۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۱۳۰۸۳
جانشین نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن:

اقتصاد مقاومتی با حمایت از تولیدات داخلی تحقق می‌یابد

حجت الاسلام والمسلمین رضایی بر حمایت از تولیدات داخلی تاکید کرد و لازمه استقلال و اجرایی شدن شعار اقتصاد مقاومتی را حمایت از توانمندی ها و تولیدات داخلی دانست.
حجت الاسلام محمدعلی رضایی

حجت الاسلام والمسلمین محمد‌علی رضایی، جانشین نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با مهم ارزیابی کردن  افزایش توان داخلی در کشور ، اظهار داشت: لازمه حفظ استقلال هر کشوری، بهره‌گیری از توان داخلی است.

وی افزود: با وجود منابع کثیر و توان گسترده در ایران، مسؤولان آنگونه که باید از توانمندی‌های داخلی استفاده نکرده‌اند. در صورتی که اگر مدیران و مسؤولان توانمندی‌های بالقوه کشور را به بالفعل تبدیل کنند وضعیت کشور در همه جهات صد‌درصد پیشرفت خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: مطالبات رهبر انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور بدین سبب است تا علم درون کشور تولید شود و سرمایه و منافعی بسیار برای اداره کشور به وجود آید.

غرب کوشیده است تا ایران برای رسیدن به اهداف خود، دست نیاز به سوی آنها دراز کند

جانشین نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که غرب هیچ‌گاه نخواسته است تا جمهوری اسلامی ایران بر توانمندی‌های داخلی خود تکیه کند و کوشیده است تا به شیوه‌های مختلف ما را به خود وابسته کند تا برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود دست نیاز به سوی آنها دراز کنیم.

وی، افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران از یک سو امکانات بالقوه بی‌نظیری در اختیار دارد و از سوی دیگر نیرو‌‌های متعهد و ارزشمندی تربیت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، یادآور شد: کشوری که می‌تواند در مدت بسیار کوتاهی انرژی هسته‌ای خود را به مرحله‌ای برساند که دنیا متحیر شود و توانایی ساخت موشک‌های قدرتمند نقطه‌زن با بُرد هزاران کیلومتر را دارد، آیا نمی‌تواند وابستگی‌های اقتصادی خود را کاهش دهد؟!

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به نیرو‌های ارزشمند، متفکر و خلاق داخلی، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب در قدرت و توانمندی‌های نیرو‌های داخلی ذره‌ای تردید داشتند، هیچ‌گاه بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید نمی‌کردند.

وی، اظهار داشت: تولید بالای علم، منافع و ثروت‌های فراوانی ایجاد کرده و توان تولید را افزایش خواهد داد، تولید کالای داخلی چرخ اقتصاد را به حرکت در آورده و اقتصاد کشور را مستقل خواهد کرد و در نهایت منجر به ناکارآمدی تحریم‌ها خواهد شد.

ضعف فرهنگی در استفاده از کالای داخلی بر اقتصاد ایران ضربه‌ای سهمگین وارد می‌سازد

حجت الاسلام والمسلمین رضایی، فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای تولید داخل را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های خروج از رکود و رسیدن به اقتصادی پویا ارزیابی و تصریح کرد: متأسفانه ضعف فرهنگی در استفاده از کالای داخلی در جامعه ایرانی بر اقتصاد ضربه‌ای سهمگین وارد ساخته است.

وی، افزود: اگر کالایی در داخل تولید شود اما برچسب تولید خارج بر روی آن هک شده باشد فروش بیشتری خواهد داشت چرا که مردم گمان می‌کنند جنس خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار است در حالی که این مسأله کاملاً نادرست است.از بین رفتن فرهنگ غلط ترجیح کالای خارجی بر تولیدات داخلی و قرار گرفتن کالای داخلی در جایگاه واقعی خود،‌ از نشانه‌های استقلال اقتصادی یک کشور است.

وی با تأکید بر این که تولید کنندگان داخلی مسؤولیت بزرگی بر دوش دارند، تصریح کرد: علاوه بر مسؤولیت مدیران در فرهنگ‌سازی جامعه برای مصرف کالای ایرانی، تولیدکنندگان داخلی نیز موظفند تا کالایی در خور ملت بزرگ ایران تولید کنند.

استاد حوزه و دانشگاه، افزود: تولید کالایی با کیفیتی بهتر از آنچه در گذشته بوده و عرضه آن با قیمتی ارزان می‌تواند استقبال جامعه از کالای داخلی را تسریع بخشد چرا که اولین گام در فروش کالای داخلی، قابلیت رقابت آن با کالای مشابه خارجی است.

وی با بیان این که برخی از تولید کنندگان داخلی همچون کارخانه‌های کاشی و سرامیک، کالایی با کیفیت‌تر از محصولات مشابه خارجی تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: تولید کنندگان داخلی باید محصولاتی که روانه بازار کنند رغبت مردم را برای خرید تولیدات داخلی افزایش دهد.

در حال حاضر حمایت دولت از تولید کنندگان در حد صفر است

حجت الاسلام والمسلمین رضایی با اشاره به اهمیت بالای بازاریابی برای صادرات کالای داخلی، یادآورد شد: نمایندگان تجاری جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه‌های سراسر دنیا حضور دارند اما متأسفانه عملکردشان در صادرات کالای ایرانی در حد صفر است.

وی، ابراز داشت: ما واقعاً نتوانسته‌ایم جنس‌های با کیفیت و خوب خودمان را به کشور‌های مختلف جهان معرفی کنیم، چرا که برای تحقق آن ابتداء باید فرهنگ استفاده از کالای داخلی را در کشور نهادینه سازیم سپس به سراغ صادرات کالای داخلی برویم.

جانشین نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن، خاطرنشان کرد: موقعیت‌های فراوانی وجود داشت تا بازار کشور‌های مختلف را در دست بگیریم اما با کمال تأسف با کم‌کاری‌ برخی مدیران، کشور‌های دیگر از ما پیشی گرفته و بازار‌های همسایگان ما را نیز قبضه کردند.

وی با اشاره به نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: در حال حاضر حمایت دولت از تولید کنندگان در حد صفر است، دولت از یک سو می‌تواند وزارتخانه‌ها و اداره‌‌های خود را مکلف کند تا برای تأمین نیاز‌های خود کالای داخلی تهیه کنند و از سوی دیگر تسهیلات مختلفی برای حمایت از تولید‌کنندگان در نظر بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با گلایه از عملکرد بانک‌ها در قبال تولید‌کنندگان داخلی، بیان داشت: بانک‌ها در ظاهر با پرداخت وام‌ به تولیدکنندگان از آنها حمایت می‌کنند اما در عمل می‌بینیم تولیدکنندگان برای نجات کارگاه‌ها و کارخانه‌های نیمه تعطیل خود، منازل خود را می‌فروشند تا وام بیشتری از بانک‌ها دریافت کنند اما همان وام‌ها عاقبت‌ آنها را فلج کرده و همان کارخانه‌های نیمه تعطیل را با مقداری بدهی بیشتر به بانک‌ها تعطیل کردند.

وی، خاطرنشان کرد: دولت و بانک‌ها اگر واقعاً می‌خواهند تولیدکنندگان را حمایت کنند، باید تسهیلات بلند مدت با  سود حداقلی به آنها پرداخت کنند و امتیاز‌ها و مشوق‌های فراوانی به تولیدکنندگان محصولات صادراتی تخصیص دهند تا چرخه تولید در کشور متوقف نشود./878/ ۳۰۰/ص

اکتای بهمنی
ارسال نظرات