۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
کد خبر: ۵۱۳۰۵۵
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

هیچ نگرانی برای اعزام زائران وجود ندارد/ همه امکانات برای حضور حجاج فراهم شده است

حجت‌الاسلام پژمانفر از فراهم شدن همه امکانات برای حضور زائران در سرزمین وحی خبر داد و اعلام کرد که جای هیچ گونه نگرانی برای اعزام زائران به عربستان وجود ندارد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصر الله پژمانفر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، شب گذشته در مسجد امام علی(ع) مشهد با بیان این که حج یکی از ارکان مهم اعتقادی است که همه نسبت به اقامه این فریضه الهی مسئولیم، گفت: همه موظفیم تا تلاش و توان خود را در راستای برگزاری باشکوه تر این سنت به کار بگیریم.

فریضه حج، عاملی موثر در الفت میان مسلمانان جهان است

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت اقامه فریضه حج تصریح کرد: بر اساس روایات اگر مردم توانمندی مالی برای حج نداشته باشند، بر حاکم شرع لازم است از بیت المال خرج کند تا مردم فریضه حج را به جای آورند چراکه برکات بسیاری در حوزه های اجتماعی و به خصوص بین المللی داشته و عاملی موثر در ایجاد الفت میان مسلمانان است.

حجت الاسلام نصر الله پژمانفر با بیان این که برگزاری حج همواره با سختی ها و مشکلات فراوانی همراه بوده است،خاطر نشان کرد: متاسفانه در سنوات اخیر با وجود همه تدابیر و برنامه ریزی های راهبردی، به دلیل تراکم جمعیت و مباحث غیر قابل پیش بینی اتفاقات ناگواری رخ داده است.  

وی با بیان این که باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا مردم پس از این شاهد مشکلات اجرایی نباشند، خاطر نشان کرد: البته جنس حج به گونه ای است که همواره همراه با مسائل، مشکلات و سختی هایی بوده است.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این که ایران 80 هزار سهمیه حضور زائر در فریضه حج را دارد که گاهی با رایزنی در روابط بین المللی به صد هزار سهمیه نیز دست پیدا کرده ایم، بیان کرد: امسال نیز توافقاتی با عوامل حج عربستان جهت حضور زائران در فریضه حج با امنیت کامل صورت گرفته است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که امروز کشور ما با عربستان ارتباط کنسولی ندارد و همه ارتباطات از طریق کشور ثالثی در حال پیگیری است تا حق و حقوقات خانواده شهدای منا پرداخت شود، افزود: پیش از این نیز درگیری در آب های مرزی با نیروهای عربستان صورت گرفته بود که به سبب عدم ارتباط کنسولی قضایا را از همین کشور ثالث پیگیری کردیم.  

وی با بیان این که پس از ارسال دعوت نامه از سوی عوامل حج عربستان، مذاکرات و توافق هایی انجام شد که در این توافقات عربستان در خصوص برقراری امنیت تعهدهایی را به ایران داده است، گفت: همچنین بنا بود در ابتدای موسم حج یعنی از ابتدای شوال حدود ده نفر به عنوان دیپلمات و اشخاص کنسولی به عربستان بروند و تدابیر لازم را داشته باشند که تقریبا امروز پس از گذشت قریب یک ماه هنوز عربستان حاضر به پذیرش آنان نشده است.

حجت الاسلام پژمانفر ادامه داد: امروز در عربستان بر اساس تعهدات صورت گرفته همه امکانات برای حضور حجاج کشورمان فراهم شده و قرار دادها و تعهدات در سیر طبیعی بسته شده و همه چیز به روال خود در حال پیگیری است؛ اما تنها نگرانی ما به سبب عدم مجوز عربستان برای حضور این ده نفر دیپلمات در این کشور است که در این خصوص همچنان رایزنی های سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه استمرار دارد.  

در حال پیگیری برای پرداخت دیه شهدای منا هستیم

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که تست های بهداشتی حجاج انجام شده و مسائل کنسولی یکی پس از دیگری در حال پیگیری است که از این زوایا هیچ گونه نگرانی و تردیدی نیست، بیان کرد: خواسته ها و مطالباتی نیز در موضوع حج وجود دارد که کشور عربستان برخی از این مطالبات از جمله حادثه سقوط جرثقیل را پذیرفته؛ اما حادثه منا را نپذیرفته تا دیه ای پرداخت نکند و در تلاشیم تا دیه شهدای این حادثه را از آنان دریافت کنیم.

