۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۱۵۷۰۱
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

ائمه اطهار زمینه ساز آگاهی بخشی و جهل زدایی از جوامع اسلامی هستند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از مهمترین خصوصیت ائمه اطهار را جهل زدایی و آگاهی بخشی به مردم دانست و گفت: آنان راه هدایت را به امت نشان دادند و به معنای واقعی کلمه زمینه ساز آگاهی بخشی و جهل زدایی از جوامع اسلامی هستند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با تبریک میلاد علی بن موسی الرضا(ع)، به آیه «اعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِينَ لَيْلَةً» اشاره کرد و گفت: این ایام، یادآور ایام چهل روز عبادت ویژه حضرت موسی(ع) در میقات است که شامل سی شب ذی قعده و ده روز نخست ذی حجه است.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله جوادی آملی همواره به طلاب سفارش می کردند که این چهل روز مقید به اصلاح و تغییر و تحول خودتان باشید و سفارش می کردند بدین جهت که چهل روز حضرت موسی به میقات می رفتند و عبادت می کردند، شما نیز هر شب سوره حشر را بخوانید، ذکری را مستمرا قرائت کنید و به معنای واقعی کلمه چهل روز خودسازی کنید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی یکی از مهمترین خصوصیت ائمه اطهار را جهل زدایی و آگاهی بخشی به مردم دانست و با بیان این که مومنان باید مستمرا از امامان چه در زمان وجودشان و چه پس از شهادت استفاده کرده و همواره در جریان مصائب مختلف به آنان توسل کنند، تصریح کرد: آنان راه هدایت را نشان داده و زمینه ساز آگاهی بخشی و جهل زدای از جوامع اسلامی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که عمده گرفتاری و مشکلات ما حاصل جهل، نادانی و عدم تعقل است، بیان کرد: اهل بیت عصمت و طهارت در راستای آگاهی بخشی اعتقادی به امت تلاش زیادی کردند و برابر بسیاری از فرق انحرافی را گرفتند و دستور دادند که پس از آنان به ائمه و علما مراجعه کنید تا دچار این فرق انحرافی نشوید.

وی با بیان این که بر اساس بیان قرآن کریم درخت پاکیزه شاخه و میوه های آن نیز طیب و پاک است، اظهار کرد: اعتقادات پاک و ناب انسان ها سبب می شود اعمال و رفتار آنان نیز مبنای الهی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که یکی از گرفتاری های امروز جامعه ناهنجاری های اخلاقی است، ابراز کرد: رسول خدا(ص) نیز وقتی مبعوث شد اینطور گفت که آمده ام تا اخلاق را در جامعه شکل دهم و مبنایش اصلاح منش اخلاقی جامعه بود؛ بدون شک اگر اخلاق اسلامی در جامعه نباشد پرونده های قضایی شکل گرفته و همه اختلافات و درگیری های امروز کشور حاصل همین بی اخلاقی هاست و متاسفانه یک چهارم جامعه ما درگیری مراکز قضایی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی حجم بالای پرونده های قضایی را به سبب ناآشنایی با مسائل اخلاقی دانست و با بیان این که هر کس اخلاقش اسلامی باشد رستگار می شود، بیان کرد: امام رضا(ع) همواره به پیروان تذکرات اخلاقی می دادند.

وی با بیان این که بر اساس روایت شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا عده ای از شیعیان خدمت امام رضا(ع) رسیدند اما ایشان راهشان ندادند چراکه از رفتار و برخورد آنان ناراحت بودند، گفت: امام رضا(ع) از رفتار آنان در زندگی چندین اشکال گرفتند و به آنان اینطور گفتند که شیعیان حقیقی پیروان راسخ انبیا یعنی امثال حسین، حسن، سلمان، ابوذر و مقداد هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که هر ادعایی باید مطابق با آن عمل باشد و نباید تنها در اسم و عنوان شیعه باشیم بلکه رفتارهایمان نیز باید منش و سیره ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت در آن باشد، تصریح کرد: گاهی ادعای پیروی از امیر مومنان(ع) را دارید در صورتی که اعمالتان خلاف سیره آنان است و باید سیره آنان برای مومنان الگوی عملی باشد./864/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات