۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۵۱۳۸۱۷

خبرهای کوتاه فرهنگی هنری از خراسان رضوی

اختتامیه کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت در مشهد که به همت نهضت مردمی پوسترهای انقلاب برگزار شد، با حضور اساتید و شخصیت های مختلف همراه بود.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی نهضت مردمی پوسترهای انقلاب، کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت با نمایش آثار خلق شده و تجلیل از اساتید حاضر در کارگاه  به کار خود پایان داد.

 در این مراسم که در سالن همایش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد شاعر برجسته کشورمان حمیدرضا برقعی به ایراد اشعاری در وصف علی بن موسی الرضا پرداخت و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد قاسم پور، عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب گفت: کارگاه پوستر نقش بهشت در واقع یک اعتکاف فرهنگی و هنری بشمار می‌رود که البته شاید هرکسی نتواند توفیق و افتخار حضور در آن را داشته باشند.

 وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در دوره جدید مدیریتی، تصمیم‌گرفته دایره خدمت را گسترش دهد افزود: امروز هنرمندان نیز آمده‌اند تا خدمت خود را که در حقیقت نذر فرهنگی بشمار می‌رود به آستان قدس رضوی تقدیم کنند.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب همچنین بیان داشت: از معاونت امور خادمین استان قدس رضوی بابت اینکه از هنرمندان حاضر در کارگاه نقش بهشت 2 به عنوان خادم یار هنری دعوت به عمل اورده است تشکر می نماییم.

علی ثابت‌نیا مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز در این مراسم با تقدیر از حضور طراحان و هنرمندان حاضر در کارگاه و همچنین با تشکر از تیم اجرایی نهضت مردمی پوستر انقلاب اظهار داشت: اساتید برجسته و ارجمندی نیز در کمال خشوع و فروتنی در کنار طراحان جوان آنها را راهبری می‌کردند که از این عزیزان نیز باید قدردانی شود و مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس در آینده نیز از برگزاری این چنین کارگاه‌هایی حمایت خواهد کرد.

در بخش دیگری از آیین اختتامیه کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت از علی ثابت‌نیا مدیر عامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تجلیل شد و در ادامه نیز از همسران استاد نجابتی و استاد مغروری نیز به پاس محبت و پشتیبانی‌هایی که در این عرصه داشته اند تقدیر شد.

در پایان  بعد از به نمایش گذاشتن آثار تولید شده توسط هنرمندان طراح حاضر، از اساتید این کارگاه از جمله استاد مسعود نجابتی، استاد حامد مغروری، استاد حمیدرضا کشاورزی، استاد رضا باباجانی و استاد روح‌الله ابوالفظلی به پاس خدمات و همکاری‌هایشان در این سه روز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

گرافیک پاک و متعالی می تواند با کارهای بین المللی رقابت کند

حجت الاسلام محمد جواد قاسم پور در حاشیه دومین روز کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت که در مشهد مقدس در حال برگزاری است با اشاره به شکل گیری ایده کارگاه های نقش بهشت اظهار کرد: اماکن مقدس و ملکوتی که در اختیار شیعیان قرار دارد منابع غنی و با هویت بسیار عمیقی هستند تا کارهای عمیق هنری در آنها به سرانجام برسد و اصل این اتفاق باعث شد که ایده کارگاه های نقش بهشت مورد توجه مجموعه هنر شیعی قرار گرفته و برگزاری این کارگاه ها شکل گرفت.

وی ادامه داد: در کارگاه های نقش بهشت بر خلاف دیگر کارگاه های کشوری آموزش محور است و البته در کنار آن به دلیل حضور هنرمند در یک فضای کاملا معنوی، حسی و معرفتی، خلق اثر نیز انجام خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب به برگزاری نخستین دوره این کارگاه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری این کارگاه در سال گذشته قبل از دهه کرامت برای هنرمندان اتفاق مبارکی بود و تجربه خوبی برای شرکت کنندگان در کارگاه رقم خورد و خروجی های خوبی به دست آمد که این خروجی ها همزمان با دهه کرامت در کل کشور اکران شد.

وی اضافه کرد: قرار نبود که این کارگاه سالانه برگزار شود ولی استقبال خوب هنرمندان از برنامه سال گذشته موجب شد که امسال اتفاق بسیار بی نظیری در شکل گیری دومین کارگاه در مشهد مقدس شکل بگیرد و ما شاهد استقبال هنرمندان از سراسر کشور بودیم.

قاسم پور ادامه داد: جذبه ولایت و ذات ائمه معصومین هنرمندان را به خود مجذوب می کند و موفقیت کارگاه قبلی موجب شد که هنرمندان استقبال قابل توجهی از کارگاه دوم داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیران فرهنگی ما انقلابی کار می کنند تا چنین اتفاقی رقم بخورد و انقلابی کارکردن به معنای بی محتوا بودن و بی علم و دانش بودن نیست، گفت:

انقلابی بودن به معنای علمی، دانش بنیان و هنرپایه است ولی مدیر و هنرمند انقلابی در مسیر تحقق هدف همه قوای خود را به کار می گیرد.

عضو شورای سیاستگذاری نهضت مردمی پوستر انقلاب استقبال گسترده هنرمندان برای شرکت در کارگاه نقش بهشت را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این استقبال نشان دهنده خلاهای موجود در این عرصه است و نشان می دهد که چنین فضاهایی در اختیار هنرمندان قرار داده نشده است.

وی یادآور شد: در کارگاه هایی که در پنج سال گذشته برگزار کردیم تلاش کردیم به جریان هنری گرافیک الگویی داده تا نشان دهد گرافیک پاک و متعالی می تواند با کارهای بین المللی رقابت کند.

وی با بیان اینکه در عرصه هنر انقلابی می توان به شکل کاملا حرفه ای عمل کرد اضافه کرد: این الگو در شرایط کنونی به خوبی گسترش یافته است و حرفه ای بودن جریان انقلابی بسیار ارزشمند است.

حرم مطهر رضوی موزه ای بزرگ از هنرهای متنوع است

مهدی صحراگرد، استاد راهنمای خطوط و کتیبه های دومین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت اظهار کرد: هنرمندان نسل جدید که عمدتا با هنرهای مدرن در ارتباط هستند وقتی میخواهند هویت بومی به کار بدهند به علت آشنا نبودن به تاریخ هنر گذشته گاهی اوقات الهام نادرست می گیرند.

وی اضافه کرد: این کارگاه ها تلاش می کند که شناخت درست و دقیقی از هنرهای گذشته در هنرمندان جوان ایجاد کند و برگزاری آنها ضرورت بسیاری دارد.

استاد راهنمای خطوط و کتیبه های دومین کارگاه تولید پوستر نقش بهشت اضافه کرد: نمونه های متعددی از طرح جلد، پوستر و دیگر آثار سراغ دارم که به خاطر آشنا نبودن طراح با سابقه تاریخی از نقوش و عناصر تزئینی استفاده نادرست داشته است و در چنین کارگاه هایی هویت تاریخی عناصر تزئینی به هنرمندان جوان معرفی می شود.

وی با اشاره به اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) بیش از 1200 سال قدمت دارد و از همان زمان بقعه ای ساخته شده و مرکزی برای ابراز ارادت مومنان بوده است بیان کرد: این ارادت در قالب وقف آثار هنری و احداث ساختمان ها و... مشهود است و ما در حرم مطهر آثار شاخصی داریم کهه برخی از آنها منحصر به فرد است.

صحراگرد یادآور شد: حرم رضوی در عین حال که یک مجموعه زنده است یک موزه بزرگ از هنرهای مختلف است و هنوز هم این مجموعه در حال تکمیل است و ما سیر کاملی از تاریخ هنرهای بومی و سنتی را مانند یک موزه بزرگ که زنده و پویا است شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه از طراحان شرکت کننده در کارگاه نقش بهشت می خواهیم که در این کارگاه با آثار سطحی برخورد نداشته باشند خاطرنشان کرد: هنرمندان دعا باید به کارهای محتوایی همراه با شناخت اهتمام داشته باشند.

شیوه ها و ظرایف استفاده از نقوش در طراحی

رضا مهدوی، استاد نقوش و آرایه های دومین کارگاه هنری نقش بهشت با اشاره به اینکه استفاده از نقوش در اماکن مذهبی به القاء مفاهیم کمک می کند، اظهارکرد: در هنرهای ایرانی دو رنگ طلایی و لاجوردی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام معانی خاص خود را دارند.

وی بیان کرد: باید طراحی ها اصول از سوی هنرمندان به دقت شناسایی شده و اجرا شود و نباید شاهد برخی از اشتباهات باشیم.

استاد نقوش و آرایه های دومین کارگاه هنری نقش بهشت به استفاده از اسلیمی در طراحی ها اشاره کرد و یادآور شد: وقتی  یک نوع اسلیمی در طراحی مورد استفاده قرار می گیرد اجازه نداریم که از نوع دیگری از اسلیمی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رنگی که فضای معماری ایرانی را اشغال کرده آبی لاجوردی و فیروزه ای بوده است، گفت: با توجه به هوای گرم و خشک ایران هنرمندان با استفاده ازاین رنگ ها به نوعی در کنار تداعی کردن آسمان بهشتی به دنبال القاء تداعی کردن آب بوده اند.

پوسترها باید در بیان معنا صراحت داشته باشند

حامد مغروری، استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت اظهار داشت:تفاوتی که برگزاری کارگاه هایی همانند کارگاه نقش بهشت با سایر کارگاه ها دارد آن است که طراحان حاضر در  این کارگاه با منبع تصویر در ارتباط مستقیم هستند که همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتری خواهد شد.

