۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۵۱۳۰۳۴
پژوهشگر عرفان های نوظهور مطرح کرد؛

احیای امر به معروف نیازمند تشکیلات مقتدر

حجت‌الاسلام حاج آقازاده گفت: از کارشناسان امور دینی در برنامه های تلویزیون دعوت می شود، اما اجازه تأثیرگذاری به آنها نمی دهند، گویا اراده جدی و پولادینی وجود دارد که اجازه نمی دهند روحانیان تأثیر دینی و فرهنگی داشته باشند.
حجت الاسلام وحید حاج آقازاده، کارشناس خانواه

حجت الاسلام وحید حاج‌آقازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه دفاع از اسلام چه در عرصه جغرافیایی و چه در عرصه های مبنایی جزء وظایف متدینان است، کفت:‌به یقین دفاع از مبانی اسلامی وظیفه حکومت اسلامی بوده و در عین حال وظیفه شرعی مسلمانان نیز است که متأسفانه گاهی با فراموشی رو به رو می‌شود.

منتظران مصلح، خودشان باید «صالح» باشند

پژوهشگر عرفان های نوظهور امر به معروف و نهی از منکر را امری اجتماعی دانست و اظهار داشت: جامعه ای می‌تواند ادعای انتظار ظهور منجی عالم را داشته باشد که طبق رهنمود های رهبر معظم انقلاب، خودشان «صالح» باشند؛ صالح بودن و انتظار «مُصلِح» را کشیدن، در اجرا و احیای امربه معروف و نهی از منکر ظهور می‌کند.

وی ادامه داد: معنای حقیقی امر به معروف و نهی از منکر یعنی دین بزرگ تر از شخصیت دنیوی ما است؛ شخص با امر به معروف و نهی از منکر ثابت می کند ظرفیت خدایی شدن را دارد؛ متأسفانه امروزه برخی افراد برای اینکه به ظاهر از شخصیتشان کاسته نشود، امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اقامه نمی کنند.

حجت‌الاسلام حاج آقازاده با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر، معیار تشخیص جامعه آماده ظهور امام زمان(ع) از جامعه غیر منتظر است، عنوان کرد: اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر احیا و اقامه شود، به یقین آن جامعه جزء منتظران ظهور مهدوی به شمار می‌آید.

کمرنگ شدن امر به معروف؛ آزادی خلافکاران در جامعه

کارشناس خانواده خاطرنشان کرد: در گزاره های حاکمیتی آمده است که حکومت اسلامی، حکومتی است که «خائن و خلافکار» در آن باید همواره ترس داشته باشد؛ متأسفانه امروزه بر عکس شده است، خلافکاران راحت به کار خود ادامه می دهند و صالحان می ترسند که مبادا با انجام امر به معروف و نهی از منکر از سوی دولت محکوم شوند.

وی با تأکید بر اینکه حاکمیت اسلامی باید یک تشکیلات مقتدر برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر احیا کند، ابراز داشت: امروزه بسیاری از متدینان در این عرصه کنار کشیده اند، حواسمان باشد که اگر به دنبال حفظ ارزش های دینی و حاکمیت هستیم باید همه مسؤولان زیرساخت های امر به معروف را به صورت حاکمیتی شروع کنند.

حجت الاسلام حاج آقازاده با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) جامعه ای که در آن امر به معروف نشود را «قوم بد» معرفی کردند، بیان داشت:‌ اگر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در یک جامعه نهادنه شود، به یقین رنگ و بوی جامعه منتظر ظهور را به خود می‌گیرد  و در نتیجه همه افراد در آن به رستگاری ابدی خواهند رسید.

برخی رسانه ها ترویج منکر می کنند

پژوهشگر عرفان های نوظهور به تبیین نقش رسانه ها در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پرداخت و گفت:‌ با توجه به اینکه امروزه ذائقه ها عوض شده و عمده نهادهای فرهنگ ساز در رسانه ها متمرکز شده اند، نقش اساسی در زمینه احیای فرهنگ امر به معروف به رسانه ها تعلق دارد. رسانه ها نباید منکر را معروف و معروف را منکر جلوه دهند.

حجت‌الاسلام حاج‌آقازاده خاطرنشان کرد: در برخی سریال ها مشاهده می شود که یک مرد، اسم کوچک یک زن را به راحتی بر زبان جاری می کند؛ این ترویج یک منکر از رسانه ها است که باید جلوی آن گرفته شود.

حوزویان در رسانه ها نفوذ کلام داشته باشند

کارشناس خانواده با اشاره به اینکه رسانه ها اراده شان بر این است که حرف حوزویان در اداره رسانه نادیده گرفته شود، تصریح کرد: صدا و سیما باید از روحانیان حرف شنوی داشته باشد، تا هنگامی که وضعیت رسانه ملی ما روشن نشود، همه حرف های فرهنگی ما بی فایده است.

وی ادامه داد: مادامی که رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران اراده نکند که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند و اراده اش بر آن نباشد، هرچه روحانیون و مبلغان در این زمینه تبلیغ کنند اثر آنچنانی نخواهد داشت.

اراده پولادین برای اجازه اثرگذاری ندادن به روحانیون

حجت‌الاسلام حاج آقازاده در پایان اظهار داشت: البته ناگفته نماند که از کارشناسان امور دینی در برنامه های تلویزیون دعوت می شود، اما اجازه تذکر به رسانه و تأثیرگذاری به آنها نمی دهند، گویا اراده جدی و پولادینی وجود دارد که اجازه نمی دهند روحانیان تأثیر دینی و فرهنگی داشته باشند؛ تا زمانی که رسانه در ساختار کلان خود اصلاح نشود، کار مؤثر و پرفایده ای در عرصه امر به معروف و نهی از منکر نمی توان انجام داد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات