۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۵۱۵۴۴۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

جهان اسلام بیش از هر زمانی، امروز به تقریب سیاسی نیاز دارد/ تقریب شرط بی چون و چرای کمال یابی

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نیازجدی امت اسلام به چهار نوع تقریب اخلاقی، علمی، سیاسی و اجتماعی گفت: جهان اسلام امروز بیش از هر زمانی به تقریب سیاسی نیاز دارد.
مبلغی

به گزارش خبرگزاری رسا،‌حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار برخی از علمای کشورهای غنا و بورکینافاسو، خاطرنشان کرد: تقریب سیاسی به معنای دست کشیدن کشورها و یا ملت ها از مواضع خود نیست بلکه به معنای اخذ مشترکات، دشمنی نورزیدن نسبت به هم، کاهش اختلافات و کمک برای رفع مشکلات است.
وی ادامه داد: قطعا همه کشورها دارای اختلاف سیاسی، ساختار و رویکردهای متفاوت سیاسی هستند، ولی باید بدانند که به خاطر امت و حفظ حتی امکانات اولی امت باید تقریب سیاسی را در دستور کار خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: اگر چه ایران اسلامی از خاستگاه انقلاب اسلامی خود، نگاه ها، رسالت ها و مواضع خود را دنبال می کند ولی این ظرفیت را از خود همواره بروز داده که حاضر است فرصت حرکت بر ریل اخذ مشترکات سیاسی را به شرط آن که به نفع امت تمام شود، در پیش گیرد.
 وی ادامه داد: ایران اسلامی چه در زمان امام راحل و چه در زمان زعامت رهبر معظم انقلاب اسلامی ظرفیت خود را برای تقریب سیاسی از رهگذر ادبیات، موضع گیری ها و اقدامات نشان داده است.
وی گفت: به دلیل شرایط منطقه، ضرورت تمرکز بر استحصال این ظرفیت امروز بیشتر شده است از این خاستگاه که اگر تقریب سیاسی را از سایر تقریب های علمی، اخلاقی و اجتماعی جدا کنیم، سایر تلاش های تقریبی مسیر توفیق را به درستی طی نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین گفت: تقریب سیاسی بین کشورهای اسلامی در صورت شکل گیری به صورت شفاف، معنادار و جامع الاطراف و به شرط آن که به سمت باج دادن های سیاسی به قدرت های  استکباری در منطقه کشیده نشود، و نیز به چراغ سبز برای سرکوب حقوق ملت ها نیانجامد، فی نفسه چارچوبی مهم برای رعایت قواعد بازی در جهت کنترل اوضاع در مسیر مصالح عمومی امت،  و عاملی زمینه ساز برای تقلیل افراطی گری در فضای امت است.
وی اظهارداشت: به عکس فقدان آن، نوعی از هم گسیختگی، وارفتگی و خلا را برای اشتداد خشونت در فضای امت در پی می آورد.
تقریب اخلاقی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تقریب اخلاقی دارای دو مرحله است که مرحله اول آن فوری تر است و آن اینکه بداخلاقی ها و بی اخلاقی هایی را  که به تفرقه، دوری و اختلاف منجر شده باید از بین ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: ریشه اساسی بسیاری از اختلافات در امت اسلام بداخلاقی ها، تعصب ها ، بی احترامی ، سوء ظن ها، تهمت ها و سبّ کردن هاست.
وی ادامه داد: مرحله دوم تقریب اخلاقی این است که ما برای ایجاد وضعیت های اخلاقی بهتر تقریب ساز، تلاش کنیم به این معنا که بعد از زایل کردن بداخلاقی ها، نسبت به هم نیکوکاری، احسان و گذشت داشته باشیم.
وی گفت: در حوزه تقریب اخلاقی ابزارهایی همچون کار فرهنگی، فعالیت رسانه ای، برگزاری کنفرانس، خویشتن داری افراد و نحوه پاسخگویی به همدیگر تاثیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که نباید نقش جریان سازی اخلاقی در جامعه را دست کم بگیریم، اظهار داشت: اگر همه به صورت مستمر تلاش هایی جدی و مسئولانه را در جهت به راه افتادن یک حرکت دارای سیگنال های اخلاقی در فضای امت انجام دهند، تقریب اخلاقی به جریانی توفنده در فضای امت بدل خواهد شد و  تاثیرات شگرفی از  خود برجای خواهد گذاشت.
تقریب علمی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تقریب علمی دارای سه شاخه نزدیک کردن دیدگاه های علمی به هم، آگاهی یابی نسبت به دیدگاه های یکدیگر و بکارگیری حتی دیدگاه های علمی مختلف در رفتن به سمت بناء راهکارهای مشترک در جهت حل مشکلات است.
وی یادآورشد: به تعبیر دیگر در سایه تقریب علمی، حتی دیدگاه های مختلف می توانند در کنار هم ، یک خروجی مشترک را ارائه دهند.
تقریب اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اهمیت تقریب اجتماعی در جهان اسلام گفت: تقریب اجتماعی بزرگترین، گسترده ترین و پردامنه ترین زمینه تقریبی است و ایجاد یک همگرایی معطوف به همزیستی از شاخصه های کلان آن می باشد.
وی ادامه داد:جامعه با همه اختلافات دینی، مذهبی، زبانی، قومی و ملی باید در تعامل با یکدیگر برای همزیستی قرار بگیرند تا صورتی عینی از امت را به منصه ظهور رسانند.
وی گفت:  تقریب های علمی، اخلاقی و سیاسی همه زمینه ساز تقریب اجتماعی است که ما بتوانیم در کنار هم و با هم در تعامل باشیم، تا نشکنیم و به هدر نرویم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: در منطق دین، واژه تعاشر که واژه  تکرار شده ای است، ناظر به این است که باید نوع فعالی از تعایش را برقرار کنیم؛ تعایشی که در آن معاشرت و آمد و شد باشد؛ معاشرتی که به تعایش و زندگی مسلمانان روح ببخشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: همه باید بدانند اگر تقریب شکست بخورد هیچ پروژه دیگری برای اصلاح امت نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: تقریب به عنوان یک پروژه کلان، امید بخش، جدی و کمال بخش باید بکوشیم نسبت به آن از سخنان مجامله ای، تعارفی و سطوح محدود فراتر برویم، آن را ناظر به زمان تعریف کنیم، ابعاد جدیدی را به آن بیفزاییم و نگاه علمی تری را به آن بیاندازیم، و با تمرکزبر آن به عنوان یک جریان خود ایستا و پویا و غیر قابل شکسته شدن، آن را وارد مرحله جدیدی نماییم.
 آیت الله مبلغی در این دیدار همچنین به ریشه های قرآنی و روایی تقریب پرداخت و گفت: تقریب نه یک تاکتیک و وظیفه ثانوی و دسته چندم بلکه باید در کانون مهمترین کمال انسانی اسلامی جای بگیرد.
تقریب، شرط بی چون و چرای کمال یابی اجتماعی