وی بیان داشت:امکانات  بصیری خوبی به واسطه منابع مستقیم در اختیار طراحان است و همین امر موجب تولید آثار بومی می شود هر چند که مشکل اساسی طراحان در حقیقت عدم شناخت کافی نسبت به نقوش، آرایه های معماری و خطوط موجود در اماکن مذهبی از جمله حرم مطهر رضوی است .

استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت افزود: هنرمندان برجسته در طول تاریخ همواره سعی کرده اند هنر خود را برای افراد برجسته به کار بگیرند و همین امر موجب ماندگاری اثر آنان می شود و اماکن متبرکه و حرم های مطهر ائمه معصومین در کشورمان نیز مملو از آثار برجسته هنری هنرمندان در رشته های مختلف است و هنرمندان بسیاری آثار خود را در رشته های مختلف در این امکان اجرا کرده اند.

 وی با بیان اینکه قالب نهایی که در این کارگاه قرار است تولید شود ؛ پوستر است افزود:پوستر ها باید از محتوا، شیوه اجرایی و شیوه سبک دارای مشخصه هایی باشند.

مغروری ادامه داد : برخی از پوسترها با اولویت فرم و برخی نیز با اولویت معنا دارای اولویت هستند که البته این دو مورد در ارتباط نزدیک با هم هستند.

استاد ناظر کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت عنوان کرد: برخی از پوسترها در بیان معنا صراحت دارند اما برخی از پوسترها تنها داری فرم انتزاعی هستند و با ترکیب بندی های خاصی اجرا شده اند و به سختی می توان به موضوع آن پی برد.

 وی همچنین بیان داشت: پوسترهایی نیز بر اساس حروف نگاری و پوسترهایی بر اساس تصویر محوری اجرا می شوند که تایپوگرافی ، کالیگرافی و هندرایتینگ از جمله  زیر شاخه های مربوط به  پوسترهایی با محوریت حروف نگاری است.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه در پوسترهای تصویرنگاری شیوه هایی وجود دارد که عکاسی ، نقاشی و تصویرسازی از جمله آنها است افزود: در فضای عمومی ؛ گرافیکی پوسترها عموما بر اساس تصویرنگاری است.

 وی با بیان اینکه آرایه ها و نقوش مختلفی در حرم مطهر رضوی به کار رفته است افزود: نقوش نباتی و درختی در آثار هنری موجود در حرم در رشته های کاشیکاری، معرق ، خاتم ، قلمزنی،میناکاری، دیده می شود و برخی از آثار موجود در حرم  مطهر دارای نقوش و فرم های حیوانی هستند که پرندگان و موجودات افسانه ای را در این نقوش می بینیم و نقوش هندسی نیز در نقاط مختلف حرم رضوی به تعداد زیاد دیده می شود .

کارگاه پوستر نقش بهشت؛ بستری برای تولید محصولات فرهنگی بومی و ارزشی است

- جمیله علم الهدی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در بازدید از کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت اظهار کرد: انتقال مفاهیم دینی، اسلامی و ارزشی در قالب های مختلف هنری بسیار مهم و تاثیرگذاری ان به مراتب بیشتر است که باید به امر توجه ویژه ای داشت.

 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان داشت: برگزاری کارگاه هایی همانند کارگاه کشوری تولید پوستر نقش بهشت که با موضوع آرایه های معماری و نقوش حرم مطهر رضوی برپا شده در حقیقت بستری برای خلق تولیدات فرهنگی بومی در قالب پوستر است و این امر از آن جنبه دارای اهمیت است که جوانان و افراد مختلف می توانند از این محصولات بومی به جای محصولاتی که با اساس نظام ارزشی غربی در فضای مختلف وجود دارد استفاده کنند.

وی گفت: یکی از ویژگی های بارز کارگاه تولید پوستر نقش بهشت در حقیقت حضور اساتید در کنار هنرمندان و طراحان جوان است که این امر زمینه انتقال تجربیات و راهبری های لازم را برای  هنرمندان جوان فراهم می کند و همین امر موجب غنا بخشی به تولیدات آنها می شود.

علم الهدی افزود: پتانسیل و ظرفیت خوبی در بین طراحان حاضر در این کارگاه دیده می شود و به نظر می رسد برپایی مستمر اینگونه کارگاه ها ضرورت دارد و مسئولان باید با از این توان هنری  حداکثر استفاده را ببرند و آنان را مورد حمایت قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم که در همه عرصه ها به خصوص عرصه های فرهنگی محصولات بومی که دارای محتوای ارزشی هستند تولید کنیم چرا که امروز محصولات سرگرم کننده بسیاری در فضاهای مختلف از مجمه فضای مجازی وجود دارد که ممکن است با ارزش های اسلامی سنخیتی نداشته باشد و جوانان را به خود مشغول کند از این رو این کارگاه علاوه بر جنبه هنری آن دارای جنبه فرهنگی نیز می باشد./۹۳۰/ت۳۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات