۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۵۱۲۵۵۴

روایتی از زندگی امام جعفر صادق در یک رمان خواندنی

انتشارات جمکران، کتاب «فواره گنجشک‌ها» روایتی از زندگی امام جعفر صادق(ع) را منتشر کرده است.
کتاب «فواره گنجشک‌ها»

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «فواره گنجشک‌ها» اثر محمود پوروهاب که انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده،  اثری است که می‌تواند آشنایی خوبی با زندگی و شخصیت امام جعفر صادق(ع) برای خواننده ایجاد کند.

شاگردان بسیاری نشسته‌اند و استاد مشغول بیان مسائل علمی و پاسخ دادن به پرسش‌های شاگردان است. جمعیت کثیری از دانش و توان علمی استاد بهره می‌برند و کرسی درس او یکی از مشهورترین و بزرگترین کرسی‌های علم‌آموزی بوده است. این تصویری است که اغلب از امام صادق(ع) ارائه شده و کمتر تصویر دیگری از رئیس مذهب شیعه و تلاش‌ها و سیره ایشان ارائه شده است.

اغلب بیان می‌شود که در واپسین لحظات عمر شریفشان اطرافیان را جمع کردند تا آنها را وصیت کنند و ایشان پس از تجمع خانواده و یاران می‌فرمایند: «به شفاعت ما نمی‌رسد هرکس نماز را سبک بشمارد.» در حالی که ایشان قریب به 68 سال زیسته‌اند و سیره عملی ایشان حرف‌های ناگفته بسیاری دارد و از این رو بیان آنها برای مخاطب عام به خصوص نوجوانان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخودار است.

محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر دست به قلم برده و روایتی از زندگی امام جعفر صادق(ع) را با پرداختی داستانی در «فواره گنجشک‌ها» نوشته و بخش‌هایی که شاید کمتر بیان و تصویر شده را به رُخ خواننده بکشد. قسمت‌هایی از زندگی ایشان که بخش عمده آن تعاملات و مناسبات اجتماعی امام است.

هر چند با خوانش «فواره گنجشک‌ها» خواننده‌ ممکن است، کتاب مشهور استاد شهید مرتضی مطهری با عنوان «داستان راستان» را در یاد بیاورد. با این تفاوت که در «داستان راستان» علامه شهید مطهری داستان‌هایی از ائمه را در کنار هم آورده اما در «فواره گنجشک‌ها» پوروهاب روایت‌هایی صرفا در ارتباط با حضرت جعفر بن محمد(ع) را در کنار یکدیگر قرار داده و دست خواننده را گرفته و با خود به مدینه و حیره برده است.

از نظر انتخاب و کنار هم قرار دادن روایت‌ها نظم خاصی به چشم نمی‌آید و خواننده گاهی حضور زمان را در آنها حس می‌کند ولی در اغلب نقاط روایت کلی کتاب اثری از زمان به چشم نمی‌آید، اما محتوای روایت‌ها تصویری واضح و صحیح از رئیس مذهب شیعه به خواننده ارائه می‌کند و از این منظر باید «فواره گنجشک‌ها» را تحسین کرد که می‌تواند تصویری که تاکنون از امام صادق(ع) ارائه نشده را به خواننده نشان دهد. تصویری که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه نشده و لازمه حضور چنین آثاری همچنان احساس می‌شود.

پوروهاب در این کتاب غیر از بخش‌هایی که به ساحت امام معصوم ارتباط پیدا می‌کند در باقی بخش‌ها دست به تصویرسازی و توصیف جزئیات زده و از این رو سبب شده که کتاب از حالت یک روایت خشک و بدون جذابیت به روایتی شیرین و روان تبدیل شود.

البته اطلاق کردن عنوان زندگی داستانی که بر روی جلد «فواره گنجشک‌ها» قید شده چندان عبارت صحیحی نیست؛ زیرا اثری از عناصر داستانی در این کتاب دیده نمی‌شود. امام نحوه بیان پوروهاب هر روایت را به یک قصه جذاب و شیرین تبدیل کرده که با ظرافت بیان شده است.

در مجموع کتاب «فواره گنجشک‌ها» اثر محمود پوروهاب که انتشارات کتاب جمکران آن را منتشر کرده اثری است که می‌تواند آشنایی خوبی با زندگی و شخصیت امام جعفر صادق(ع) برای خواننده ایجاد کند.

این کتاب که به تازگی به چاپ دوم رسیده، در چاپ دوم با تغییراتی در طرح جلد روبرو شده و ناشر کتاب را با دو طرح جلد روانه کتابفروشی‌ها کرده است. این کتاب با قیمت 5 هزار و 300 تومان در دسترس خوانندگان قرار دارد./۹۹۸/ د ۱۰۲/ش

ارسال نظرات