دست از پیگیری برای پرداخت دیه شهدای منا بر نمی داریم

وی با بیان این که بر اساس فقه اهل سنت و شیعه اگر کسی در ازدحام جمعیت کشته شود، بر متولیان حج واجب است تا دیه او را پرداخت کنند، تصریح کرد: آنان امروز در این خصوص مقاومت هایی دارند؛ اما دست از پیگیری بر نمی داریم.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه امروز نگرانی خاصی که منجر به دستور توقف فریضه حج باشد وجود ندارد و جای هیچ نگرانی برای زائرین بیت الله الحرام نیست، افزود: در هفته آینده جلسه مجددی پیش از نخستین پرواز زائران داریم که چنانچه پیامی نسبت به نگرانی موسم حج باشد، حج را در هر مقطعی متوقف می کنیم.

انتقاد از فضاسازی مخرب رسانه های شیطنت صفت در خصوص فریضه حج

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از فضاسازی های مخرب موسم حج در فضای مجازی و شیطنت های رسانه ای اظهار کرد: عده ای از رسانه های شیطان صفت تزلزل ایجاد کرده و شبهاتی در خصوص فریضه حج ایجاد می کنند اما این مسائل، مسائلی است که همواره در اعمال عبادی وجود دارد و همه باید بکوشند تا در اعتقادات تزلزل ایجاد نشود.

امسال مراقبت های کاملی بر برگزاری فریضه حج در عربستان وجود دارد

وی با پذیرش برخی از ضعف های دیپلماسی در برخورد با هتک حرمت های صورت گرفته از سوی عربستان یادآور شد: انتظار داشتیم که در دیپلماسی قوی تر عمل می شد اما به هر حال نباید به راحتی حج را تعطیل کرد چراکه فریضه ای واجب بوده و امروز نسبت به عملیات حج به جمع بندی مبنی بر توقف موسم حج نرسیدیم؛ جای هیچ گونه نگرانی نیست چراکه نخستین پیش پروازهای ما به زودی به عربستان سفر می کنند و امسال مراقبت های کاملی در آنجا برقرار است.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان این که ما ناظر بر موسم حج و عملکرد مسؤولان هستیم و امروز روال عادی برنامه حجاج از جمله واکسن ها و آموزش های لازم در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد تا شیطنت ها در فضای مجازی پایان یابد.

برگزاری دعای کمیل حجاج تنها در هتل ها

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که سال گذشته چندین عملیات انتحاری از سوی نیروهای داعش در مدینه صورت گرفت که وزیر حج نیز از اتفاق مجددی امثال این حادثه ابراز نگرانی کرد، گفت: عملیات انتحاری قابل مدیریت نیست اما با این حال پذیرفته شده که در مدینه برای امنیت مضاعف حجاج دعای کمیل برگزار نشود و در این خصوص تدابیری برای برگزاری دعا در هتل های بزرگ با ظرفیت قابل توجه جهت حفظ سلامتی حجاج در نظر گرفته شده است.

تلاش عربستان برگزاری دقیق موسم حج برای جلوگیری از تنش های گسترده منطقه ای است

وی با بیان این که تا سال گذشته برای مراسم برائت از مشرکین زائران برخی کشورهای دیگر نیز در چادرها شرکت می کردند که امسال این  اجازه داده نمی شود، بیان کرد: امسال همت عربستان به برگزاری موسم حج با تدابیر ویژه تری است چراکه نگرانند تا این مساله تنش گسترده منطقه ای را به وجود بیاورد.

رهاورد کمیسیون های تخصصی، برگزاری موسم حج بدون هیچ نگرانی است

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه مجلس به صورت لحظه ای در حال پیگیری و رصد مسائل حج است، یادآور شد: تا امروز بررسی کمیسیون های تخصصی و جمع بندی های صورت گرفته نشان می دهد عملیات حج بدون مشکل می تواند انجام شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در توافقات صورت گرفته ایران با عربستان کدامیک پیشقدم بوده اند و درخواست رایزنی دادند، تصریح کرد: چندی پیش وزیر حج عربستان رسما مکاتبه را با کشورمان آغاز کرد و برای حضور ایران در فریضه حج مسؤولان کشور را دعوت به رایزنی و گفتگو کرد که در جلسات و کمیسیون های تخصصی بر اساس رایزنی و دریافت تعهدات تصمیم شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر برپایی فریضه حج بود./864/ ۲۰۱/ ص

 

 

ارسال نظرات