۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۱۲۰۵۳
به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی:

برنامه‌های متنوعی در دهه کرامت برگزار خواهد شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که دهه کرامت فرصتی مناسب برای بیان فضایل و کرامات حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است، گفت: این دهه تلاش و برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌های مرتبط فرهنگی را می‌طلبد که باید همراه با برنامه‌های متنوعی برگزار شود.
نشست خبری مدیر کل ارشاد استان قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید موسوی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در نشست خبری با موضوع ویژه برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در دهه کرامت که در سالن جلسات مجتمع شهید آوینی برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این دهه پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که دهه کرامت فرصتی مناسب برای بیان فضایل و کرامات حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است، گفت: این دهه تلاش و برنامه‌ریزی تمام دستگاه‌های مرتبط فرهنگی را می‌طلبد که باید همراه با برنامه‌های متنوعی برگزار شود.

وی، تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه‌های دهه کرامت میزبانی از کنگره شعر کرامت است که در دو قالب غزل و مثنوی با موضوع فضایل و کرامات حضرت معصومه(س) در سراسر کشور اعلام فراخوان شده است.  

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، خاطرنشان کرد: از آغاز فراخوان تا کنون بیش از 350 اثر که اولین رونمایی آنها است، به دبیرخانه این کنگره ملی ارسال شده است که 344 موضوع آن در رابطه با فاطمه‌ معصومه(س) است.

100 اثر شناسایی و تحت عنوان شعر کرامت به چاپ خواهد رسید

وی با تأکید بر حضور پرشعور جوانان در این کنگره گفت: تا کنون 200 شعر در قال غزل، 70 شعر قالب مثنوی و 50 اثر در بخش ویژه شرکت کرده‌اند که از این تعداد 100 اثر شناسایی و برگزیده‌ خواهد شد و در نهایت تحت عنوان شعر کرامت به چاپ خواهد رسید.

حسینی کاشانی در ادامه افزود: ظرفیت شعرای استان قم بسیار فراوان است تا جایی که شهر مقدس قم قطب اصلی شعر آیینی به شمار می‌آید از این رو باید کوشید تا با این جشنواره جایگاه حقیقی قم را بر همگان معرفی کنیم.

وی با اشاره به جوایز نفرات برتر در این جشنواره،  اظهار داشت: برای نفرات اول در هر بخش دویست میلیون ریال، نفرات دوم 15 میلیون ریال و نفرات سوم 10 میلیون ریال در نظر گفته شده و علاوه بر آن بر نفرات نخست هر رشته نیز نشان فاطمی اعطا خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم یادآور شد: آثار ارسال شده به دبیرخانه، اکنون در حال داوری است و داوران این مسابقات نیز استادان مجهدی، علوی و قاسمی هستند.

وی با اشاره تمهیداتی که برای اختتامیه این مراسم در نظر گرفته شده است،  تصریح کرد: اختتامیه کنگره ملی شعر کرامت روز پنج‌شنبه، پنجم مرداد ماه سال جاری در سالن شهید آوینی این مرکز با حضور شعرای مطرح و مسؤولان وزارت کشور و مسؤولان استانی برگزار خواهد شد.

سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به روند برگزاری مراسم دهه کرامت، تصریح کرد: افتتاحیه برنامه‌های دهه کرامت، روز سوم ساعت 7 و 30 دقیقه صبح با حضور مسؤولان کشور، استانی و سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی و تولیت حرم حضرت معصومه(س) و مدیر بنیاد رضوی آغاز خواهد شد.  

«عصر شعر ملکوت هشتم» روز سوم مرداد برگزار می‌شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان این که شعر ملکوت هشتم در قم برپا خواهد شد، گفت: برنامه «عصر شعر ملکوت هشتم» روز سوم مرداد در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

وی، افزود: در این مراسم تعدادی از شعرای مشهد در سالروز تولد حضرت معصومه(س) به قم خواهند آمد و تعدادی از شعرای قم نیز در روز تولد امام هشتم به مشهد رفته و به شعر‌خوانی می‌پردازند و در نهایت از زحمات استاد مجاهد، ملک الشعرای شعر ایینی قم تجلیل به عمل خواهد آمد.

محسنی کاشانی با بیان این که دفتر خبرگزاری رضوی همزمان با ههه کرامت در قم افتتاح می‌شود، گفت: این خبرگزاری دفاتر مختلفی در مشهد، شیراز و تهران دارد اما با توجه به حضور مراجع عظام تقلید در قم اثرگذاری بسیاری بالایی که آیت‌عظام  دارند، مرکز اصلی این خبرگزاری در قم برپاخواهد شد.

سینما‌های سیار برای روستا‌های صعب العبور راه‌اندازی می‌شوند

وی با بیان این که صندلی‌های سینمایی استان قم تا پایان سال حداقل دو برابر خواهد شد، گفت: علاوه بر آن که به زودی مجتمع‌های فرهنگی قم دیجیتالی می‌شوند، پنج سینمای سیار نیز در قم راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی تأمین بودجه این سینما‌های سیار، گفت: اعتبار هر دستگاه سیار چیزی در حدود پانصد میلیون ریال است که همچون اتاق فرمان متحرک عمل می‌کند. بنابراین بخش خصوصی با در اختیار گفتن سینمایی که پرده‌ای با قابیلت جابجایی دارد باعث می‌شود اکران فیلم، سریال، مستند و غیره برای ساکنان همه مناطق و روستاها میسر شود.   

وی در ادامه از برگزاری سه تئاتر خیابانی باطل السحر در مجتمع شهید آوینی، تئاتر خیابانی عکاسی در صحن امام زمان(عج) و همچنین تئاتر نان و نمک در این دهه خبر داد.

حسینی کاشانی با تأکید بر این که افتتاح کاگاه رضوی در مجتمع شهید آوینی از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است، گفت: در این مراسم چهار گروه نمایشی از استان قم برای شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی راهی یاسوج و مشهید می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های کانون فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: در دهه کرامت در ۱۰ مسجد قم که اسامی آن‌ها مرتبط با حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) است مراسم جشن برپا می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بیان کرد: مسابقه چهل حدیث رضوی در سطح مساجد و مسابقه نامه‌ای به امام رضا در قم مانند سایر استان‌های کشور برگزار می‌شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای زائر اولی‌های قم که در قالب کاروان می‌آیند در این ده روز اسکان رایگان در نظر گرفته است./۸۷۸/پ۲۰۲/س

با کلیک بر روی متن زیر می‌توانید سایر عکس‌های این نشست خبری را مشاهده نمایید.

نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت دهه کرامت

اکتای بهمنی
ارسال نظرات