۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۵۱۵۵۰۹
حجت الاسلام عبداللهی در گفت وگو با رسا تشریح کرد؛

گزارشی از عملکرد دو ساله مدرسه عالی فقه و اصول

حجت الاسلام عبداللهی طراحی و تدوین طرح تاسیس پژوهشکده فقه و نظریه پردازی در مدرسه و انعقاد قرار داد پژوهشی با بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی همچنین برگزاری اردوهای خانوادگی و کارگاه های مهارتی را از مهم ترین فعالیت های مدرسه عالی فقه و اصول دانست.
مدرسه عالی فقه و  اصول حجت الاسلام عبداللهی حجت الاسلام عبداللهی مدرسه عالی فقه و اصول

حجت الاسلام محمداسماعیل عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح فعالیت ها و عملکرد مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه پرداخت و گفت: مدرسه عالی فقه و اصول در راستای اجرای تصمیم شورای عالی حوزه های علمیه در اواخر آذر ماه 94 فعالیت خود را آغاز کرد که اکنون پس از گذشت 2 سال، 70 طلبه در 2 مقطع سطح و خارج پس از گذشتن از فرایند آزمون کتبی، آزمون شفاهی و مصاحبه عمومی و سلامت روان در حال تحصیل در این مدرسه هستند.

طراحی برنامه های کلان مدرسه بر اساس مصوبه شورای عالی

مدیر سابق مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه ادامه داد: برنامه کلان آموزشی مدرسه براساس مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه با محوریت دروس اصلی حوزه تدوین شده است و علوم دخیل در اجتهاد بر مبنای نظریه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در قالب کار پژوهشی، شناسایی و در نظام درسی مدرسه گنجانده شده و در نوبت بررسی و تایید نهایی شورای علمی مدرسه است.

وی خاطرنشان کرد: در آغاز فعالیت های مدرسه عالی فقه و اصول با حضور در مراکز تخصصی فقه و اصول شهر قم و مشهد، و جلسات مستقیم با مدیران این مراکز، کارگروهی با حضور نمایندگان این مراکز و برخی از اساتید صاحب نظر و شاخص در فقه واصول تشکیل و برنامه های آموزشی و پژوهشی آینده این مراکز و میزان موفقیت و عدم موفقیت آنها مورد بررسی قرار گرفت که پس از برگزاری بیش از 30 جلسه مستمر، سند جامع مدرسه عالی فقه واصول حوزه علمیه با دو بخش سند راهبردی و دستورالعمل های اجرایی تدوین شد.

حجت الاسلام عبداللهی ادامه داد: بر اساس آسیب شناسی بیان شده و به پیشنهاد مدرسه، آیین نامه مصوب و ابلاغی مدرسه عالی فقه و اصول با حضور مسؤول وقت دفتر برنامه ریزی و نظارت مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و کارشناسان آن دفتر و نماینده معاونت آموزش ستاد حوزه های علمیه در چندین جلسه مورد بازنگری قرار گرفت که پس از تایید مدیر حوزه های علمیه جهت تصویب به شورای عالی حوزه های علمیه ارسال می شود.

درخواست نمایندگان ولی فقیه برای تاسیس نمایندگی مدرسه در برخی استان ها

وی از درخواست برخی نمایندگان ولی فقیه در استان ها برای تأسیس شعبه ای از مدرسه عالی فقه و اصول در استان خبرداد و گفت: تعامل سازنده و دوطرفه با مراکز علمی به ویژه مراکز تخصصی حوزه و مراکز فقه و اصول، تعامل با شخصیت های علمی حوزه، ارتباط چهره به چهره با طلاب مدارس مقدمات، ایجاد واحد مشاوره فقهی و رصد طلاب ممتاز در مدارس، بازرسی های لازم صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی از جمله راهکارهایی بوده است که توانسته تا حد نسبتا مطلوبی موقعیت مدرسه را در بدنه حوزه طرح نماید به گونه ای که درخواست هایی برای تاسیس شعبه این مدرسه از سوی برخی نمایندگان ولی فقیه در استان ها صورت گرفته است.

جذب موقوفات برای اداره مدرسه عالی فقه و اصول

مدیر سابق مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه با تصریح بر این که تلاش شده است مدرسه عالی فقه و اصول در حد ممکن برای مرکز مدیریت حوزه علمیه هزینه ای نداشته باشد، اظهار کرد: اقدامات جدی برای جذب موقوفات از جمله راهکارهای تامین منابع پایدار برای این مدرسه است که در طول مدت فعالیت این مدرسه علاوه بر موقوفه 50 میلیونی کتاب، زمین موقوفه ای به مساحت 3 هکتار در اردبیل جذب و برنامه ریزی های لازم برای ساخت اردوگاه و مدرسه تابستانه انجام شده است.

وقف باید مورد توجه مدیران حوزه قرار گیرد

وی ادامه داد: بهترین عنصر برای مردمی اداره کردن مدارس علمیه، وقف است که باید بیشتر مورد توجه مدیران حوزوی قرار گیرد؛ هر ساله در هفته وقف در این مدرسه وقف مشترک و موقوفه اشتراکی از سوی طلاب و اساتید مدرسه صورت می گیرد.

جزییات روند آموزشی تحصیل طلاب در مدرسه عالی فقه و اصول

حجت الاسلام عبداللهی تبیین کرد: در مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه علاوه بر حفظ سنت های حوزوی از جمله مباحثه دقیق زیر نظر استاد، پیش مطالعه، تقریرنویسی، انتخاب آزادانه استاد، اهتمام به متون اصیل حوزه، تدریس و تحصیل همزمان به رویکردها، روش ها، و تقویت بینش سیاسی اجتماعی مبتنی بر مبانی و آرمان های انقلاب نیز پرداخته می شود.

وی ادامه داد: در این مدرسه هر طلبه به طور میانگین در روز سه درس دارد که دو درس آن دارای کلاس راهنما است و فعالیت های علمی رسمی روزانه نیز از ساعت6:40 آغاز و ساعت 20:30 به پایان می رسد.  

مدیر سابق مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه قم به سیاست های اجرایی و اصولی مدرسه اشاره کرد و گفت: مقدم بودن اصول اخلاقی و تهذیبی در امور اجرایی، تحصیلی و تحقیق،  رویکرد حل مساله داشتن در همه امور، انعطاف پذیری برنامه ها و شخصیت دادن به طلاب با تعامل سازنده و واگذاری برخی امور به طلاب مدرسه و پرهیز از نگاه های خشک اداری در امر تربیت از سیاست های اجرایی این مدرسه به شمار می روند.

وی ابراز کرد: جذب و گزینش طلبه در 3 دوره با نام نویسی 280 طلبه در مقطع سطح در دوره اول، 350 طلبه در دوره دوم و 611 طلبه در دوره سوم برای مقطع سطح و خارج، طراحی و تدوین دو مجله علمی تخصصی، برگزاری اردوی 5 روزه زیارتی به مشهد مقدس به صورت خانوادگی، طراحی سایت جامع مدرسه، برقراری شهریه اختصاصی طلاب در مدرسه و دریافت مساعده برای طلاب از مرکزخدمات حوزه و برگزاری 10 کارگاه ویژه مهارت های پژوهشی از مهم ترین فعالیت های مدرسه عالی فقه و اصول حوزه علمیه به شمار می روند.

 حجت الاسلام عبداللهی افزود: طراحی و تدوین طرح تاسیس پژوهشکده فقه و نظریه پردازی در مدرسه و انعقاد قرار داد پژوهشی با بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی از جمله فعالیت های مدرسه عالی فقه و اصول به شمار می روند؛ نگارش 20 تقریر حل مساله، 340 تقریر عمومی هفتگی و 42 تحقیق علمی نیز از جمله خروجی های فرایند آموزشی طلاب مدرسه عالی فقه و اصول است./1324/ت۳۰۱/ج

ارسال نظرات