند. اما مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تصمیم گرفت با این جمع مردمی کار کند. چرا که هم دارای خروجی مناسبی بودند و هم جنبه‌های آموزشی این کارگاه برای مجموعه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی قابل توجه بود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی یادآور شد: موضوع کارگاه نیز جالب توجه بود که هنرمندان طراح با محوریت آرایه‌های معماری و نقوش آستان قدس رضوی پوسترهایی را طراحی می‌کنند.

ثابت‌نیا با تأکید بر اینکه باید به مسائل آموزشی توجه ویژه‌ای داشت افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند در راستای افزایش کیفیت آثار طراحان و هنرمندان جوان موثر باشد، برگزاری چنین کارگاه‌های جمعی است که طراحان زیر نظر اساتید و با تبادل افکار و تجربیات خود سطح هنری‌شان را بالا خواهند برد.

وی گفت: برگزاری این کارگاه در آستان قدس رضوی گام نخست بوده و امیدواریم بتوانیم از برگزاری چنین کارگاه‌هایی که به مقوله آموزش توجه جدی دارد در سال‌های آینده حمایت کنیم.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان اینکه آثار تولید شده در این کارگاه در فضای حرم مطهر امام رضا(ع) در معرض دید زائران قرار خواهد گرفت افزود: به اساتید و طراحان حاضر در کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت نیز پیشنهاد شده از 4 اثر برجسته‌ای که در این کارگاه به تایید اساتید حاضر برسد حمایت‌های لازم صورت گرفته و به عنوان پوسترهای منتخب معرفی شوند.

وی همچنین یادآور شد: در طول تاریخ بهترین هنرمندان در حرم مطهر رضوی به خلق آثار هنری مبادرت داشتند که نمونه‌های برجسته آن را می‌توان در کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های موجود در حرم مطهر ببینیم. طراحان جوان نیز در بازسازی و بازآفرینی و الهام گرفتن از این آثار می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند.

ثابت‌نیا گفت: امیدواریم در پایان برگزاری این کارگاه شاهد تولید پوسترهای زیبا و قابل توجهی باشیم تا عموم زائران که در طول سال نزدیک به 30 میلیون نفر به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) می‌آیند از محتوای آن استفاده کنند.

وی افزود: طراحان در طول سال نیز می‌توانند پوسترهایی که با موضوع امام رضا(ع) طراحی می‌کنند را به مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ارایه دهند تا از آن‌ها برای اکران عمومی در حرم مطهر رضوی استفاده شود.

کانون روحانیون خادم‌یار خانواده رضوی تشکیل می‌شود

فاطمه دژبرد با اعلام خبر شکل گیری کانون روحانیان خادم یار خانواده رضوی برای اولین بار در کشور، گفت: مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی از بین طلاب خواهر و برادر علاقه‌مند به حوزه روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی خادم‌یار خانواده رضوی برمی‌گزیند.

وی شرایط عضویت در این کانون را عدم سوء پیشینه، قبولی در آزمون و مصاحبه، اتمام سطح 2 و اشتغال به سطح 3 حوزه علمیه برای برادران و اتمام سطح 2 حوزه علمیه برای خواهران عنوان کرد.

دژبرد درباره مزایای اعضای کانون روحانیون خادم‌یار خانواده رضوی خاطرنشان کرد: امکان عضویت خادم یاری آستان قدس رضوی، آموزش تخصصی منابع روان‌شناسی و خانواده درمانی با رویکرد دینی، آموزش تخصصی اصول و فنون مشاوره و بهره‌مندی از اساتید مجرب کشوری در دوره‌ها از جمله مزایای اعضای این کانون است.

سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی افزود: واجدین شرایط تا سوم مرداد ماه با در دست داشتن کپی تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی، مدرک تحصیلی و کارت شناسایی حوزوی می‌توانند به این مرکز واقع در بلوار بعثت، بعثت 14، پلاک 9 مراجعه کنند.

وی در پایان با بیان این که ثبت‌نام در این کانون تنها به صورت حضوری انجام می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند باشماره تلفن 38008-051 تماس حاصل فرمایند./820/۳۰۳/ب2

ارسال نظرات