وی با اشاره به این نکته که اسلام به دو مفهوم قرب و بعد توجه اساسی در تفکر خود نموده است، گفت:  قرب که به معنای نزدیکی است قبل از هر چیز در تفکر اسلامی به نزدیک شدن انسان به خداوند معطوف شده و به مثابه هدف عبادات و تلاش های انسان به عنوان بنده در پیشگاه خداوند قرار داده شد تا انسان از رهگذر این تلاش ها، کوشش ها، نیت ها و افکار خودش به خدای خود نزدیک شود.
  وی با بیان این که چنین نیست، تصور شود تقرب به خدا، عملیات آن جدای از وضعیت تلاش انسان در جامعه است، گفت: تقرب به خداوند با همه اصالت و اهمیتی که دارد یک شرط های اجتماعی دارد که یکی از آن تلاش ها نزدیک شدن مسلمانان به یکدیگر و تشکیل امت است، این قرب و نزدیکی مسلمانان شرط تحقق بهتر  آن  قرب الی الله است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: دلیل آن این است که در قرآن برای تفرقه عذاب دردناک قائل شده است؛ بر این اساس تفرقه و پدیده  دوری در جامعه اسلامی به عذاب دردناک منتهی می شود، و روشن است جامعه یا کسی که عذاب دردناک در انتظار او می باشد به خداوند تقرب پیدا نمی کند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهارداشت: از اینجا معلوم می شود قرب مسلمین نسبت به هم و تقریب بین آنان، زمینه ساز تقرب انسان ها به خداوند است و نمی شود کسی در مسیر اختلاف وتفرفه عمل کند و تصور کند در مسیر تقرب الی الله است. چون با کار خود زمینه های تقرب الی الله را در افراد جامعه می خشکاند، این از آن جهت است که تفرقه منشاء فساد؛ گناه و خسارت و مشکلات است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین گفت: تقریب نه یک تاکتیک و وظیفه ثانوی و دسته چندم بلکه دارای جایگاهی کانونی  در نگاه اسلام است و شرط کمال تلقی می گردد./۹۰۷/101/ب2

ارسال نظرات