۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۱۳۹۵۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان:

مسؤولان «نشاط» و «آزادی» را به ضرر دختران تفسیر نکنند

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به نگاه متعالی اسلام به جنس مؤنث اظهار داشت: آزادی به معنای بی‌بندوباری را مردان تبهکار و هوس ران به جامعه تحمیل کرده‌اند و این به ضرر دختران است.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان، استاد اخلاق حوزه علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک دهه کرامت اظهار داشت: در نگاه اسلام دختر به عنوان انسان جایگاه ویژه‌ای دارد و وقتی قرآن سیر و سلوک و رسیدن به مقامات انسانی را بیان می‌کند فرقی بین مرد و زن نمی‌گذارد.

استاد حوزه علمیه افزود: در نگاه اسلامی هر کس عمل صالح انجام داد می‌تواند به حیات طیبه برسد بنابراین زن از نظر روح و جان و حقیقت انسانی با مرد تفاوت ندارد و آنچه تفاوت دارد در احکام ظاهری است که با توجه به تفاوت در خلقت است.

وی با اشاره به سه جایگاه جنس مؤنث در جامعه (دختری، همسری و مادری) خاطرنشان کرد: اسلام برای هر سه جایگاه مقام والایی قائل شده است؛ جایگاه اول دختری است که پیامبر(ص) فرمودند دختر رحمت و در خانه‌ای که دختر باشد رحمت خدا بیشتر وجود دارد؛ جایگاه دوم همسری است که قرآن می‌فرماید همسر مایه آرامش و سکون است؛ جایگاه سوم مادری است که در روایات آمده است که بهشت زیر پای مادر است و این علامت جایگاه رفیع زن در نگاه اسلام است.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان این که دختر به عنوان یک انسان در مکتب اهل‌بیت(ع) همیشه از جایگاه با کرامت و بزرگ برخوردار است، افزود: یکی از مبارزات سرسخت پیامبر(ص) با فرهنگ جاهلی نوع نگاه آن‌ها به دختر بود که دختر را ننگ می‌دانستند و حتی وقتی خبر داده می‌شد که فرزند شما دختر است از شدت ناراحتی رنگشان سیاه می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اسلام آمد پیامبر(ص) با برخوردی که با دختر خود داشت این سنت سیئه را شکست و به همه مردم نشان داد که دختر هم یک انسان با کرامت و باشخصیت و باارزش است و قابلیت این را دارد که مورد احترام باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که دختر به خاطر لطافت‌ها و ظرافت‌ها و شاهکار خلقت خداوند بودن ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی دارد، گفت: به خاطر این ویژگی‌ها جنس مؤنث در طول تاریخ مورد ظلم مردان قرارگرفته است و در برخی زمان‌ها به عنوان کالا و گاهی اوقات به عنوان خدمتگزار مورد ظلم مردان واقع شده است؛ برای مثال در مصر کهن مردها را می‌کشتند و دختران را به خاطر کنیزی و استفاده‌های نامشروع زنده می‌گذاشتند.

در زمان ما جسم و روح زن را با هم اسیر کرده‌اند

وی با بیان این که در زمان ما هم از دختر به عنوان وسیله و ابزار در جهت ارضای غرایز پست و حیوانی مردان استفاده می‌شود، ابراز داشت: شاید بدترین زمان در سوء استفاده از جنس زن همین زمان ما باشد زیرا زمانی که زن به عنوان کالا و یا خدمتگزار از زنان سوءاستفاده می‌کردند فقط جسم او را اسیر می‌کردند ولی امروز هم جسم و هم روح دختران اسیر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان افزود: نکته‌ای که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مطرح است و وظیفه‌ای که هم جامعه و هم خانواده‌ها و مسؤولان در برابر دختران دارند این است که مواظب باشند فرهنگ غرب که دختران را به انحطاط کشیده است در نظام جمهوری اسلامی ورود پیدا نکند.

آزادی به معنای بی‌بندوباری را مردان تبهکار به زنان تحمیل کرده‌اند

وی با بیان این که مسؤولان نباید با شعارهایی از قبیل آزادی و برابری زنان و دختران کشور را به موجودی حقیر تبدیل کنند، اظهار داشت: این سؤال برای من همیشه مطرح است که آزادی که به معنای بی‌بندوباری و برهنگی و آرایش غلیظ زنان و دختران برای مردان هوس‌باز بیگانه است را چه کسی برای زنان تعریف کرده است؟

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: اگر بگوییم انسان‌های عاقل، فهیم و حکیم این آزادی را به زنان داده‌اند که درست نیست و اگر بگوییم خودشان این آزادی را به خود داده‌اند هم درست نیست و به این نتیجه می‌رسیم که این نوع آزادی را مردان هوس‌باز و فاسد و تبهکاری که به دنبال این بودند که زن و دختر را به عنوان ابزاری در اختیار نفسانیات خود قرار دهند به زنان و دختران تحمیل کرده‌اند.

مسؤولان نشاط و جوانی و آزادی را به ضرر دختران معنا نکنند

وی افزود: باید هم خانواده‌ها و هم دختران و هم مسؤولان توجه داشته باشند که مباحثی همچون نشاط، شادی، جوانی، لذت و آزادی را طوری معنا نکنند که در حق دختران ظلم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: زنان باید حجاب را برای خود باعث وقار و شخصیت و قیمت بدانند و بدانند اگر اسلام می‌گوید زن و دختر در حجاب باشد یعنی گوهری گران‌قیمت هستند که نباید دست نامحرمان و بیگانگان به او برسد و هر چشم ناپاکی او را نبیند./843/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات